Yahoo! köper Associated Content

2010-05-21

INNEHÅLL

1. Vad är Associated Content?
2. Räckvidden för Associated Content
3. Associated Content blir en internationell gigant
4. Associated Content blir en internationell nyhetsbyrå
5. När kommer Associated Content till Sverige?
6. Yahoo! kommer att paketera Associated Content med mer innehåll, struktur och upplevelse
7. Yahoo! klarar att skapa struktur för långsiktigt värde
8. Yahoo! blir en enorm internationell nättidning med webb-TV
9. Ett billigt och bra köp
10. Risker Yahoo! tar med köpet av Associated Content
11. Relaterat

Associated Content kunde idag bekräfta att köpet med Yahoo! är verklighet och blir av. De skriver på sin startsida:

"We've signed a definitive agreement to be acquired by Yahoo!, the world's largest online media company with more than 600 million unique visitors a month. Yahoo! plans to leverage our content to extend its leadership and build upon their global properties to deliver personally relevant content in a scalable and efficient manner."

Från: www.associatedcontent.com

Betydelsen av affären för internet i sin helhet och särskilt övriga mediekoncerner kan inte underskattas och för att fullt förstå betydelsen behöver vi börja med att betrakta räckvidden för Associated Content och Yahoo!.

1. Vad är Associated Content?

Associated Content förklarar själva sitt koncept paketerat mot skribenter och publicister enligt:

"We created Associated Content to allow anyone to share their voice, passion and expertise with the world -- and get paid for it. More than five years later, with a library of over 2 million pieces of content and a community of over 300,000 Contributors, we are the media company built for you, and powered by you."

[...]

"Connect with our audience of 30 million monthly visitors
Earn money every time your content is viewed"

Från: The People's Media Company | Associated content

Möjligheten att visa innehållet "köps" av olika aktörer och några exempel Associated content lyfter fram som exempel är:

2. Räckvidden för Associated Content

När det gäller uppgifter om räckvidd, antal läsare m.m. är det klokt att allmänt vara väldigt skeptisk och personligen fäster jag liten betydelse av annat än uppgifter som kommer från stora verktyg jag själv känner till som Google Analytics. Ändå tror jag inte dessa siffror är mer "felaktiga" än allmänt för uppgifter från den här typen av "jätte" aktörer och dessa bygger på de färska uppgifter som givits i samband med affären.

Unika besökare / månad: Fler än 16 000 000 st.
Artiklar / månad: Fler än 50 000.
Antal leverantörer av innehåll: 380 000
Antal ämnen: Fler än 60 000.

"Artiklar" inkluderar förutom vanliga artiklar, bilder, ljud och video. Uppgifterna om antal unika besökare bygger på uppgifter från comScore (rapporterat av Associated Content).

3. Associated Content blir en internationell gigant

Associated Content är med 16 000 000 miljoner unika besökare per månad och 50 000 nya artiklar per månad en av internets giganter inom publicering. Trots deras enorma räckvidd är de uteslutande inriktade på US och även om det t.ex. är möjligt för andra aktörer att distribuera innehåll via dem köper Associated Content uteslutande innehåll från amerikanska aktörer.

Yahoo! är ett av internets äldsta och mest välkända varumärken och har jämfört med nästan allt annat en enorm internationell räckvidd.

4. Associated Content blir en internationell nyhetsbyrå

Köpet av Associated Content ska tror jag korrekt ska ses som en del av en långsiktig internationell satsning att försvara och bygga vidare på den internationella räckvidden. Det är mycket troligt att Associated Content kommer byggas ut för att ta innehåll från många fler språkområden och länder för att skapa värde på Yahoo!:s nationella webbplatser.

Troligen kommer det i först realiseras i andra stora engelskspråkiga regioner d.v.s. UK och Australien, och därefter övriga stora språkområden och länder d.v.s. tidigt viktigt Japan och Kina men givetvis även Frankrike och Tyskland. Jag tror det är ett ganska långt steg ens hit och jag är inte ens säker på att de i relevant utsträckning kommer orka utanför engelskan men det är knappast någon ekonomisk risk för dem att göra ett tungt seriöst försök.

5. När kommer Associated Content till Sverige?

Att introducera Associated Content för ett litet språkområde tror jag är svårt annat än långsiktigt. Särskilt gäller det Sverige där flera starka medieaktörer som levererar mycket hög kvalitet finns. Yahoo! är heller inte särskilt starka i Sverige jämfört med många andra länder.

Det innebär emellertid inte att det inte kommer ske och i en bredare satsning har det alla förutsättningar att lyckas över förväntan. Klarar Yahoo! att hitta ett större koncept jag tror finns där Associated Content är en del är det mycket möjligt att det går in i Sverige.

I så fall sker det troligen genom att de samtidigt köper upp halvstora nätpublicister kanske bland landsortspress eller troligare ämnesriktade men lite bredare oberoende aktörer som Nyfiken vital (större räckvidd per kostnad). Det ökar räckvidden för deras innehåll samtidigt som förutsättningar för att initialt kostnadseffektivt skapa innehåll att syndikera skapas.

6. Yahoo! kommer att paketera Associated Content med mer innehåll, struktur och upplevelse

Att se synergi i distribution av innehåll är enkelt men det är troligt att Yahoo! ser Associated Content som en del av ett större koncept för att stärka sin internationella närvaro med mer och bättre innehåll publicerat billigare än vad de flesta andra klarar.

Yahoo! har ett flertal enkla möjligheter från befintliga samarbeten med andra medieaktörer och innehållsnätverk där unikt innehåll skapas. De har otaliga andra tjänster och funktioner för att presentera nyheter, bevaka RSS m.m. Genom att paketera samman till bredare koncept skapas laterala värden mycket större än vad de delarna enskilt samlat kan ge.

7. Yahoo! klarar att skapa struktur för långsiktigt värde

I en värd där allt mer innehåll skapas är också betydelsen av att kunna strukturera innehåll man redan kontrollerar för att fånga upp värden det kan ge i nytt innehåll viktigt. Expertis Yahoo! har för sökteknik och hierarkisering av webbsidor, RSS m.m. bör hjälpa.

Ett till exempel är Flickr där bildmaterial både kan publiceras och struktureras för att möjliga göra ökad räckvidd och möjlighet att återavända bildmaterial. Andra befintliga och nya webbsajter kan ge samma värde för annat innehåll: filmklipp, citat, porträtt, statistik o.s.v.

8. Yahoo! blir en enorm internationell nättidning med webb-TV

Yahoo! underutnyttjar tveklöst det enorma "sparade" värde de har i form av räckvidd mot ett enormt antal besökare. Samtidigt tycks de inte orka att bibehålla teknisk utveckling inom sökteknik för att hålla jämna steg med Microsoft och Google.

För Yahoo! att gå över från att vara en sökfunktion i olika former till en entydig medieaktör mer liknande en kombinerad internationell nättidning och TV-station är logiskt och rätt.

9. Ett billigt och bra köp

Hur mycket Yahoo! betalat för Associated Content finns så vitt jag vet ingen bekräftad uppgift om men mer spekulativa uppgifter i media sträcker sig från $90 000 000 US till något mer än $100 0000 US. Möjligen kanske fler lutar åt $90 000 000 US.

Viktigt när priset betraktas är att inse att:

  • Löpande kostnader för Associated Content är obefintliga genom att Associated Content inte har stort nätverk av egna skribenter med fasta kostnader.
  • Associated Content har hög flexibilitet där kostnader och inriktning snabbt kan anpassas.
  • Samtidigt är räckvidden är hög och de har ett starkt nätverk av skribenter.

Ett pris som sträcker sig en bit ovanför $100 000 000 US tror jag därför inte alls är mycket. Tvärtom är detta ett mycket bra köp som kommer stärka Yahoo! ordentligt.

10. Risker Yahoo! tar med köpet av Associated Content

Risker från kostnader i Associated Content efter köpet och själva investeringen tror jag är obefintliga. Däremot för aktörer som Google och Yahoo! finns en fin gräns lätt riskabel att gå över. Båda tillför värde till surfare allmänt och publicister. Webbsajter som Flickr (Yahoo!) och Youtube (Google) är ett bra exempel på vad som både ger värde för surfare och publicister.

Börjar dessa aktörer förutom att skapa infrastruktur också agera publicist innebär att man konkurrerar med alla andra: både media och övriga inom infrastruktur (t.ex. Google).

De styr access till information och kontrollerar surfare och om de samtidigt publicerar blir det lätt obehagligt. De blir ett hot.

Det innebär att de allmänt tolkas mer negativt i media. Orsaken behöver inte alls vara en medveten strategi utan har troligen mer med allmänna känslor att göra även om det inte är fel att riktat granska en aktör man uppfattar negativt kan inverka på den demokratiska kontrollen media skapar.

Risken med detta är att problem med Yahoo! och deras produkter oftare uppmärksammas. Det kan innebära att man uppfattas som sämre bland surfare.

Att det behöver vara något större problem för Yahoo! behöver inte alls vara fallet de närmaste åren. De uppfattas - väldigt överdrivet - som insomnade kanske döende. Det tillsammans med att Associated Content är en befintlig tjänst och inte en ny satsning där Yahoo! går ut och berättar att de kommer skapa på nätet världens största nyhetsbyrå från gör att dessa problem lär dröja.

Vidare om Yahoo! går mot att lämna många tjänster inom infrastruktur och paketera andra mot att mer ses som innehåll och publicering bör det ordentligt begränsa ev. kvarstående problem.

Därför - om Yahoo! klarar att hantera detta elegant - tror jag inte alls att några avgörande risker finns. Ett fantastiskt köp som potentiellt märkbart kan förändra internet.

11. Relaterat

Relaterade artiklar och nyhetsrapporter på Nyhetsbloggen.

Mer om möjligheterna Flickr och Youtube skapar för publicister hittas i:

[1] Börja blogga i 14 enkla steg | Nyhetsbloggen
[2] Youtube för lansering av tidningar, bloggar och magasin | Nyhetsbloggen
[3] Sociala nätverk och media - 4. Flickr | Nyhetsbloggen
[4] Sociala nätverk och media - 3. Google Youtube | Nyhetsbloggen
[5] Geografiskt lokaliserad information för insamling | Nyhetsbloggen

Funktionen Google fyller som leverantörer av infrastruktur för media är utmärkt illustrerat via guiderna från Nyhetsbloggen samlade på:

[6] Google Nyheter (Google News) | Nyhetsbloggen
[7] Google-tips för bloggar och tidningar | Nyhetsbloggen

Rapporterat och förklarat om affären hos andra aktörer:

[8] Yahoo! to Acquire Associated Content | Associated content - Acdn.us
[9] So, what's the deal? | Associated content - Acdn.us
[10] Exciting News | Officiell blogg (associatedcontent.blogspot.com)

Dikt om en prinsessa i exil

Dikten jag skrev igår är en av få jag upplever kan ha haft viss kvalitet och något man vid tillfälle kanske kan bygga vidare till något större. Den här lät jag inspireras av samma kvinna genom att skapa en romantisk bakgrund till henne.

Allmänt för dikt föredrar jag att låta dem uttrycka ögonblickets känsla utan bakgrund - Vad vi känner just nu. För mig är det värdet dikt kan ge medan det i en historia lätt blir ytligt uppblandat med händelser. Även om värde förvisso går att skapa från båda samtidigt är det vad jag för egen del ser litet värde i.

Här gjorde jag ett undantag eftersom skönheten jag såg närmast krävde en dold romantisk historia fylld med tragedi.

In Waves
Day after day

Screams of 1000 upon 1000
Blood running through the streets
Coloring the river red

Red strokes in deep black
Hiding the famous hair a nation in pain chocked by beauty cried for

A princess leaving illusions running for the border
All dead and lost
But hard stones and the black dog

Each day
With tears in her eyes
Walking a happy playful dog

Fler dikter jag skrivit.

Google TV skapar lättare lateralt värde från TV med webb

I flera tidigare inlägg diskuterade vi möjligheten att skapa lateralt värde mellan TV och webb. Det är för många mediekoncerner fortfarande ett underutnyttjat område även om det åtminstone i Sverige förändrats bl.a. hos Bonnier där man numera bättre marknadsför webbsatsningar i TV.

Det förväntade steget sedan många år är givetvis att föra TV samman med internet. Även om den utvecklingen börjat går fortfarande långsammare än de flesta troligen räknat med.

Nu har Google introducerat en ny plattform - Google TV - för TV som just ger ytterst direkt enklare möjligheter till att lateralt skapa värde från och till TV-tittare resp. besökare på nätet genom att "flytta" dem fram och tillbaka mellan TV och nätet. Google skriver på sin officiella blogg:

"Google TV is a new experience for television that combines the TV that you already know with the freedom and power of the Internet. With Google Chrome built in, you can access all of your favorite websites and easily move between television and the web. This opens up your TV from a few hundred channels to millions of channels of entertainment across TV and the web. Your television is also no longer confined to showing just video. With the entire Internet in your living room, your TV becomes more than a TV — it can be a photo slideshow viewer, a gaming console, a music player and much more."

Från: Announcing Google TV: TV meets web. Web meets TV | The Official Google Blog

Blir plattformen populär ökar den värdet av att skapa fler möjligheter för tittarna att gå över till webben och tvärtom. Det kan skapa förutsättningar för befintliga TV- och mediekoncerner att öka intäkterna genom att ta större andelar av reklammarknaden.

Att det kommer flytta en del av den totala annonseringen till webben verkar också troligt även om konceptet att se TV och webb skilt inte längre är lika meningsfullt. En aktör som Google som både utvecklar anpassad annonsvisning för vanliga webbsidor och filmklipp bör stärkas av detta.

Tidigare inlägg om lateralt tänkande för ökat värde i mötet mellan TV och nätet:

Lateralt tänkande: TV + Tidning + Webben = Nöje onDemand | Nyhetsbloggen
Maximalt retrovärde i TV - "Conan - barbaren" | Nyhetsbloggen
Låt Conan få och ge Värde på internet | Nyhetsbloggen
Omvandla TV-tittare till besökare på nätet | Nyhetsbloggen