Vietnam - Hmong - Nära gränsen - Begränsad

2011-05-05

Notera för Vietnam:

"Thousands of ethnic Hmong people in Vietnam are holding a protest calling for autonomy in a rare outbreak of unrest, a local official tells the BBC."

Från: Vietnam: Ethnic Hmong 'in mass protest in Dien Bien'

Är det en isolerad fråga? Ingen fråga är isolerad om språk går in och språk går ut. Vi kan dock se det som praktiskt att en händelse antingen uppenbart eller inte påverkar. Men även när den inte påverkar uppenbart kan vi - argumenterar jag här utan att försöka göra det djupare - när spridningseffekt i krisens språk m.m. skatta en skala för att få en motsvarande lägre effekt. Innebärande exempelvis att två händelser som själva inte skulle ge en effekt kan samverka.

Rörande detta kan det ju vara bra att ta fram vår kartbok eller som jag gjorde Wikipedia och titta lite var det här i Hollywood-filmer välkända Vietnam men annars idag så tysta landet egentligen ligger:

Har nu landet kontakter med Kina? Det kanske man inte kan tro att de har särskilt mycket av fast det har dom. Och kommer jag ihåg ganska intensivt. Det handlar om en hel del handel i naturmedel, örter m.m. som går vöer gränsen. Och det är folk som är kompletterande internet, tidningar m.m. d.v.s. high value.

Vad skrev jag nyligen om geografisk närhet:

Ett praktiskt exempel på att detta översätter till konkreta mätbara resultat har vi först från studien i [2]:

  • Forskarna analyserade koordinater och geografiskt data för författarna till forskningsstudier publicerade.
  • Sambandet mellan författarna och geografisk distans mellan dem indikerade att större avstånd innebär en konkret kostnad.
  • Är närheten hög tenderar artikeln att bli mer citerad.

I detta mer än bara likhet i språket gäller ju hur effektivt språket är. I närhet finns större möjlighet att uttrycka känslor och känslor handlar just ofta hur vi upplever motivation och värde rörande risk och möjlighet. Högre exakthet kan göra att man arbetar mer effektivt tillsammans.

Från: Organisation av människor: Komplexitet, Värdering och Språkets effektivitet

Hur upplever vi det här emotionellt? Vi är trötta. Rör det sig igen? Mycket möjligt. I år varför inte. Om inte nästa år. Mindre troligt året efter. Knappast senare än fyra år. Men verkligen att jag skulle behöva titta mer. Finns förutsättning till förändring? Jo. Men det finns saker som oroar mig. Ja det har ju diskuterats tidigare så varför dra upp det igen. Rent personligt kan jag inte annat än önska att det skulle dröja åtminstone fyra månader men det är möjligt att det kommer innan dess. Emellertid har jag inte saker uppe än för att avgöra det trovärdigt alls.

Oavsett det. Det finns dynamik. Klarar saker att komma i övrigt kan det påverka positivt. Och jag menar det finns väl - det är korrekt att anta det - en anledning till att jag närmast unikt uttrycker jag vulgärt och smakligt direkt oartigt. Mer är verkligen mer här. Nära är bra. Men mer till det är väldigt bra om Kina ska röra sig.