En trevlig och stark affärsmodell

2010-02-07

Jag tittade runt och läste på Dataföreningens trendspaning.se efter Predrag Mitrovic tips på hans IDG-blogg:

iPad, Tablet och Microsofts innovationstorka

Där hittade jag en läsvärd artikel om affärsmodeller av Linus Malmberg och Björn-Erik Willoch där man sa något jag tror kommer bli allt viktigare när det gäller nätaffärer:

"Men det finns också ett helt gäng som prickat rätt och fått ihop sin affärsmodell. Det är företag som inte bara lyckats få till ett bra erbjudande utan som också byggt hela sin struktur med fokus på att få oss kunder att återkomma och bli förälskade. Några av årets förebilder är Amazon, Apple, Norwegian, Toyotas hyrkoncept för bil, Google (vars innovationskraft närmast kommer att utmana mobiltelefonbranschen) och så en massa molntjänster som utmanar de gamla strukturerna (till exempel Fort Knox, Salesforce.com och Dropbox)."

Från: Affärsmodellernas årtionde är snart här!

Anledningen till att jag tror det är att:

1. Den vanliga uppfattningen om att den tekniska utvecklingen är snabb på nätet delar jag egentligen inte. Vi får därför alltid ganska snart flera aktörer som löser samma tekniska behov.

2. Det innebär att alternativ alltid finns och sällan är kvalitetsskillnaden mellan aktörerna i toppen stor när det gäller användarnas behov för dagen.

Blir användarna inte förälskade i lösningen försvinner de gärna därför i ett antal situationer:

1. Företaget råkar göra någon liten skandal som retar upp någon population. Kanske VD har en päls eller åker till fler land på semester.

2. Ett tillfälligt teknisktproblem får folk att försvinna och är de inte förälskade kommer kanske inte alla tillbaka.

o.s.v.

Ännu viktigare är det menar jag lättare att lösa många tekniska problem avseende dom där idag stor efterfrågan finns (snarare än nya lösningar som folk ännu inte insett att de behov) än att få användarna förälskade.

Har man förälskade användare är en nedgång under en period verkligen ingen katastrof. Återhämtningen går snabbt som jag själv kunde konstatera för Nyfiken vital.

Nu har en kvällstidning tydligt passerat den andra

För första gången så länge jag seriöst följt kvällstidningarna har jag sett att en av dem passerat förbi den andra tydligt i dom kvalitetsfaktorer som räknas. Skillnaden bedömer jag som hög om det utvecklas vidare. Ett riktigt tigersprång. Innan jag diskuterar det här mer måste jag ta och läsa om både dagens Aftonbladet och Expressen.

Ändå oavsett hur mycket jag kan konstatera när jag noga jämför är jag redan mycket imponerad. Givetvis finns massor kvar att göra även för dom men ingen av våra kvällstidningar var dåliga innan och internationellt jämförda ligger båda i toppen.

En verkligt inspirerande prestation.

Foto: Tambako Licens: CC by-nd 2.0
Tigrar som hoppar högt hittar saftigt kött även om det första gångerna verkar ansträngande.