Verktyg

2010-03-02

Verktyg användbara för publicister, nättidningar och bloggare:

1. Business intelligence
2. Filmkameror och annan "hård" utrustning
3. Verktyg från Google förklarade på Nyhetsbloggen
4. Fler viktiga Google produkter och tjänster

1. Business intelligence

Dessa är även tillämpbara inom bl.a. redaktionellt utredningsarbete, prediktion av trender, underrättelseanalys och ett antal forskningsområden.

Business intelligence

2. Filmkameror och annan "hård" utrustning

Tips hur du köper rätt billiga filmkamera för filmklipp:

Flip Mino HD bra för tidningar och bloggar
Nya Flip Mino HD känns stark

3. Verktyg från Google förklarade på Nyhetsbloggen

Google Image Swirl.
Uttrycker samband mellan bilder.

Google Custom Search - Gör en sökmotor för din sajt
Skapa en anpassad sökmotor t.ex. för att söka din sajt.

Google Books - Finns och är fint användbar
Sök referensinformation och rekommendera böcker.

Google Blogger - Börja blogga i 14 enkla steg
Skapa enkelt en blogg.

Google Earth - Satellitbilder för media
Använd satelliter bilder i dina artiklar.

FeedBurner
Håll reda på hur många som följer din ström.

Google Nyheter (News)
Google Nyheter är sökresultat med endast nyheter.

Page speed - Optimera laddningstid
Optimera din sajts laddningstid.

Youtube - Multimedia i tidningar på nätet
Hur Youtube och liknande tjänster kan användas för att ge värde från filmklipp.

Youtube - Lär dig om Youtube-tittare
Ta fram statistik om dina Youtube-tittare.

Google living stories i öppen källkod
Ramverk för strukturering och presentation av nyheter.

4. Fler viktiga Google produkter och tjänster

Många Google verktyg och tjänster finns förklarade i följande guide för ökad kreativitet där också möjligheter man kanske inte alltid tänker på demonstreras:

Ökad kreativitet i 15 steg med Google och internet

adsense.google.com
Tjäna pengar genom att via reklam på din sajt.

analytics.google.com
Håller reda på besöksstatistiken för din sajt.

adwords.google.com
Annonsera på andra sajter för att få trafik.

Google dfp
Parallell ny annonseringslösning som jag uppfattat mer inriktad på visuella annonser.

translate.google.com
Översätter text mellan otaliga språk.

youtube.com
Hitta intressanta filmklipp. Se också: Multimedia i tidningar.

www.google.com/webmasters/
Verifiera att det är din sajt och ställa sedan indexering m.m. liksom ta emot viss statistik rörande indexering.

Google Scholar
Sök i journaler publicerade artiklar.

www.google.com/buzz
Få kontakt med kunder, läser m.m. via sociala media.

Illustrera med foto, filmklipp, kartor, teckningar m.m.

Här hittar du guider och tips som hjälper dig illustrera artiklar, tidningar övergripande och bloggar.

Enkel introduktion för bloggare och skribenter som snabbt och bra vill komma igång och illustrera just nu:

Illustrera artiklar och blogginlägg

Ett stort antal tips för att visualisera samband finns i:

Idéer till kreativitets plattform för stora organisationer via fria lösningar

Följande pekar på möjligheter att använda filmklipp på olika sätt för att öka det redaktionella värdet, trafik och intäkter:

Multimedia i tidningar på nätet

En billig och bra videokamera för att ta filmklipp med:

Videokameran Flip Mino HD bra för tidningar och bloggar

Denna guide visar hur bilder i Google Nyheter kan ge i rätt situation högst tydliga värden:

Bilder gör Google Nyheter (News) bättre

Hur Google Charts kan användas för att illustrera data, tabeller m.m. visuellt:

Skapa tabeller och grafer enkelt med Google Charts

För att visa kartor och peka ut orter, platser m.m. kan Google Maps användas. Både full styrka via API och enkla lösningar för att snabbt bädda in finns:

Kartor från Google Maps i bloggar och webbsajter

Satellitbilder är ett nytt och intressant område med möjligheter för media:

Satellitbilder för media

Teckning passar inte alla men ger ett unikt värde som visar att man lagt ner tid och ofta om man är duktig (vilket jag trots mycket övning inte klarat) ser det bra ut:

Illustrera och teckna

Tecknad av Isabelle Söder som publicerar hos UNT.

För publicister nyfikna på möjligheterna teckning ger rekommenderas:

Att låta kändisar teckna

Följande guide visar hur rätt bild kan användas för att hjälpa trafiken att klicka rätt:

Ballonger hjälper Malin Crona att synas på Dagens Nyheter

Känslor är en faktor man kan ta hänsyn till när det gäller internlänkning:

Låt känsla styra vid internlänkning och sortera trafiken

Hur gulliga djur är möjlighet till trafik. Gulliga bilder på djur liksom annat trevligt verkar dessutom stämningshöjande och bidrar till en trevligare webb.

Profitera på Gulliga Djur

Grafer skapade från onkologi eller jämförbara program kan i vissa fall vara en lämplig illustration:

Ontologi låter mediekoncerner följa entiteter och deras relationer

Google kan uttrycka relationer mellan bilder:

Explore Images with Google Image Swirl (Google Research Blog)

Ballonger hjälper Malin Crona att synas på Dagens Nyheter

Här har vi ett intressant exempel hur en ovanlig bild kan hjälpa något att synas bättre än övrigt material. Detta handlar ju just om att en sektion särskilt lyfts fram och det är därför redan önskvärt att den ska ta trafik relativt övrigt som presenteras på vanligt sätt. Därför ska bilden vara så effektiv som möjligt för det men utan att störa läsaren.

Rött är en färg som lätt hjälper till att fånga uppmärksamheten. Jag tror säkert att övriga ballonger tillför värde också som balans liksom minst lika mycket Malin Crona själv. Sedan tror jag nog att man skulle vinna på att skära mer runt ballongerna och Malin Crona så att dom syns bättre d.v.s. behålla samma storlek på bilden.

Därför är rött värdefullt

Möjligheter rött (och andra färger) ger finns otaliga inlägg och fallstudier runt på Pryltrend. Diskussionen om årets färg 2010 handlar givetvis om rött och är läsvärd:

Vad som skapar årets färg 2010

Det samma gäller:

2010 års färger på nagellack
Fallstudier: Kvinna i rött
Fallstudier: Färger

Titta själv på Dagens Nyheter

Bilden är från kategorin för bloggar på DN.se:

www.dn.se/blogg/

Malin Cronas blogg finns här:

www.dn.se/blogg/sminkbloggen/

Relaterat:

Låt känsla styra vid internlänkning och sortera trafiken

Ulf Nilson om regeringens ansvar för arkivfrågor

Jag håller helt med vad Ulf Nilson säger som jag sagt många gånger förr:

Ulf Nilson: Reinfeldt borde tvinga Säpo att öppna arkiven

Ett tungt argument saknas emellertid. Det är mycket möjligt att om några namn blir offentliga att annat rör sig. Kanske börjar någon prata. Ett par andra får bokkontrakt. Någon annan kopplar samman något de såg med dom personerna på den tiden och får lust att synas i tidningarna när de berättar det. Vem vet vad som kommer fram även från ett fåtal kanske i sig själva ointressanta namn?

Hade jag själv inte varit så omotiverad och på annat sätt direkt ogillat hela frågan (känns mer otäck än gullig) hade jag själv i alla fall ritat upp kända händelsekedjor till idag. Hur är det förövrigt med Norge i relation till Sverige längre bak i kedjan?

Jag ska också utanför det säga att jag gillar Ulf Nilsons krönikor när jag läst den i tryckta Expressen några gånger. Samtidigt är jag ju så road av färger sedan ett tag där han gjorde sig så bra på sin bild. Han kompletterar så väl övriga krönikörer - ny kanske? Fast de flesta krönikörer i Expressen är tämligen bra. Sällan att jag läser dem på webben - av orsaker relaterade till hur inlägg struktureras och presenteras vilket inte endast minskar förutsättningar till trafik från kanaler som Google utan även gör det svårt att identifiera de senaste inläggen från alla krönikor - så det blir sällan än ett urval.

Nationalklenoden Jan Guillous mysiga krönika

Det är ett trevligt privilegium att ännu ha möjlighet att läsa Jan Guillous krönika i Aftonbladet trots en lång imponerad karriär med den vila han nu verkligen på ålderns höst förtjänar. Att oartigt kritisera oviktiga detaljer när sådan lång erfarenhet delas är verkligen inte korrekt.

Ändå nu så länge chansen ännu ville jag ta möjligheten att dra nytta och lära av hans kunskap. Därför använde jag Jan Guillous senaste kolumn i Aftonbladet som "utgångspunkt" till en diskussion om aktuella politiska problem på SEOTaktik och då just rörande Afghanistan som han flera gånger nämnde och kom in på:

Afghanistans problem diskuterade utifrån nationalklenoden Jan Guillous hemtrevliga krönika

Det är också som jag skrev ett tacksamt privilegium att Jan Guillou ännu trots hög ålder skriver en krönika regelbundet. Hans krönika är tilltalande inspiration och delar tror jag viktig erfarenhet i ögonblicksbilder från Sveriges nutidshistoria.

Allmänt i dagens samhälle menar jag också att vi alldeles för lite lyssnar och lär av äldre. När man har möjlighet kan man vinna mycket på att besöka en äldre släkting på ålderdomshem eller som här läsa en krönika skriven av en äldre. Det viktiga är inte korrektheten i detaljer utan det är en allmän diffus men viktig visdom de delger oss.

Det handlar inte fakta eller i samhället aktuella frågor utan mer hur de känner att det var bättre förr och likt gamla journalfilmer för historien endast ett fåtal minns vidare till generationen hörande till deras barnbarn. Jan Guillou berättar t.ex. inte sällan om skrivmaskiner (dator utan skärm och internet men med realtidsskrivare) och värdet de har framför datorer. Det är nästan som man får lust försöka hitta en butik som säljer tipex och färgband.

Tänk också vilken upplevelse det skulle vara att besöka ålderdomshemmet med kaffe och bullar, och kanske se Jan Guillou undervisa andra från generationerna som byggde Sverige om maoism eller USA:s imperials. Har man riktigt tur sitter han som den ikon och symbol för samhälls- och mediekonservatismen han är framför skrivmaskinen vid fönstret utan att ha givit upp inför en tror jag säkert egentligen helt meningslös teknisk utveckling. För oss yngre generationer som haft sådan nytta av dom som skapade folkhemmet är det en ära endast ett avundsvärt fåtal ens kan drömma om.

Multimedia i tidningar på nätet

Det här inlägget på Svenska Dagbladet diskuterar ett arbete av studenter vid Södertörns högskola och kan vara läsvart:

En av de billigaste lösningarna för att skapa filmklipp är the flip. För en kostnad tillräckligt låg för de flesta får vem som helst möjlighet att filma:

Köp rätt videokamera

Detta är både möjlighet och vad tidningar på nätet måste anpassa kostnader för att konkurrera med.

Därför finns det så lite multimedia på svenska nyhetssajter

För att göra en kommentar kan man först ta sig en funderare vad som egentligen menas med multimedia. Bilder är åtminstone våra största tidningar även på nätet excellenta på. Utanför det är filmklipp i princip det enda som är intressant.

Gällande allt sådant handlar det om:

1. Värdet det till för läsaren.

2. Om värdet för läsaren gör att fler läsaren innehållet.

3. Kostnaden för att producera det värdet.

4. Att väga kostnaden för att lägga "multimedia" mot värdet i läsare och intäkter ett större antal nyheter bredare eller djupare ger utan multimedia.

Att dra nytta av befintlig bevakning

Givetvis är det möjligt att läsarna kan efterfråga huvudsakligen reportage i filmklipp och det behöver i vissa fall inte innebära någon särskild utökad kostnad att arrangera. När det gäller både Schibstedt och Bonnier finns åtminstone i koncernerna sådan verksamhet. Filmklipp som bevakas i annan webb-tv- eller TV bör självklart gå utmärkt att använda även i tidningarna.

Det kan ju rent av ge värde för marknadsföra satsningar TV onDemand dessa har:

TV OnDemand måste orka till Nöje OnDemand

Givet det värde TV onDemand kan förväntas få och hur lätt dessa koncerner kan tappa större delen av detta om man inte klarar att kontrollera en egen kanal är detta ytterst prioriterat.

När kan egna filmklipp vara aktuella?

Ändå är detta redaktionellt kompletterande material till den komprimerade bevakning i text läsarna är vana vid och efterfrågar. Egna filmklipp kan komplettera den befintliga redaktionella bevakning man gör och då även producerad av skribenterna själv. Här ligger trots allt kvalitetskraven rent visuellt mycket lägre jämfört med TV och webb-tv och filmklippen kan därför skapas av vem som helst. Inte minst när man arbetar med frilansare är det säkert enkelt att utöka leveransen med filmklipp.

Även om ingen särskilt utökad kostnad föreligger som saker inte sällan fungera i större mediehändelser finns det andra där man idag arbetar för dyrt. Det finns inte alls något behov av att vid varje reportage skicka reporter eller fotograf att direkt träffa folk i person. Sådant kan mycket effektivare lösas via e-post och telefon där folk ofta kan ordna eget foto.

Jag upplever att många aktörer inom tidningar på nätet mest vinner på att utveckla effektivare verksamhet snarare än innan det titta på bevakning i flera former än text och bild.

Hur är det med annonseringen?

Sedan är frågan om detta verkligen är ett område där tidningar enkelt kan utöka sina annonsintäkter. Jag tror knappast det oavsett övrig diskussion av följande anledningar:

1. Jag tror inte att det skapar fler läsare i någon mätbar utsträckning.

2. Det är inte självklart hur annonsering fungerar med filmklipp och ger man det lite tid tror jag det kommer vara mycket mer utvecklat där värde från centralförsäljning i koncernerna kan utvecklas.

3. Därmed handlar det om befintlig annonsering på hela sajten och givet att utökad och framför allt värdefullare trafik mycket lättare nås på andra sätt är det föga meningsfullt.

Att utveckla detta område inom egna reportage är heller inte särskilt svårt och går därför enkelt och snabbt att inleda. Att vänta är därför mycket mindre kritiskt än att se till att få saker gjort i de segment där tidningarna på nätet redan tappat och fortsätter att tappa möjligheter d.v.s. från väsentliga trafikkanaler (Google m.m.) ämnesfiltrerad trafik (läsare som söker information om billig och bra filmkamera).

Enkel och bra nytta med snabba billiga resultat

Ett enkelt undantag från alla föregående resonemang där man kan se värde är när tidningar inte behöver producera multimedia (utanför redaktionella filmklipp). Det handlar i detta fall om dra nytta av filmklipp som är tillgängliga utan kostnad:

1. På samma sätt som tidningarna kan utnyttja bilder för att komplettera redaktionellt innehåll kan man utnyttja filmklipp för detta. Det är just ett komplement till detta och kan gå att få från associerade aktörer i samma koncern. För Expressen och DN t.ex. från TV4.

Tidningarna vill också att SVT ska låta dem använda deras innehåll och varför inte? Det kan ge ett kompletterande värde och det är absolut ingenting som har ett sådant värde att det övergripande kommer påverka trafikbilden på nätet. Just det sista jag säger är viktigt att inse: Värdet det kan ge trafik och ännu mer hur trafik som hamnar i filmklippet kan konverteras är lågt. Det är något ni kan visa för befintliga läsare.

2. Medborgarjournalistik skapar intressanta möjligheter runt filmklipp. Här tycker jag emellertid tidningarna redan arbetar alldeles utmärkt även om de verkar saknar nätverk eller kontaktnät mot de nätverk som finns för att efterfråga specifik sådan och mest verkar plocka upp vad som redan uppmärksammas.

3. Enskild presentation av intressanta filmklipp liksom bildserier tycks bli vanligare bland tidningarna. Själv är jag lite skeptisk till hur uppskattat det egentligen är bland läsarna och tror att man får betydligt större utdelning när det presenteras med åtminstone viss redaktionell text. Dock om det är kostnadsfritt så visst bör det betala sig?

Det väsentliga och intressanta värdet

Den stora mängd filmklipp som idag finns för fri användning via inbäddade mediespelare från framför allt och helt dominerande Youtube skapar också möjligheter att skapa större pakteringar där annat värde kan läggas.

Där uppvisade Svenska Dagbladet ett elegant (här det bästa jag sett bland tidningar på nätet) exempel på hur det kan göras:

100 känslor

100 känslor har ett långsiktigt värde:

1. SvD kan regelbundet marknadsföra den och vid sådana tillfällen uppdatera samt komplettera det redaktionella innehållet utan större kostnad.

2. Uppdatering och utbyggnad ökar dess långsiktiga värde kontinuerligt.

3. Varje gång ser läsarna det och det är verkligen nytt för de flesta av dom (om det inte sker osunt ofta). Detta ger fler länkar till innehållet.

4. Fler länkar och andra kontinuerliga vägar till trafikkanaler befintliga läsare aktiverar gör att innehållet över tiden donerar fler och fler läsare till hela tidningen. Det rankar bättre och bättre över tiden på Google med flera trafikkanaler, och blir mer känt bland annonsörer som riktat kan vilja annonsera.

5. Lika intressant är det lätt att se att det inte alls behöver vara nödvändigt att köpa in expertis till det redaktionella innehållet. Mycket väl att experter av dignitet kan vara intresserade att bidra med värdefullt innehåll utan betalning där innehållet blir välkänt och rankar högt. Utvecklingen av innehållet minskar i kostnad över tiden.

Ser man istället satsningar som 100 Känslor som en kortsiktig sak man bara gör och sedan glömmer bort likt bland tidningarna på nätet idag i princip allt material inklusive riktade bloggar får man dock endast en försumbar del av det möjliga värdet:

Det är endast ett stycke innehåll som presenteras för befintliga läsare.

Det är inte innehåll som bidrar med egna läsare från Google m.fl. kanaler.

Det är inte innehåll som donerar trafik till sajten.

Det är inte innehåll som genererar egna annonsörer.

100 Känslor är ett så bra exempel Svenska Dagbladet behöver om vad man just nu bäst prioriterar för att skapa intäkter på nätet. Både avseende vad man gör som är bra och allt som man inte gör.

Foto: [puamelia] Licens: CC by-sa 2.0
Röda äpplen är möjligheter och det finns massor av röda äpplen i det här segmentet. Samtidigt finns det dyrare röda frukter men verkligen att äpplen är lika nyttiga eller nyttigare än dom. Tidningar på nätet tänker bäst kostnadseffektivt. Det största röda äpplet som finns just nu är möjligheterna som ett koncept som 100 känslor betraktat långsiktigt ger.

Att inte skapa nya kostnader

Ett problem med tidningar på nätet är att de var tidiga på nätet och skapade väldigt påkostade plattformar med egna IT-avdelningar, hosting o.s.v. Samtidigt är bloggosfären väldigt kostnadseffektiv i detta segment.

När det gäller filmklipp kostar de en del bandbredd. Givet att de kan driftsättas kostnadsfritt hos Youtube är det i varje fall där det inte kan bedömas vara en nackdel konkurrensmässigt bättre. Youtube står för kostnaden samtidigt som de typiskt för läsaren bör strömmas mycket snabbare givet att Google placerar servrar lokalt hos ISP:er och köper leasade linor för snabb trafik. Ett sätt att se på Youtube är som ett content delivery network som är kostnadsfritt att använda.

Relaterat att läsa

Skapa fred i världen med Youtube i sex enkla steg
Kul filmklipp illustrerar känslor på SVD
Tittarsiffror för webb-TV
Kangaroo hoodie demonstrerar smart marknadsföring
Ta besökare från TV till TV-kanalens egna hemsida
Maximalt retrovärde i TV - "Conan - barbaren"
Låt Conan få och ge Värde på internet