Google Buzz och Google Reader tillsammans

2010-04-29

För Google Reader, Facebook Links) och Google Buzz går det att spara och dela länktips du vill diskutera med andra. Använder man två eller fler av dessa regelbudet är det praktiskt att kunna göra det samlat från en av dessa och få det att verka över allt. I detta inlägg går vi igenom en metod för att integrera Buzz och Google Reader så att du kan posta länktips direkt från webbsidor. Längre fram gör vi det samma i en uppföljning för Facebook Links tillsammans Google Buzz, och en samlad lösning för alla tre.

Möjligheten att spara ner länkar är en av de mest grundläggande när vi surfar nätet. Det sker i webbläsarna sedan länge och otaliga tjänster för nätbokmärken finns. Att visa upp länkar är också en gammal tradition och vi gillar idéen att vad vi föredrar oavsett om det pekas ut via länkar, insändare, bloggpostningar, skvaller o.s.v. är vad andra fäster vikt vid och kan förändra saker.

Både för Google Buzz och Facebook (via Facebook Links) ser man att en viktig funktion är att spara undan länkar för diskussion (t.ex. insändare man ogillar eller upplever stödjer en åsikt man har) eller lyfta fram vad man själv, vänner, familj skrivit, fotograferat o.s.v. Vad många känner är enklast är att ha en funktion enkel att använda som gör att det går att posta direkt på sidorna man vill tipsa om. Det går fint att göra med Notes i Google Reader.

Google Buzz och Reader tillsammans

Att få Google Buzz och Reader att fungera tillsammans är inte svårt. Det sker enklast genom att första posta länken till Google Reader. För att slippa göra det direkt i Google Reader finns en bookmarklet att lägga till webbläsaren:

1. Surfa in på reader.google.com.

2. Klicka på Notes i vänstra menyn.

3. Dra bookmarklet Notes in reader till webbläsarens topp där du vill att den ska synas.

Google Reader: Bookmarklet för Note

Den kommer visas som en knapp med en beskrivande text som går att ändra.

Tipsa om sidor med Reader Notes bookmarklet

När du vill tipsa om en sida kopierar du först ett fåtal rader som du vill lyfta fram för diskussion. Notera citatregler d.v.s. för ej eget behöver det vara begränsat. Exakt vad som egentligen är accepterat enligt lagstiftningen om citat i dessa situationer är knappast avgjort men enklast håller man sig ungefär för vad som gäller tryckta medier: ett fåtal meningar.

Därefter klickar du på din bookmarklet och ett fönster öppnas. Texten du har kopierat har redan lagts till i det ena fönstret tillsammans med länken. Du kan nu skriva en kommentar där du ger din åsikt om citatet eller bäst kort och fyndigt uttrycker hur förträfflig inlägget du skrev på din blogg är. Sämre för att stimulera diskussion är att moralisera men jag brukar själv ändå ofta göra det därför det ger en varm känsla av att vara lite bättre än andra vilket hjälper dig slippa ta tag i egna problem. Du behöver väga olika typer av värden mot varandra och bestämma dig för vad som känns viktigast för dig. I exemplet valde jag att moralisera och lyfta fram mig själv som klokare än andra.

I bilden ser vi hur det ser ut i webbläsaren (Google Chrome):

Bygg samman Notes i Google Reader med Buzz

Nästa steg är att integrera Google Reader i Buzz. Länktipsen du postar i Notes, Google Reader, ska skickas vidare till din Google Buzz.

Det gör du genom att gå in i din Google Buzz och klicka på länkade webbplatser (finns ovanför fältet där du skriver). Google Buzz visar följande fönster där du kan ansluta Google Reader till Buzz.

Efter det kommer Buzz flytta in allt du postar i Google Reader. Eventuellt kan du innan vilja se över vad du egentligen importerar till Google Reader eftersom allt möjligt kan gå ut. Dock är min erfarenhet av internet att vad de allra flesta kan uppleva generande att råka dela (t.ex. något erotiskt hittat på Flickr, Youtube eller liknande lagt i favoriter) är det vad andra troligen inte ens lägger märke till och ännu mindre bryr sig. Folk är mindre intresserade av vad du gör än de tror.

Det kan dröja ett tag (några minuter tills det börjar) innan vad du postat i Notes kommer över till Buzz men i princip som jag uppfattat det kommer Buzz steg för steg hämta över allt som redan finns i Notes om det är delat oavsett hur gammalt det är.

När det är igång går det dock snabbt för ditt tips att nå Buzz. Det kommer upp i princip direkt (för mig) på din Google profil och ibland lite senare i Buzz i Gmail därför att den hämtar nya Buzz vid diskreta tidpunkter.

Relaterat

Fler guider och tips runt sociala media:

Facebook Like knappen till Google Blogger
Facebook Like knappen på din sajt steg för steg Projekt för en Bättre Värld
Facebook har RSS strömmar att prenumerera på
Buzz allt bättre och nu med fint harmoniska strömmar

Facebook Like knappen till Google Blogger

I den första guiden för Facebook tittade vi över det mest vad Facebook Like är och hur man lägger till knappen:

Facebook Like knappen på din sajt steg för steg

Hör följer vi upp exakt hur Facebook Like knappen placeras ut i Google Blogger.

Att ta fram koden för din Blogger layout

Börja med att ta fram källkoden till din Blogger Layout. Det gör du genom att klicka på Layout, Redigera HTML och klicka i Utöka gränssnittskomponentmallar. Detta ser ut motsvarande:

Spara därefter undan en säkerhetskopia av koden. Detta måste du göra efter att du klickat i Utöka gränssnittskomponentmallar. Gör du gör detta innan får du inte med hela koden.

Om du ändrar något som får bloggen att sluta fungera (händer av och till även avseende allt så att endast en felkod visas) är det inte alltid lätt att korrigera felet och i dom fallen är det enklaste att byta tillbaka koden till säkerhetskopian.

Lägg till meta-taggarna og:site_name och og:image

De av meta-taggarna som bör läggas till är og:site_name och og:image (läs 3. Meta-taggar Facebook Like behöver) d.v.s. bloggens namn och en passande bild.

För Nyhetsbloggen blir koden:

<meta content='Nyhetsbloggen' property='og:site_name'/>
<meta content='http://4.bp.blogspot.com/_HAwM8GMv3V0/S9kHnOeEgJI/AAAAAAAAF78/fKFdrP3gCtU/s400/newfoundland.jpg' property='og:image'/>

Detta läggs till innanför head exempelvis enligt:

Att hantera og:title

För og:title kommer värdet sättas till sidan du befinner dig på om denna meta-tagg inte anges.

Det fungerar utmärkt på enskilda sidor men precis som för Google Buzz knappen får vi problem på startsidan och i pagination. Detta eftersom läsaren kan klicka på knappen avseende ett inlägg som visas medan URL som skickas blir den till startsidan.

Det kan gå att lösa med Facebook men jag har inte försökt göra det. Därför anger vi inte denna.

Skapa iframe för Like knappen

För att lägga till själva Like knappen genererar du först iframe kod enligt första guiden.

Precis som jag skrev där fungerar denna inte utan att URL till sidan du befinner dig på angivits (även om det påstås på ett par ställen). För att det ska bli inlägget knappen befinner sig på istället för att ange samma adress för hela sajten används följande funktion i Blogger:

data:blog.url

Därefter behöver du sätta samman den strängen med övrigt för den URL som ska anropas. Det sker i Blogger med expr.

I de inställningar jag valde blir detta:

expr:src='"http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=" + data:blog.url + "&layout=button_count&action=like&width=100&show_faces=false"'

Ingenting rörande ' eller " kan skrivas om. Avseende " kommer Blogger efter att du har sparat skriva om denna till &quot; men det gör ingenting.

Därefter lägger du in denna kod i den iframe som ska användas. Även denna behöver skrivas om något för att fungera med Blogger:

1. Citationstecken (") runt värden måste skrivas om till "'".

2. Följande rörande utseendet fungerade inte bra med Blogger:

style='border:none; overflow:hidden; width:100px; height:20px'

Och skrevs om enligt:

frameborder='0' height='20' scrolling='no' width='100px'

Pröva dock gärna att behålla style eftersom det ska fungera och problemet jag hade (knappen visades inte respektive problem med att spara) behöver inte alls vara generellt.

3. Storleken på knappen och dess omgivande yta måste ställas in för att passa din blogg och var du tänker placera knappen och hur du ställt in den t.ex. om du tillåter ansikten, Facebook-namn m.m. att visas.

Storleken ändras genom att öka och minska siffrorna för height och width.

Slutligen behöver man sätta samman alla delarna och vi får:

<iframe allowTransparency='true'
expr:src='"http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=" + > data:blog.url +
"&layout=button_count&action=like&width=100&show_faces=false"'
frameborder='0' height='20' scrolling='no' width='100px'>
</iframe>

Att placera Like button koden för iframe

Koden placerar du på den plats som motsvarar var du vill ha den utskriven. De flesta vill troligen skriva ut den vid inläggets slut.

Att exakt hitta den delen av koden behöver inte vara lätt. I min layout börjar den vid:

<div class='post-footer'>

Men det kan variera. I samma område skrivs dock normalt labels etiketter för inlägget ut och koden för det kan man söka på så hittar man ungefär rätt:

<data:label.name/>

Därefter får man pröva sig fram tills det ser acceptabelt eller bra ut beroende på ambitionsnivå.

Att lägga Like i sidelement

Ett till alternativ för att lägga till denna typ av knappar är att placera dem i ett sidelement för HTML genom att gå in på Layout:

Troligen räcker det bra med att öppna en HTML sidelement och kopiera in koden. I detta fall behöver du inte bry dig om " och '.

Däremot kommer inte URL gå att sätta URL till den sida läsaren befinner sig varierat (om du inte gör en lösning för det i Javascript). Du kan dock sätta URL till samma för hela bloggen t.ex. www.nyhetsbloggen.com.

Vidare gäller det kanske bara iframe eftersom meta-taggarna om jag kommer ihåg rätt ska vara placerade i head. Ingen html som ska hamna i head går att sätta via sidelementen.

Facebook har RSS strömmar att prenumerera på

Att identifiera egna och andras RSS strömmar på sociala media man är medlem i är praktiskt.

Facebook Like

INNEHÅLL

1. Facebook Wall och News Feed
2. Like sidor har RSS
3. Facebook links har RSS
4. Bilder saknar RSS men en applikation finns
5. Facebook Notes har RSS
6. RSS för Facebook Notications (Händelser)
7. Mer om Facebook

FLER FACEBOOK-GUIDER

Facebook Like knappen på din sajt steg för steg
Facebook Like knappen till Google Blogger

Det gör det möjligt att:

  • Följa vad som händer på olika sociala media från en extern läsare (t.ex. Google Reader).
  • Importera vad du gör på en sajt till en annan.
  • Enkelt följa många olika personer.
  • Syndikera flera ställer du skriver saker på med Google FeedBurner till en ström med allt.

På FaceBook var det inte allt lätt att identifiera RSS-strömmar för olika saker. För vissa saker verkar det möjligt medan det för annat troligen inte går.

1. Facebook Wall och News Feed

När det gäller din News Feed där vad du postar och vad dina vänner postas visas såg jag ingen möjlighet till detta. Inte heller verkar det möjligt för din Wall ("vägg") där vad du postas visas.

Att RSS kanske inte finns för Facebook Wall och News Feed är inte orimligt. Facebook har trots allt - och med framgång - valt att vara mer stängda än andra sociala media. De vill ha läsare av innehåll på Facebook inloggade och närvarande på Facebook.

2. Like sidor har RSS

Like sidor skapade för olika saker har en RSS ström och går utmärkt att aggregera, följa i läsare m.m. Utgå vi från sidan jag skapade för Nyfiken vital:

Nyfiken vital | Facebook

Genom att högerklicka på sidan och välja Visa sidkälla får vi HTML-koden. Söker man på RSS hittar man följande rad som anger dess ström:

<link rel="alternate" type="application/rss+xml" title="Nyfiken vital" href="/feeds/page.php?format=atom10&amp;id=122940187716840"/>

I källkoden är &amp; en omskrivning för & och om du kopierar raden direkt från koden behöver &amp; bytas ut till bara &.

Genom att sätta www.facebook.com och byta innan denna får vi hela dess URL:

http://www.facebook.com/feeds/page.php?format=atom10&id=122940187716840

RSS-strömmen går också utmärkt att bränna i Google Feedburner och det kan du göra genom att direkt ange URL till aktuell sida d.v.s. här:

Nyfiken vital | Facebook

FeedBurner-strömmen jag fick går att se här:

feeds.feedburner.com/nyfikenvital-facebook

3. Facebook links har RSS

De länkar du och andra på Facebook postar går att följa i en särskild RSS-ström. Denna hittar du genom att först välja Se all för My Links från kolumnen till vänster på din Wall:

Facebook My Links

I exemplet är vi på min sida för länkar:

Hans Husman - My Links | Facebook

RSS-strömmen hittas direkt i gränssnittet och du når den genom att klicka My Links enligt bilden:

I detta fall är adressen:

www.facebook.com/feeds/share_posts.php?id=100001027540293&viewer= 100001027540293&key=d32d973abf&format=rss20

Även denna går fint att bränna med FeedBurner:

feeds.feedburner.com/HansHusmansFacebookLinks

4. Bilder saknar RSS men en applikation finns

Dina bilder finns ingen färdig RSS ström för. Däremot finns en applikation som uppges göra detta (testade den inte):

RSS photo importer | Facebook (ej gjord av Facebook)

5. Facebook Notes har RSS

RSS till dina Facebook Notes hittas på samma sätt som för Facebook links:

I detta fall är RSS:

http://www.facebook.com/feeds/notes.php?id=100001027540293&viewer=100001027540293&key=c5172577a2&format=rss20

6. RSS för Facebook Notications (Händelser)

RSS för Facebook Notications (Händelser) hittar du genom att gå till:

www.facebook.com/notifications.php

Kopiera eller klicka sedan på länken till dess RSS:

7. Mer om Facebook

Tidigare guider om Facebook:

Facebook Like knappen på din sajt steg för steg

Min sida på Facebook:

Hans Husman | Facebook

Facebook Like knappen på din sajt steg för steg

Facebook Like är en ny funktion som hjälper dina läsare att visa upp att de gillar ditt innehåll på deras Facebook sida.

Facebook Like

INNEHÅLL

Hur bra är Facebook för att få trafik?
Hur ser Facebook Like ut?
3. Meta-taggar Facebook like behöver
4. Att lägga till Facebook JavaScript SDK
5. Koden till Facebook like knappen
6. Att lägga till like med iframe
7. Ange aktuell sida för iframe
8. Mer att ställa in för like 9. Like knappen i PHP
10. Problem med Mozilla Firebox och Facebook like med <fb:like>
11. Hur ser exemplen ut?
12. Mer om Facebook Like

Läs även:

Facebook Like knappen till Google Blogger

Att läsarna gillar ditt innehåll på Facebook kan hjälpa dig få fler läsare därifrån eftersom andra Facebook-användare upptäcker ditt innehåll.

Dessutom stimulerar Facebook och andra sociala media diskussion om ditt innehåll. Det innebär värdefulla tips om hur innehållet kan förbättras och vad det bör kompletteras med. Även om antalet extra besökare du får är lågt är värdet ändå högt om du får detta värde.

1. Hur bra är Facebook för att få trafik?

Jag har själv använt Facebook väldigt sällan och förutom de senaste dagarna när jag experiment med deras sociala funktioner troligen inte fler än fyra gånger totalt. Ändå från vad jag sett i Analytics kan Facebook ge jämfört med mycket annat bra med trafik.

Ett generellt men dåligt underbyggt intryck är också att Facebook naturligt lättare utan särskilda åtgärder ger innehållsleverantörer (inte minst tidningar) lättare trafik än t.ex. vad Twitter gör.

Att många av våra större tidningar är väldigt glatt välkomnande mot Facebook tror jag pekar på att jag har rätt i detta. I allmänhet är de annars väldigt negativa mot sociala media även om det förändrats sista halvåret. Även om sådant inte är medvetet är det lätt hänt och inte sällan väldigt indikativt när motsatsen gäller.

Jag menar därför att för tidningar på nätet, bloggar med mer redaktionell natur, specialiserade bloggar, nättidningar och jämförbart är Facebook troligen bra.

2. Hur ser Facebook Like ut?

Utseendet går att anpassa även om möjligheterna är begränsade till att likna vad Facebook själva använder. Även bl.a. bredd, höjd och om avatar ("ansikte") för dom som gillat ditt innehåll ska visas.

Nedan ser vi hur det blev i Nyfiken vital vilket motsvarar hur det blev med koden som används i införandet här:

Facebook Like: Nyfiken vital

Du kan se utseendet "live" till exempel i:

Hur din blogg blir länkad från Nyfiken vital

3. Meta-taggar Facebook like behöver

Du behöver lägga till några meta-taggar med information om din sida för att Facebook like ska fungera. Dessa är:

og:title
Titeln för sidan. Om du inte anger denna används vad som är angivet för html-taggen title.

og:site_name
Namnet på din sida t.ex. "Nyhetsbloggen" eller "Nyfiken vital".

og:image
URL till en bild som passar bra att visa i Facebook. Bilden måste vara minst 50px X 50px och det maximala förhållet mellan sidorna 3:1.

Givetvis går det för og:image att ange samma bild för hela sajten. Det är vad som är enklast. För särskilt nyhetssajter och bloggar kan det dock vara intressant att där bilder finns ha möjlighet att ange en sådan. Det kräver dock viss anpassning av den plattform man publicerar på och vilka av dessa som ev. har stöd för det idag vet jag inte och troligen finns det ännu inte. Gissningsvis kommer det dock snabbt åtminstone till Wordpress.org.

Följande exempel för hur meta-taggarna kan bli är från Nyfiken vital:

<meta property='og:site_name' content='Nyfiken vital'/>
<meta property='og:image' content='http://www.nyfikenvital.org/nyfikenvital.jpg'/>

I detta fall har og:title inte angivits eftersom titel för respektive sida redan är välanpassad även för Facebook.

4. Att lägga till Facebook JavaScript SDK

För att visa själva knappen finns två möjligheter:

"The basic Like button is available via a simple iframe you can drop into your page easily. A fuller-featured Like button is available via the XFBML tag and requires you use the new JavaScript SDK. The XFBML version allows users to add a comment to their like as it is posted back to Facebook. The XFBML version also dynamically sizes its height; for example, if there are no profile pictures to display, the plugin will only be tall enough for the button itself."

Från: JavaScript SDK | Facebook Developers

Att lägga till Facebook JavaScript SDK bör inte vara någon nackdel. Det möjliggör även att skapa integration med Facebook på fler sätt. Vi valde därför att skapa like på Nyfiken vital via Facebook JavaScript SDK.

På varje sida lades därför följande kod till som laddar Facebooks JavaScripts funktioner:

<div id="fb-root"></div>
<script>
window.fbAsyncInit = function() {
FB.init({appId: 'your app id', status: true, cookie: true,
xfbml: true});
};
(function() {
var e = document.createElement('script'); e.async = true;
e.src = document.location.protocol +
'//connect.facebook.net/en_US/all.js';
document.getElementById('fb-root').appendChild(e);
}());
</script>

Här förklaras både hur du lägger till knappen med Facebook JavaScript SDK och utan.

5. Koden till Facebook like knappen

Därefter är det bara kvar att placera ut koden för själva like knappen. Exakt hur du gör det varierar beroende på plattform du publicerar på. I många fall kan du behöva göra det med PHP. I andra fall räcker det med att kopiera in HTML-koden direkt.

På följande sida kan du ställa in utseendet för knappen och få HTML-koden för den:

Like Button

Den översta koden fodrar inte att Facebook JavaScript SDK finns medan den undre kräver denna. Den senare uppges vara mer flexibel för anpassning men skillnaderna avseende just Like knappen rör ingenting viktigt. Däremot gäller att många andra typer av funktioner för integration, diskussion, delning av innehåll m.m. möjliggörs.

6. Att lägga till like med iframe

Lägger du till knappen med iframe behöver du inte Facebook JavaScript SDK. I många fall räcker det då med att kopiera koden och lägga till den i din layout.

7. Ange aktuell sida för iframe

Om ingen sida anges sägs att aktuell sida ska vara standard men jag är inte 100% säker på att det alltid fungerar. Det kan därför vara bättre att ange denna explicit.

Det sker direkt efter URL till Facebook. Till exempel är URL till den sidan som här används som exempel:

www.nyfikenvital.org/?q=node/2829

I detta fall blir koden till och med denna:

<iframe src='http://www.facebook.com/widgets/like.php?href=www.nyfikenvital.org/?q=node/2829

Därefter fyller man på med övriga parametrar. Enklast ställs dessa in via den widget Facebook gjort för detta:

Like Button

8. Mer att ställa in för like

Bredd och höjd går att ställa även om nödvändigt utrymme påverkas av hur du låter dom som rekommenderat sidan ska synas. Visas dom som gillar din sida med avatar behövs tillräckligt utrymme under för att det inte ska se konstigt ut. Standard bredden på 450px är i dessa fall troligen bäst att använda.

Det går att välja bort att avatar ("faces") visas.

Några olika fonter finns att välja mellan. Antingen väljer du samma som du använder i övrigt, samma för övriga widgets eller en egen för att skilja ut Facebook.

Du kan välja mellan mörk och ljus färg i båda fallen överensstämmande med Facebook i övrigt.

Om många kommer rekommendera ditt innehåll kan sätta scrolling till yes för att göra det möjligt att se alla. Det krävs också om du ger Facebook like ett väldigt begränsat utrymme.

Även går det att sätta en frameborder d.v.s. som en kant respektive ange om det hela ska vara transparent eller inte. Ingen av dessa behöver andra enstaka om någon ändra.

Fler inställningar finns och kan möjligen tänkas utökas när Facebook får respons på hur väl knappen fungerar. Deras dokument för sociala plugins visar den information som ännu finns dokumenterad:

developers.facebook.com/plugins

9. Like knappen i PHP

På Nyfiken vital var det nödvändigt att lägga till like i PHP för att enkelt kunna ange URL till aktuell sida.

För att skapa en sträng med URL för aktuell sida användes följande kod:

<?php
$pageURL = 'http://www.';
$pageURL .= $_SERVER["SERVER_NAME"].$_SERVER["REQUEST_URI"];
$pageURL = "href=" . $pageURL;
?>

I följande rader skrivs koden ut för knappen med iframe (d.v.s. utnyttjar ej Facebook JavaScript SDK):

<?php

print "<iframe src='http://www.facebook.com/widgets/like.php?" . $pageURL . "'";
print "scrolling='no' frameborder='0'";
print "style='border:none; width:450px; height:80px'></iframe>";
?>

Nedan har vi ett exempel där istället <fb:like> med XFBML använts. Denna kräver att du använder Facebook JavaScript SDK.

print "<fb:like layout='button_count' show_faces='true' width='450' action='like' font='verdana' colorscheme='light'></fb:like>";

10. Problem med Mozilla Firebox och Facebook like med <fb:like>

Både like gjord med iframe och <fb:like> fungerade bra i Google Chrome. Däremot fungerade endast iframe med Mozilla Firefox. När <fb:like> användes syntes den inte alls i Mozilla Firebox.

Därför valde vi på Nyfiken vital att tillsvidare att använda iframe.

11. Hur ser exemplen ut?

Exemplet med iframe och <fb:like> gjordes med lite olika inställningar. Först visas iframe:

Nedan ser vi hur det såg ut med <fb:like> (fungerade ej i Mozilla Firefox):

12. Mer om Facebook Like

Bra sidor på Facebook om funktionen:

JavaScript SDK | Facebook
Like Button | Facebook
Facebook Markup Language (FBML) | Facebook
Facebook for Websites | Facebook

Sidan vi gjorde för Nyfiken vital på Facebook som kommer användas för fler exempel:

Nyfiken vital | Facebook

FeedFlare i FeedBurner stödjer Buzz och Facebook

FeedFlare är funktioner för att ge en RSS-ström gjord med Google FeedBurner länkar som hjälper läsare att dela innehållet. FeedFlare fungerar genom att ge varje innehåll i RSS-strömmen en fot med länkar läsaren kan dela innehållet med.

Stöd för e-post och mycket mer har funnits länge. Nu stöder FeedFlare även Buzz och Facebook:

"To that end, just yesterday we enabled the official 'Post to Google Buzz' FeedFlare in our catalog, which easily allows users to repost your content to Google Buzz, and then automatically updates the label with the number of times it was posted.

Also included in our official catalog are 'Share on Facebook' and others that may be relevant for your audience. If you are an old time FeedBurner user, it may be time to revisit your FeedFlare setup and add some of these new ones."

Från: Enabling social sharing with FeedFlare

Tidigare inlägg om Google Buzz:

Buzz allt bättre och nu med fint harmoniska strömmar
Google Buzz bra för antal "RSS-prenumeranter"
Google Buzz stimulerar diskussion med ny funktion
Buzz, webbkameror och foton på Google Maps
Att utveckla Google Buzz I: Stimulera diskussion

Mer om Facebook:

FLER FACEBOOK-GUIDER

Facebook Like knappen på din sajt steg för steg
Facebook Like knappen till Google Blogger
Facebook har RSS strömmar att prenumerera på