Sverige förlorade i OpenEI: Uppsala försökte inte ens - Skämde ut Sverige

2013-08-04

Senaste exemplet frånen genom åren nu ganska lång rad av "datapunkter" med kvalitet att vara långsiktigt i meningen att förändring, stabilitet och trust som datakälla etableras med en sund förvaltning hos aktörer där adderad närvaro av aktörer tenderar att hålla i sig utan att de i större mängd behöver in och ut ur registren var:



D.v.s. marketing punkter för aktörer som väl överrensstämmer med vad datapunkten vill samla och som har en framtid där värde kontinuerligt byggs över åren (mycket jämförbart betald ständig marketing - om än brutalt billigare här också skalat - snarare än kraftiga punktinsatser i direkt-försäljning m.m. konkretiserad mot mottagare mycket anpassad information) uttrycks i dimensioner inte sällan vekt uttryckt hos länder utanför de största engelsk-språkiga.


För marknaden utanför hem-språkets regioner och ev. kraftiga utländska samarbetspartner i deras nätverk resp. på de sätt de uttrycker motsvarande värde för ett eller flera språk ska detta inte underskattas. Det är kontinuerlig brand building genom direkt upplevd närhet i höggradigt relevanta kontext ofta mycket seriösa.


Betraktar vi nu OpenEI med ursprung och närhet till finansierings gigantiska Department of Energy kanske hörande till de tjugo största finansiörerna i budget-storlek i världen utan direkt tillskrivna anslag från geo-politiska aktörer finns goda möjligheter att det klarar att kontinuerligt addera värde i korrigering och nyutveckling etablerande sig som centralitet för energi-uppgifter förhoppningsvis med tiden också utanför trival sammanställning på dagens mer generella nivå av sammanfattade värden ex. på årsbasis (tecken på det märks redan).


Hur märks nu Uppsala? Ofullständigt och på sämsta tänkbara sätt auto-genererad med enklast möjliga jfr andra sidor tänkbara skript och default data.



Och givet enligt uppgifter bl.a. i Solibros framtid osäker (2012-04-07) förstärkt motivation till att etablera närvaro rimligen indikerat ett eller ett par år bakåt i tiden har vi förvirrande sida och defekta föga lämpade länkar "till företaget" Solibro AB terminerande på en helt irrelevant sida hos Uppsala Universitet:



Företag med viss avstånd till den direkta kunden eller där mängden kunder är relativt tenderar att regelmässigt prestera dåligt motsvarande detta. Man underskattar värdet av det och vad man missar att se är värdet av det kontinuerligt repeterade varumärket när kontext är relevant och liggr i betrodd kanal. Ej heller allt för långt ifrån propaganda-effekten.


Åren jag skrev för Säkerhet & Sekretess, IDG, och när IT-branschen dippade som värst halva tidningen mer eller mindre ett par år, följde jag kontinuerligt de svenska produktföretagen med eget utvecklade koncept att ta vidare. De flesta om ev. inte alla är borta nu. Låg relativ hastighet mot bl.a. amerikanska aktörer trots att man ofta börjat några år innan är nog vad som sammanfattar ett antal problem till ett värde.


Ofta just företag mer produkt-innovativt-nära. Och när konkreta affärer blir tydligt viktigare tenderar ägarna gärna att föra in någon erfaren direktförsäljande profil med etablerad vana av lokala större företag. D.v.s. ev. avsaknad av värde redan skapat av markadsföring kommer ej av det i vad som skalar brett ut över branschen.


Att identifiera energi- och kostnadseffektiv amrkering där du kan etablera varumärke kontinuerligt utan den utökade kostnaden för finansiörer och övriga ägare större geo-distans till de större marknaderna kräver är vad jag som världen via bl.a. nätet ser ut idag helt och med viss marginal ser mer än väl kompenserar för de aktörer som är signifikant egagerade i att förstå sitt segment på nätet (d.v.s. egentligen ha sett alla ej oväsentliga publicister i det engelska språkområdet och riktat gått igenom dem). Kan tyckas "tidsödande" men jämfört med televisions-reklam, inbokning av möten för att slida koncepten o.s.v. mycket billigt och vad alla orkar även om finansieringen börjar bli tunn.


Om jag påstår att det är enkelt skulle jag ljuga ordentligt. Det kräver tid i kunskap och direkt insats om just det långsiktiga värdet ska etableras.


Värt att understryka är dessutom att när långsiktigt värde etableras d.v.s. vi för marketing-värde genom repeterat varumärke i positivt kontext söker direkt synlighet handlar det 1) föga om länkarnas tolkning och parsning i Google, 2) Utanför organisationer närastående eller direkt nationella "myndigheter" eller liknande har mycket få prioriterad head-count i detta. Metod-grupp 1) vi här ej avser söker komma ifrån head-count i människor genom att reducera faktiskt värde passerande ofta ej trovärdigt värde för Google att tolka ranking. Det är två helt olika paradigm och också om SEO har en god roll i de flesta företag (dock bättre närmare metoder vi här diskuterar i metodik och innanför riktlinjer m.m. publicerat Google också funktionella med övriga ej helt oväsentliga sökmotorer) är värdet här levererat via hur vår perception och kognition etablerar det mycket närmare reklam av de former där direkt upplevelse med några enkla keywords för vad företaget gör och är upprepas kontinuerligt.


Magnituderna låga för kommersiella aktörer i head-count medför just att engagemang och prioritet hos också små företag helt avgör vilket relativa värde mot genomsnittet vi här kan tillföra. Dock med hänsyn att redan etablerade varumärken tenderar att ha bättre default-synlighet utan någon särskild åtgärd.


Den intresserade som vandrar "några" år bakåt (kanske fem till sex eller där runt omkring) i tiden här och på ett par andra bloggar torde hitta ett försvarligt antal points of spreading brand visibility likartade OpenEI.