SVD om Lindex reklamkampanj

2009-10-13

På bloggen Hanna Dunér om reklam & medier, SVD, kan man läsa om Lindex reklamkampanj:

Gina Tricot är ändå oslagbart

Något hon säger upplever jag känns riktigt och viktigt:

"Och visst, filmen är snygg, inspelad på en tågperrong och med en ny version av 80-talshiten Puttin’ on the Ritz.

Samtidigt måste det sägas att den inte skiljer sig särskilt från andra reklamfilmer för modekedjor."

Jag lade märke till reklamfilmen och varumärket Lindex blev aktuellt i huvudet vilket är mer än någon annan klädeskedja. Den effekten handlade helt om musiken tillsammans med dans och rörelser. Det är nog så imponerande jämfört med mycket annat:

En till styrka är givetvis att kläderna visas i ett sammanhang - om vi så vill en trend. Elegant kanske lätt kolonialt brittiskt. Eller är det mer franskt? Hur som helst kopplas de samman med en dröm om en livsstil.

Ändå handlar det ganska lite om klädesplaggen och jag undrar om inte dom är ganska viktigt för den här typen av reklam? Fast hur man skulle göra klädesreklam i TV mer effektivare än allt nu är ett mysterium. Jag har verkligen ingen aning men tycker att det borde vara möjligt. Att man får allt detta och ett tydligare fokus på kläderna, och kanske något som gör det interaktivt.

Användbart för skribenter

På Nyhetsbloggen finns ett stort antal artiklar respektive kortare inlägg användbara för skribenter. Här finns länkar till ett urval av de mer genomarbetade guiderna.

Att strukturera sidor med många interna referernser

En diskussion om en möjlighet för att strukturera interna referenser. Denna lösning använder vi endast i undantagsfall på Nyfiken vital i situationer där antalet internea referenser är så pass stort att det blir visuellt svårt att lösa.

När det blir "för många" forskningsnyheter

Skriv underriker rätt

Hur bör göra med underrubriker på nätet både med hänsyn till läsaren och Google diskuteras i:

Underrubriker på nätet

Möjligheter om avancerad analys av händelser, relationer och information pekas ut i:

Business intelligence
Att se olämpligt rapporterande i nutid inringade av historien
Hur mediekoncerner i underrättelseanalys kan visualisera och navigera geografiska data

Citat är möjlighet

Citat ger din artikel extra värde genom att hjälpa till att illustrera budskap eller fakta. Det gäller även när du använder välkända historiska citat så väl som någon du fått aktuell information från. Läs mer hur du gör i:

Citat är ett förstärkande språk som ger texten kraft

Citat ger bättre artiklar

En lista över bra citat finns i:

Spännande citat på Nyhetsbloggen

Skriv en bra krönika

Några saker att tänka på både för skribenter och tidningar om krönikor:

Krönikor måste intressera läsare man vill nå

Bra bilder och grafer till din artikel

Hur man enkelt, effektivt och prisvärt kan illustrera artiklar och blogginlägg med bilder diskuteras i:

Illustrera artiklar och blogginlägg
Illustrera med foto, filmklipp, kartor, teckningar m.m.

Google Books är möjlighet

Google Books har öppnat dörren till digitala böcker. Där kan du hitta referensverk att göra faktakontroll mot och referera:

Google Books finns och är användbart

Skämtteckningar är starka möjligheter

Något jag tror är användbart för skribenter och ger inlägg som känns exklusiva är teckning. Även med enkla teckningar tror jag att man kan uppnå mycket utan att det just tar någon tid. Särskilt långt i mina övningar har jag dock inte nått. Jag skrev tidigare så här om detta:

"Jag har ju förövrigt själv så smått ganska länge nu försökt lära mig teckna. Fast jag kan inte säga att jag kommit särskilt långt. Ändå tror jag att om jag bara nådde en bit till skulle det vara ett väldigt kraftfullt verktyg för att snabbt skapa illustrationer med för artiklar högt värde."

Från: Skämtteckningar - Leif Zetterling hos Dagens Nyheter

Just enkla skämtteckningar kan ju vara en bra sak. Skämtteckningarna i Dagens Nyheter är ju väldigt påkostade i detaljer men det går att se att andra med enklare former når god framgång både som serier och skämtteckningar.

Stereotyper påverkar

Både positiva och negativa stereotyper påverkar läsarna. Det kan även inkorrekt genom att göra att dennes förutsättningar att bedöma stereotypen och annan information i artikeln konkret minskar. Problemet med stereotyper har tidigare diskuterats bland annat i:

Effekten av ninja som positiv stereotyp
Var försiktig med negativa stereotyper
Undvik negativa stereotyper i frågor som kan bli infekterade

I följande artikel pekas både på behovet att undvika negativa stereotyper från ett exempel med övervikt. Viktigare diskuteras hur man hjälper läsaren att hitta motivation för att börja promenera.

Stereotyper för att skapa motivation istället för skada

Ett exempel (men mycket mer komplex exempel därför att det berör flera former av stereotyper liksom andra verkande faktorer) hur positivt värde skapas har vi med:

Flaggan för ökad produktion, gladare människor och minskad främlingsfientlighet

I följande inlägg diskuteras både negativa stereotyper samtidigt som en förhoppningsvis positiv stereotyp skapades för att motivera Aftonbladet:

Krigarhunden Fila Brasileiro till Aftonbladet

Värdet skapas över tiden när jag använder den som illustration tillsammans med bildtext när jag berömmer Aftonbladet för något bra de gjort:


Aftonbladet är en modig krigarhund som kastar sig mot etablissemangets sköldmurar oavsett hur stora finansintressen som skyddar korruption och orättvisa.
Foto: Catagiron Licens: CC by-nc-sa 2.0

Nedan har vi motsvarande symbol som laddas positivt för att motivera Expressen:


Expressen är som en blodhund och tappar aldrig spåret när den känner lukten av korruption, skandal eller demokratins fiender.
Foto: Meaganjean Licens: CC by 2.0

Övrigt

När det kommer till att hitta referenser och journaler kan det vara bra att känna till vad DOD och PMID är:

DOD och PMID

En sökmotor särskilt för vetenskapliga studier är Google Scholar:

scholar.google.com

Publicering av pressmeddelanden diskuteras i:

mynewsdesk för att publicera pressmeddelanden

Flera punkter i denna större guide för bloggare kan vara intressanta även för andra skribenter på nätet:

Börja blogga i 14 enkla steg

Inte minst gäller det jag skrev om ingångar till materialet vilket jag tycker är något allt fler missar:

Du vill skriva inlägg som lätta att börja läsa. Det kräver ingångar. En ingång är en komponent som får besökaren att börja läsa. Något som fångar uppmärksamheten och gör dom intresserade. Exempel på ingångar är:
  1. Bilder med eller utan bildtext.
  2. En intressant tabell.
  3. Bra underrubriker.
  4. Ingress där man lyfter fram vad som är intressant med inlägget.
  5. Faktaruta som lyfter fram intressant kontextuell information.

Tips på kreativitet och inspiration hittas via:

Kreativitet och inspiration

Sajtsökning på Nyhetsbloggen

Troligen på ovanliga inställningar jag har dyker en bugg upp i Google Custom Search Engine. En sökmotor går att skapa som fungerar utmärkt när man testar den under skapandet. Däremot ger den inga sökresultat i koden när man lägger till den.

Ändrar jag det google.com jag får angiven i min kod till google.se fungerar den dock perfekt. Det vill säga till:

<form id="cse-search-box" action="http://www.google.se/cse">

Jag tror nog det här beror på något med hur jag har språk och preferenser kring Google.com kontra Google.se o.s.v. inställt i övrigt. Därmed är det inte säkert buggen finns där för alla d.v.s. beroende på inställningar kanske det fungerade redan innan för de flesta?

Hur som helst finns nu fungerande sajtsökning för Nyhetsbloggen i högra marginalen.

Relaterat på Nyhetsbloggen

Mer om sajtsökning med Google Custom Search Engine finns att läsa i:

Att göra en sökmotor för ett Bibliotek

Ett till exempel hur Google Custom Search kan användas är den fria access till Britannica vi byggde:

Inspirerat av Expressens faktaboks läsande tiger

Mer användbart till din blogg:

Börja blogga i 14 enkla steg

Börja blogga i 14 enkla steg

"Hunting hawks do not belong in cages, no matter how much a man covets their grace, no matter how golden the bars. They are far more beautiful soaring free."

Lois McMaster Bujold

Tänk på att du inte alls behöver skriva för en mätbar publik. Du kan ju helt enkelt samla sådant som är intressant för dig och några till t.ex. familj. En blogg kan dessutom vara utvecklande för dig utan att just ha någon läsare. I så fall behöver du nog inte denna guide längre än till punkt ett.

Söker man däremot en publik är det bra att tänka till lite redan från start. Här hittar du några områden jag tror ganska många kan ha frågor om, gör fel i eller där enkla, bra och billiga möjligheter finns.

1. Var ska jag blogga?

Oräkneliga alternativ finns och här diskuteras de vanligaste.

1.1. Google Blogger

Google Blogger har hög anpassningsbarhet, är gratis och tillåter kommersiell verksamhet. För det kommersiella finns visst färdigt stöd för annonseringssystemet Adsense. En till fördel med Blogger är att det är väldigt enkelt att skriva inlägg utan slöhet i gränssnittet.

Testa att göra en blogg om du funderar på tjänsten:

Blogger.com

Nyhetsbloggen är byggd på Blogger men den lite mer utvecklade Pryltrend.com är ett bättre exempel:

www.pryltrend.com

1.2. Bloggsamhällen

Förutom traditionella bloggar finns även vad jag föredrar att kalla bloggsamhällen. Ett bra exempel är:

www.metrobloggen.se

Dessa är också bloggar men de ligger på en gemensam domän där kontaktytorna just med bloggar på samma domän är mycket hög. De är nog mer av en blandning av blogg och forum med mest av blogg.

Fördelen dessa har är att det är enklare att få besökare i början. Den långsiktiga utvecklingen för en framgångsrik blogg kan det dock bli för begränsat. När det kommer till anpassning beslutar du givetvis mycket lite själv.

En blogg på Metro lyfte fram som exempel för att den innehåller många fina bilder (jag tyckte också det) var denna:

Niotillfem

1.3. Wordpress.com

Wordpress.com är en gratis bloggtjänst (vissa extra saker kostar pengar) som använder Wordpress. Fördelar med den är enkelhet och ett stort samhälle som enkelt ger en del besökare via inläggens taggar och startsidan för Wordpress.com.

Nackdelarna är att du normalt inte får tjäna pengar på din blogg utan den behöver vara icke-kommersiell. Undantag från detta finns bl.a. om du betalar en hög avgift. Vidare har du inte samma möjligheter att anpassa utseende m.m. och du kan t.ex. inte ha vilka "widgets" som helst utan bara godkända.

Är du nyfiken på Wordpress.com är det bara att surfa in och testa att göra en blogg:

Wordpress.com

Google medarbetaren Matt Cutts har gjort sin blogg på Wordpress.org. Den innehåller en hel del tips som kan vara användbara för bloggare och passar därför bra som exempel:

www.mattcutts.com/blog

1.4. Wordpress.org

Wordpres.org är en mjukvara i öppen källkod och den stöds av de flesta kommersiella webbhotell. Fördelar med Wordpress.org är:

  • Stor möjlighet att anpassa utseende och funktion.
  • Förhållandevis enkel att anpassa.
  • Själva mjukvaran är gratis.
  • Bra anpassad till Google.
  • Ganska enkel att blogga i.

Att använda ett webbhotell eller anpassa Wordpress kräver dock en del vana med datorer.

Wordpress laddar du ner och läser mer om på:

Wordpress.org

1.5. Drupal

Drupal är en mjukvara i öppenkällkod men stöds av mängder av webbhotell. Vill man ha mycket hög anpassningsbarhet är det ett bra alternativ. Nackdelen med Drupal är att kodning och utveckling inte alls är lika enkelt som i Wordpress.

Mer information hittar du på:

Drupal.org

Nyfiken vital är en anpassning av Drupal och subdomänen för recensionen är en annan anpassning:

www.nyfikenvital.org

katalogen.nyfikenvital.org

2. Vad ska jag skriva om?

Du behöver givetvis ha något att skriva om:

  • En specialistblogg om ett ämne som intresserar dig där du förklarar saker och följer nyheter.
  • Vad som händer dig i livet.
  • Åsikter du har om diverse saker.
  • Nyheter i media eller nyheter du rapporterar.

Eller precis vad som helst som är lagligt och åtminstone roar dig. Såvida du inte vill tjäna pengar på bloggen behöver man inte bry sig för mycket i vad andra tycker är läsbart. Dessutom tar det tid att lära sig skriva och för hög ambition i början kan förstöra mer än vad det ger.

3. Vad ska ett inlägg innehålla?

3.1 Titel

Titel på blogginlägg måste anpassas efter typ av blogg. En blogg som inte "riskerar" att uppfattas som "seriös" kan vara flexibel. Övriga bör vara noga med att korrekt beskriva vad inlägget handlar om.

Just titel är viktigt när det kommer till Google och mer om detta och annat användbart finns att läsa hos dom:

Webmasters/Site owners Help

3.2. Brödtext

Du vill ha inlägg som är lätta att börja läsa. Det kräver ingångar. En ingång är en komponent som ger en väg att börja läsa. Exempel på ingångar är:

  1. Bilder med eller utan bildtext.
  2. En intressant tabell.
  3. Bra underrubriker.
  4. Ingress där man lyfter fram vad som är intressant med inlägget.
  5. Faktaruta som lyfter fram intressant kontextuell information.

Om underrubriker finns mer att läsa i:

3.3. Fria bilder

Bilder är det enklaste sättet att skapa ingångar och mervärde. Förutom att ta bilder själv går det ofta att återanvända andra bilder. Det kan räcka utmärkt för illustrationer. I så fall är en möjlighet att betala för dessa från fotografer eller bildbanker. Numera finns emellertid också bilder som går att använda gratis och som är lätta att hitta.

Wikipedia är en bra sajt för det genom att du kan gå in på ett nyckelord och titta på bilderna. Klickar du på dem hittar du information om licensen för denna:

en.wikipedia.org

Ännu bättre är Flickr där du kan söka efter bilder med en creative commons licens:

www.flickr.com

Guide till creative commons på Flickr

Underrubriker på nätet

4. Faktagranskning och kontextuell information

Kontextuell information är ett område där specialistbloggar kan glänsa. När en nyhet kommer är kontextuell information kring information, bakgrund, förklaring av termer m.m. som sätter nyheten i ett större kontext och ger enormt mycket större värde för intresserade läsare. Kan du området bra blir detta mycket lättare även om du måste slå upp saker därför att du vet att något finns att slå upp och förklara. Både TV och traditionella media på nätet är däremot ofta svaga på kontextuell information.

Samma typer av sajter använder du för faktakontroll. Många sajter användbara för detta har jag samlat på:

www.uppslagsbocker.org

5. Nyheter på bloggar

Att skriva om nyheter är vanligt bland bloggare. Det kan handla om att tycka om nyheter man läst, peka ut fel i dem eller lyfta fram ett tema från flera nyhetskällor.

Vill själv söka nyheter att skriva om går det givetvis precis lika bra så länge inte större resurser än du har krävs. Många nyheter bland såväl stora som små medier kommer från pressmeddelanden och det är en enkel och billig väg att gå. Flera resurser för det finns här på Nyhetsbloggen och en bra start är:

En liten guide till pressmeddelanden

6. Skapa mervärde från nyheter

Försök skapa mervärde över tiden från de nyheter du skrivit. På Nyfiken vital har vi arbetat med specialistsidor där ämnet sammanfattas och alla nyheter kan hittas. Det kombinerar med på så sätt i någon mening en tidning med en uppslagsbok. Alla nyheter om ett ämne länkar specialistsidan.

Genom detta bygger färsk forskning en kunskapsbas. Kunskapsbasen adderar värde till specialistsidan och kan också tillsammans vara en grund till en ny sådan.

7. Använd alla möjligheter Google ger

Google erbjuder numera mängder med för publicister värdefulla verktyg gratis. De gör det möjligt att göra anpassade sökmotorer, hitta referensinformation i böcker, visa filmklipp m.m. En bra sammanställning finns i:

Bättre studieresultat med Google

Även om den rör studier visar den upp den otroliga bredd som nu finns via Google och listan i artikeln är inte ens komplett. De viktigaste tjänsterna och produkterna från Google diskuteras separat nedan.

7.1 Håll reda på läsare via FeedBurner

Med FeedBurner kan du hålla reda på dom som läser strömmen från din blogg:

feeedburner.google.com

Bäst är mycket troligt att lägga till FeedBurner så tidigt som möjligt. Även om funktioner finns för att införande inte ska störa läsarna är det ändå en förändring och problem kan uppstå.

7.2 Skapa e-post-utskick automatiskt

Använder du FeedBurner är det möjligt att ställa in den för att automatiskt skapa e-post med senaste inlägg från din blogg.

7.3 Google Analytics för statistik

Google Analytics är ett mycket kraftfullt verktyg för att samla in statistik om din besökare. Några av flera värden du får är:

  • Statistik för sökord d.v.s. vad folk som kommer från Google och andra sökmotorer sökt efter.
  • Vilka sajter folk kommer från via länkar.
  • Hur många läsare olika inlägg har.

Att installera Google Analytics rekommenderas alltid:

analytics.google.com

7.4. Sajtsökning med Google Custom Search Engine

Du kan enkelt skapa en egen sökmotor anpassad efter dina behov. En sådan går utmärkt att skapa sajtsökning med hjälp av. Tjänsten du använder för det är Google Custom Search Engine:

Google Custom Search Engine

Instruktioner över hur du gör hittar du i följande guide:

Att göra en sökmotor för ett Bibliotek

Med tjänsten kan du t.ex. även skapa en sökmotor över t.ex. ett specialistområde du följer. För Nyhetsbloggen skulle jag t.ex. kunna skapa en sökmotor som söker alla sajter med pressmeddelanden som bloggats.

8. Taggar och taggmoln

Taggar och taggmoln är också ett bra sätt att göra det enkelt för läsaren att hitta rätt. I en tagg samlas alla inlägg du markerat med aktuellt nyckelord. Ett exempel på en tagg på Nyhetsbloggen är t.ex. Guider och tips:

Guider och tips

Hur man gör taggmoln skiljer sig åt beroende på var man gjort sin blogg. Med Blogger kan det vara lite klurigt men framöver ska jag försöka hinna med att förklara hur man gör. Tills dess kan man söka runt och hitta instruktioner.

9. Rättstavning, översättning och mer för ett bra språk

Google.se fungerar förvånansvärt bra för rättstavning av enskilda ord. Till både Google Chrome och Firefox finns rättstavning för formulär.

För översättning av specialisttermer som sällan annars täcks upp ger Wikipedia inte sällan möjlighet. Gå in på ordet på aktuellt språk och gå till svenska. Ett mer allmänt lexikon finns hos Skolverket:

Svensk-engelskt lexikon

Massor av resurser om språk finns samlat hos Göteborgs universitet:

spraakbanken.gu.se

10. Samla det användbara

En länksida med kompletterande resurser är vanligt. Bäst tar man bara med sådant läsaren har nytta av eller något som kompletterar övriga sajten.

Länkar till fördjupad information passar även bra i själva inläggen. Tänk på att länkarna ska ge läsaren värde.

11. Att pinga bloggen

När man pingar sin blogg talar man om för något att ett nytt inlägg finns. Numera hanterar många plattformar detta automatiskt. Just svenska resurser kan man pinga manuellt eller själv lägga till i listor över vad som automatiskt ska pingas. Det gäller till exempel Nyligen som indirekt styr väldigt många andra tjänster runt bloggar och inlägg:

nyligen.se

Viktig på nätet är också Technorati och den bör man kontrollera pingas:

technorati.com

Twingly är bra att pinga åtminstone om man länkar till tidningsartiklar som är integrerade med denna. Detta eftersom en länk till ditt inlägg då kan dyka upp bredvid artikeln:

www.twingly.com

Du kan pinga Google för att komma med i deras bloggsökning:

blogsearch.google.com/ping

Jag är inte säker på om man behöver göra det varje gång eller inte? Troligen inte utan bara om sajten inte alls är med. Det hade jag inte tänkt på tidigare utan uppfattade att den skulle pingas varje gång precis som Nyligen m.m. Om jag tar fel här får någon gärna korrigera mig i kommentaren.

12. Mikrobloggar

Många återpublicerar rubrik och några rader från sitt inlägg på s.k. mikrobloggar. Det går för svenska Bloggy att göra automatiskt:

bloggy.se

För Twitter tror jag att man behöver göra det manuellt om man inte använder något extra verktyg:

twitter.com

13. Att marknadsföra en blogg

Detta är ett stort och svårt område som troligen kommer diskuteras mer framöver. För en nystartad blogg tror jag att en enkel och bra start som räcker länge än man kan tro är att:

  1. Tipsa några äldre välkända bloggar med mycket trafik om ett bra och intressant inlägg.
  2. Registrera bloggen i några seriösa kataloger.
  3. Tipsa specialistsajter inom samma ämne.

En katalog att registrera sig i och som åtminstone förr värderats bra av Google är:

infoo.se

14. Knorr

Egentligen ska en seriös nyhet och artikel ha en knorr. Det är något jag själv blivit allt slarvigare med sedan jag började skriva på webben och här får avsnittet om knorr räcka.

En liten guide till pressmeddelanden

Pressmeddelanden är vanlig start för nyheter både bland traditionella medier och bloggar. En del resurser för att söka och hitta sådana finns här på Nyhetsbloggen och dessa inlägg finns samlade nedan:

De väsentliga nyhetsbyråerna (ej nödvändigtvis pressmeddelanden)

Europa EU Press room

PR Newswire - United Business Media

Nyheter från läkemedelsföretag om läkemedel och forskning

Newsdesk - Svenska företagsnyheter

Alpha Galileo

EurekAlert!

Det finns mer att säga vägen att ta ett pressmeddelande till nyhet och i allmänhet ger det givetvis större nyhetsvärde om man kan:

  • Lägga till bakgrund.
  • Förklara saker och ting.
  • Göra en analys av betydelsen.
  • Peka på felaktigheter.
  • Länka till mer fördjupad information.
  • Ställa frågor till en expert eller en representant.

Eller vad som helst som går utanför den information som ges i själva pressmeddelandet.