Anpassa mot yngre läsare

2009-10-23

En faktor runt morgontidningarnas försäljning jag berört av och till är den åldring av skribenterna och den växande andelen gubbgnäll vi under ett antal år såg. Jag tror att det är en orsak till den att man tappat prenumeranter. Givetvis går vi mot en framtid utan papperstidning men jag tror inte alls att antalet prenumerationer där vi är idag eller för den delen 2012 behöver minska utan kan tvärtom öka.

Åldrad passar inte yngre

För att nå det måste man acceptera att hur erfaren t.ex. en krönikör än är minskar chansen att en ny yngre läsare vill läsa honom. Budskapet och hur det sägs känns ointressant. Det samma gäller bilder, ämnesurval, rubriker, faktarutor o.s.v. Dagens UNT city upplevde jag var på rätt väg:

UNT city visar hur en bra nöjesbilaga görs

Att jag skrev (egentligen ändrade) rubriken till åldrad är viktigt. Vissa äldre klarar att bibehålla närhet med nya trender och tas emot väl bland mycket yngre eller breda grupper av läsare. Många andra gör det inte. Viktigt här är vad till vilka tidningen kommunicerar. För morgonpressen gäller det att tilltala särskilt yngre tidigt i tidningen därför att det är dessa som ska bli prenumeranter.

Framtiden efter papperstidningen

Hur framtiden på "nätet" (jfr tidningar på nätet idag) eller kanaler (t.ex. Appstore, Android Market m.m. och Google Fast Flip) kommer utvecklas är en tyngre fråga. Längre fram ska vi titta mer på det och vilka möjligheter som kommer. Exakt samma utveckling rör bokmarknaden men långsammare. Ett exempel på aktör jag tror kan bli viktig är Apple om deras kommande nya produkt (klar nu? jag har inte följt dom på ett tag) blir som jag tänkte mig:

Apple Tablet är spännande och vacker

Jag tror inte på någon särskild bokläsare. Vem skulle köpa en särskild bokläsare och varför? Det måste istället vara en sexigt trendig bärbar läsare för nöjeskonsumtion i hemmet med lite större skärm än t.ex. iPhone. Något du enkelt kan chatta, blogga, spela dataspel, läsa en bok, titta på film, lyssna på musik o.s.v. med oavsett om du är i sängen eller badet. Trådlös koppling till stereo, internetkoppling o.s.v. är självklart.

Till en sådan kommer det gå att sälja böcker och tidningar om pris och paketering är rätt. Att möjligheten finns har att göra med konsumentens befintliga vana (jfr nätet mot mobiltelefon) kombinerat med skapande av det samma från i kanalen andra nöjesprodukter. Paketering är det kluriga vi behöver prata mycket mer om längre fram.

Att klara den förändringen kräver öppenhet, kritiskt tänkande och ett gott humör.

UNT city visar hur en bra nöjesbilaga görs

UNT city

Betyg: 4 av 5

UNT city är en välgjord nöjesbilaga som kommer med UNT på fredagar.

UNT har så länge jag kan minnas en välgjord morgontidning. För faktorer rörande bild och presentation har de länge tillsammans med SvD legat långt fram. Idag på stan fick jag en UNT och bilagan city var riktigt välgjord. Den är i mycket ett föredöme för hur jag tror dess bilagor ska göras. Låt oss därför titta på några exempel från den.

1. Attraktiv bild på förstasidan passande fredag.
Bilden på förstasidan ska kommunicera glädje. Leende attraktiva kvinnor och män är utmärkt och ger rätt känslor inför helgen. Bilder från pågående fest tror jag mindre på.

1. Dagens utsida på UNT city är föredömligt bra gjord.

2. Positivt humör på sida 1.
Detta lyckas UNT bra med. Jämför här med Dagens Nyheters På stan som när jag läst den aldrig klarat att fånga den glädje som en fredagsbilaga inriktad på helgens nöje och rekreation ska ha.

3. Saker att göra.
Detta är viktigt och UNT täcker upp flera olika saker. Dels hade vi föredrag vilket passar Uppsala. Där jag själv var och lyssnade på ett om musikpsykologi kommenterat på Pryltrend:

Känslopåverkan av musik

Där det också blev av att göra ett par teckningar på personerna framför mig, bland annat denna av en läkarstudent från Umeå:

Kommersiellt viktigare tipsar UNT om butiker, hotell, restauranger, kaféer m.m. Här tror jag att det gäller att fånga antal. Det ger kontakter till möjliga annonsörer och innebär att kortfattad information blir naturligt vilket håller nere redaktionella kostnader.

4. Krönika av Johanna Stenius
Uppslaget till krönikan är relevant och intressant. Vad den missar och passar in i city är något hon gjort lokalt i Uppsala. Jag tycker också att ämnet den tog upp kanske kan kortas lite för att få med en till besläktad reflektion:

  • Reflektion I.
  • Reflektion II.
  • Slutknorr som anknyter till något man besökt i Uppsala om det inte finns tidigare.

5. Artikel berättar om en ovanlig del av stan.
Att visa upp något ovanligt men som folk aldrig ser är en bra idé. UNT gjorde det med ett gammalt skyddsrum. Lyckat är att skyddsrummet liggande i Slottsbacken går att se åtminstone utifrån. Något att gå förbi under helgpromenaden vilket ju är ett vanligt nöje i Uppsala.

6. Vad händer här.
Denna artikel demonstrerar hur långt man kan nå med en stor bild och lite text. Det är viktigt eftersom det är en väg att ge läsarvärde till låg kostnad. Vidare ges möjlighet att bra visa upp en del av Uppsala t.ex. en restaurang.

7. just nu är jag...
Idéen med kryss som beskriver känslor under en krönikor är intressant.

8. Variera ämne
Att variera mellan olika krönikörer är bra även om man bara har en per nummer. Den man väljer kan man låta stämma med ett för numret övergripande tema. Till exempel kanske ett nummer är inriktade på barnfamiljer, ett annat på studenter o.s.v.

Fånga laterala värden

En sak man kan göra med city och många andra tryckta tidningar är att försöka öka värdet för aktörer som uppmärksammas genom att tänka lateralt. Det kan handla om åtgärder som uppmuntrar läsaren att själv uppmärksamma t.ex. en butik som öppnat på sin blogg. En enkel möjlighet är en fototävling men det går att göra långa listor på allt möjligt som kan fungera. Det gäller att pröva sig fram.

En kort och enkel URL till en ämnesrelevant samlingssida på UNT.se ger dessutom samlad intressefiltrerad trafik på webbplatsen där det blir lättare att sälja värdefulla annonser. För butiker kan ju UNT förövrigt med trafikstatistiken för ämnessida i ryggen sälja adresslistningar och dyligt.

Vad jag ska göra

Tips i city jag tyckte var intressant och tänker besöka inkluderar:

  • Hello-Kitty butiken Kittyfan som öppnat på Vaksalagatan. Ger innehåll till Pryltrend.
  • Föredraget När bild möter ordet.
  • Listor av restauranger m.m. har jag inte tittat på än men jag kommer säkert hitta något där också.

UNT city recenserades 2009-10-23 av Hans Husman.