Vulkanutbrottet på Island i Google Earth

2010-04-25

GeoEye har lagt till en bild av vulkanutbrottet på Island med högre upplösning än normalt i Google Earth. För att se bilden behöver man i Lager expandera Mer och klicka i GeoEye Featured Imagery. Välj även Intressanta platser också i Lager som syns utan att man behöver expandera något eftersom det ger vulkanutbrottet en markering.

Vulkanen finns på södra island ganska nära kusten men det går även att försöka söka på den. Jag hittade den genom att söka på Eyjafjalla Glacier, Island.

När man kommit nära och ser markeringen som i bilden är bakom vulkanens beskrivande "skylten" klicka man på markeringen. Skylten med information och länkar vi ser i bilden visas då:

Fler särskilt fina bilder på vulkaner publicerade av GeoEye hittas via:

Volcanoes | Geoeye.com

Relaterat

Jag tror som tidigare skrev att den här typen av bilder kan hjälpa till att inspirera till mindre miljöförstöring och att vi oftare hjälper varandra. Vi är väldigt vana vid att se problem från invanda perspektiv. Att se världen uppifrån som omväxling kan hjälpa oss se hur vacker världen är.

Att låta rymden inspirera till en bättre värld
Projekt för en Bättre Värld

Buzz allt bättre och nu med fint harmoniska strömmar

Det finns en lång rad värden och applikationer Buzz potentiellt har. Vad folk huvudsakligen kommer använda det till återstår dock att se. Ofta kan sådant bli kulturellt där de allra flesta använder det på samma sätt och rent av kan ogilla användning av andra funktioner.

Min gissning är att det med tiden kommer bli en blandning av tre funktioner:

1. Ett diskussionforum med flexibel struktur motsvarande vad jag beskrev i:

Att utveckla Google Buzz I: Stimulera diskussion | Nyhetsbloggen

2. Ett alternativ till e-post. Den nära integrationen med Gmail gör att det bör komma nästan av sig självt med tiden.

3. Rimligen bör det också med utbyggnad med fler funktioner för att organisera och strukturera egna Buzz kunna bli en plats där användarna spar undan saker de vill ha kvar och som de samtidigt kan önska få andra synpunkter på.

Ett exempel kan vara en nyhet de tycker är intressant och vill ha kvar en länk, en anteckning om och samtidigt vill höra vad andra ev. tycker om den. Här finns massor av andra tjänster på nätet redan men närheten till Gmail bör betyda mycket eftersom det gör att många av dina kontakter finns där att höra med.

Att dra nytta av data i Buzz

En annan typ av värden är de Google liksom andra aktörer som analyserar Buzz strömmar kan få. De kan ge kvalitetsfaktorer rörande ranking eller betydligt mer troligt på sikt för deras annonstjänster för att identifiera heta område.

Buzz idag är nästan byggt för att ge Google motsvarande en väldigt förenklad "nuhet" (min definition) över vad folk just nu diskuterar. Jag har ju själv haft vissa förhoppningar att också börja mäta nuhet via Buzz. Det har jag diskuterar bl.a. i som också ungefär förklarar begreppet (särskilt den första):

Poesi till rumstid, tid, datum (tidslinje) och nuhet
Att mäta nuhet via Google

Det handlar egentligen mindre om vad folk diskuterar som den samlade "hastighet" som "tiden" (nuhet) över ett ämne, population och rumslig utsträckning (geografiskt och/eller på nätet) rör sig.

Nuhet är den stora magin

Ökad hastighet indikerar ökad aktivitet: att mer saker händer, ökad affekt... Till exempel upprördhet över en skandal eller glädje över en ny film för att anknutna till aktuella mätningen några gjorda på Twitter rörande film och som kan ses som en väldigt få dimensionell (bara antal per tidsenhet i princip) nuhet:

Twitter predikterar hur biofilmer säljer

För människan är tid endast linjär i språket och hur vi skriver. I upplevelse är tiden relativ vår sinnesstämning:

1. Är du uttråkad går tiden långsamt.

2. Är du under extrem stress t.ex. orsakad av fara för ditt liv upplever du inte tid alls eller väldigt annorlunda (därför den delen av hjärnan används till annat).

3. Är du engagerad i något går tiden snabbt men utan att du tänker på det.

4. Har du bråttom att göra klart ett arbete och du gör arbetet mycket snabbt upplever du också att tiden går snabbt med hög medvetenhet om det.

Klarar man att skapa en bra implementation för att mäta nuhet automatiskt har man en grund till att göra andra mätningar rörande faktiska ämnen mer exakt för ett ämne eller frågeställning. Utan nuhet är det dock lika klumpigt som opionsundersökningar, eller att bara plocka ut hur många gånger folk skrivit något positivt om något jämfört med antalet negativa gånger. Nuhet normaliserar vad som betraktas så att det går att väga mot varandra utan stora fel.

Buzz har fått bättre RSS-strömmar

Vill man hämta data från Buzz är åtminstone två möjligheter RSS respektive spindling. Att skapa en spindel är förvisso inte svårt och Perl m.m. har färdiga moduler för det. Dock med lågbudget vill man sedan också utnyttja diverse API:er som är gratis på nätet, flera andra datakällor m.m. och att direkt kunna ta in i RSS ger direkt samma format överallt.

Ett problem jag såg med Buzz (men utan att ha studerat det i detalj) var att en hel Buzz inte gick in i RSS-strömmen (åtminstone inte för FeedBurner). Istället var det bara indraget fram till "expandera". Länkar och bilder som visas "under" en Buzz kom heller inte med. Det gör det svårt att importera från Buzz oavsett situation eller ändamål. Det fungerar heller inte tillsammans med Googles idé om att datat är ditt data att exportera och importera som du själv önskar:

dataliberation.blogspot.com

Det ser nu ut att vara ändrat. För mig ser det nu ut som allt kommer med:

Nu har jag inte 100% säker på att det var just detta som var problemet. Det kan också tänkas vara en del likartade buggar som gav ungefär samma resultat. Kanske att extra tecken kom in någonstans på vägen som gjorde att Google ibland tar ut ett begränsat avsnitt. Jag ser hur som helst att jag har "felaktigt" förkortade Buzz-ar kvar längre fram i RSS-strömmen.

Sammantaget är jag ändå imponerad hur bra Buzz har fungerat trots att den är ny och så stor. Problem korrigeras också snabbt och nya saker kommer i snabb takt. Rent personligen har jag haft stor ren privat glädje av den. Jag var "lätt" uttröttad av sociala media allmänt och upplevde "visst" personligt motstånd från att överhuvudtaget röra vid dem alls men det gick bra att komma över med Buzz och nu får jag bara glädje av Buzz.

Mer om Google Buzz

Tidigare inlägg om Google Buzz:

Google Buzz bra för antal "RSS-prenumeranter"
Google Buzz stimulerar diskussion med ny funktion
Buzz, webbkameror och foton på Google Maps
Att utveckla Google Buzz I: Stimulera diskussion

Jag på Google Buzz hittas via:

http://www.google.com/profiles/husman.hans
http://feeds.feedburner.com/hans-husman-Google-Buzz

För att läsa mer om Google Buzz och börja använda den är följande sidor bra:

www.google.com/buzz
Google Social Web Blog