Laddningstid påverkar sökresultat i Google

2010-04-09

Jag har tidigare pekat på att laddningstid var på väg att börja värderas och några av dom verktyg som redan finns för att optimera faktorerna:

Google-tips för bloggar och tidningar - 9. Påverkar laddningstid?

Nu är det bekräftat att det sker även om det ännu påverkar i få fall:

"Currently, fewer than 1% of search queries are affected by the site speed signal in our implementation and the signal for site speed only applies for visitors searching in English on Google.com at this point. We launched this change a few weeks back after rigorous testing. If you haven't seen much change to your site rankings, then this site speed change possibly did not impact your site."

Using site speed in web search ranking | Google Webmaster Central blog

Det är utmärkt därför ingenting är värre än att komma in på en seg sida. Jag tror också att detta kommer påverka mer framöver och när det gäller Sverige mer än USA. Bland stora sajter finns här fler som är riktigt slöa med många besläktade problem.

Att utveckla Google Buzz I: Stimulera diskussion

Om en möjlig utveckling av Google Buzz ska diskuteras behöver man först kort diskutera värde och funktion:

1. En social mötespunkt mellan användare.

2. En till e-post alternativ kommunikationskanal (färre och färre e-postar nu).

3. Generera ett värde för ägaren. Detta kan ske via reklam vilket Gmail redan visar. Det ger även kunskap och en marknadsföringskanal för Googles nya sökfunktion för sociala media. Vidare kan det bli lättare om man kontrollerar plattformen att utnyttja data som kvalitetsmått allmänt i algoritmer.

Rörande två har jag ingen direkt åsikt därför att jag vet att Google har en funktion för detta men jag har aldrig testat den.

För tre gäller att det måste finnas mått som mer trovärdigt indikerar faktiskt värde. Utan att försöka diskutera möjligheter i detalj tror jag allmänt gäller att ju större verkligt värde enskilda personer har av tjänsten från andra desto större möjligheter finns det och det gör att punkt ett är kritiskt.

Grundläggande i sociala media

I sociala media är kulturen att värdet hos något huvudsakligen indikeras genom att denna följs snarare än per meddelande. Hur folk kommenterar rör heller troligen inte ens huvudsakligen det faktiska meddelandet utan är mer socialt: jag vill säga något, titta på mig (min ström) o.s.v. Det är naturligt för sociala media och ingenting som är fel. Faktiskt är detta en viktig grund i sociala media: du väljer ut personer att följa. Detta sker utifrån:

1. Vilka de är: vad du tycker om dom, om de är kul att diskutera med eller om intressanta andra personer följer dem som du vill prata med eller söker kontakt med.

2. Vad de säger har också viss betydelse. Du kan helt enkelt vara intresserade av vad de säger i meddelandena men detta är sekundärt till ett. Snarast kan vi se detta som inspiration och ämnen att diskutera, tycka om eller reagera på. Därav är snabbt känslostarka meddelanden mest intressanta.

Betänk att klassiska forum också är sociala media. De har egentligen alla funktioner Twitter, Buzz m.m. har men är oftast ämnesinriktade och mindre i storlek. Det gör att användare ofta är mer intresserade av ämnet eller kan mer, och ofta har de känt varandra länge på forumet och i övrigt.

Upplyftande diskussioner för ett starkt Buzz

Intresset för diskussion i sociala media gör att jag tror att Buzz med tiden efter en del förändringar i kulturell förståelse hos användare och funktionerna kan bli framgångsrikt.

Buzz tar redan in idéer från forum genom att senast diskuterade inlägg hamnar högst. Ännu betraktas Buzz mer som Twitter där man ännu inte sett möjligheten detta ger och det kommer ta en del tid innan omställningen är klar. Jag tycker mig dock se att den kanske börjat men ännu väldigt begränsat. Fortfarande handlar kommenterar nästan uteslutande om att säga något utan förväntan att de besvaras. Dialoger är sällsynta och ännu mer ovanligt är att de pågår längre än några rader.

Nya funktioner för inspirerande diskussioner

Google kommer behöva funktionerna vidare för att underlätta diskussioner. En viktig möjlighet är väldigt enkla funktioner för att sortera dom personer man följer i godtyckliga grupper. Strukturen blir i princip ett forum men där varje användare själv styr över vilka andra personer som ingår i det och hur de ska sorteras. Via befintliga funktioner i Buzz går styrningen åt båda hållen där personer både kan inkludera dom de följer och andra kan exkludera personer från att följa dem.

Därmed inte sagt att detta ger omedelbart genomslag eller är särskilt viktigt att göra snabbt. Vad som också gäller är ju att fler funktioner förvirrar och tar tid att lära sig. Det kan tror jag ofta vara bättre att vänta lite med nya funktioner oavsett hur kraftfulla de är för att ge folk tid att hinna vänja sig vid plattformen.

Att attrahera intressanta personer

Ett allmänt problem med sociala media och Buzz är att de snabbast attraherar personer som vill säga saker och få positiv feedback på det. De är mindre intresserade av att diskutera och det kan för en del även vara problematiskt tidsmässigt därför att många sociala media, sajter m.m. hanteras.

Att Buzz är kopplat till Gmail kommer därför långsiktigt vara oerhört starkt. Det ger möjlighet att nå andra och fler personer. Några möjligheter för att föra in dessa i Buzz kan vara reklam i Gmail för relevanta Buzz inlägg där levande diskussion pågår.

Personer kan attraheras från forum på likartat sätt. Många forum använder ju Adsense vilket gör att relevanta diskussioner i Buzz kan lyftas fram i reklamen.

För in egna intressanta personer

En till möjlighet för att stimulera diskussion är att själva föra in kompetenstunga personer i Buzz som ger information intressant att diskutera. Google har många sådana även om troligen ganska få är så pass övade att de klarar att göra det bra och tidseffektivt, samtidigt som de åtminstone inte ogillar att göra det.

Det gör redan Google-medarbetare Cutts och det är ovanligt lyckat när det gäller diskussioner. Vi har ett exempel rörande information om QR-Codes för Googles URL-förkortningstjänst där för Buzz mer unik information ges:

Here's a new trick that hasn't been blogged yet!

Notera hur Cutts stimulerar diskussionen genom att besvara frågor:

"Hans Husman - Do any help page or similar yet exists describing the programs and such which the service can be used with?
Luciana Keiko - Pretty cool !! =]
Stefan Ålund - I agree, cool indeed!
Sean Brady - That is a nice trick.
George Tsiolis - Google Chart Tools in action. Woo hoo! :)
Matt Cutts - Hans, this isn't officially documented anywhere yet--consider it a late Easter egg. :) When goo.gl officially launches to the public, I'm sure we'll have help pages and such. In the mean time, you can use a Chrome extension like https://chrome.google.com/extensions/detail/iblijlcdoidgdpfknkckljiocdbnlagk to shorten urls, but there's lots of various extensions that will use goo.gl."

Det är viktigt i början för att stimulera saker och ting. Längre fram när Buzz är större rör sig diskussionerna själva och från mer välkända personer förväntar sig folk inte längre att deras frågor ska eller ens behöver besvaras direkt av dom. De flesta frågor kommer dessutom besvaras naturligt av andra och en del av vad som stimulerar allmän diskussion.

Mer för att stimulera diskussion

Andra möjligheter för att stimulera diskussion finns till exempel:

1. Buzz där man bjuder in olika väldigt intressanta personer att säga något intressant.

2. Att stimulera medarbetare eller inbjudna personer till att lyfta fram Buzz där diskussion pågår.

Ännu fler möjligheter finns men dessa bör peka ut några idéer. Eventuellt listar jag fler i kommande inlägg.

En till sida av sociala media

Det finns en till sida som har grundläggande betydelse i sociala media (och webben i övrigt) och det handlar om enkelheten att få positiv feedback. Att du närmast automatiskt på Twitter snabbt bygger följeslagare har varit och kanske fortfarande är väldigt starkt.

Google har två liknande koncept: följeslagare och att du kan ge inläggen ett glatt ansikte. Den första funktionen kommer kontinuerligt fungera allt bättre. Funktion två fungerar inte även om jag tror principen är riktig. Det finns också saker som inte används men som vi vet från andra sajter är enormt stort och attraktivt (t.ex. dating där jag redan pekat på möjligheter: Google borde stödja dating). Detta och ev. förändringar som kan förstärka effekten av det leende ansiktet kommer diskuteras i ett separat inlägg.

Tidigare om Google Buzz

Relaterade artiklar och guider:

Buzz, webbkameror och foton på Google Maps | Nyhetsbloggen
Grundläggande guide för integration av tidningar på nätet mot externa sajter | Nyhetsbloggen

Mina Buzz kan hittas via:

www.google.com/profiles/husman.hans#buzz
feeds.feedburner.com/hans-husman-Google-Buzz

Nedan finns ett urval av tidiga Buzz jag skrev och publicerade om mer genomarbetat här. Jag gillar urvalet av dessa därför att de visar både vilken fenomenalt gullig och intelligent person jag är förutom mer uppenbart hur jag mycket möjligt är en av världens mest komiska personer. Ofta kan jag uppleva att folk underpresterar och inte klarar att korrekt se det och jag vill därför rekommendera alla att noggrant studera varje Buzz tills ni tagit er framåt till ett bättre jag där ni blivit kompetenta nog att få glädje av den ännu mer överlägsna inspiration jag står för:

Gulligt kul Buzz jag skrivit för att stimulera mitt humör | Nyhetsbloggen
Google Buzz: 2010-02-XIII | Nyhetsbloggen
Buzz i urval om mediebranschen | Nyhetsbloggen
Inspirations-, Informations- och gullighetskritisk Buzz | Nyhetsbloggen

Var inte rädda för att vidta åtgärder för att stödja er kognitiva funktion om ni naturligt är för begränsade att direkt se hur fenomenalt bra jag skriver och hur ni alla kan få enormt värde av att dagligen noggrant läsa allt jag skriver. Pröva tipsen jag gav er häromdagen:

En dag för att stimulera kreativiteten