På bloggen Hanna Dunér om reklam & medier, SVD, kan man läsa om Lindex reklamkampanj:
Något hon säger upplever jag känns riktigt och viktigt:
"Och visst, filmen är snygg, inspelad på en tågperrong och med en ny version av 80-talshiten Puttin’ on the Ritz.
Samtidigt måste det sägas att den inte skiljer sig särskilt från andra reklamfilmer för modekedjor."
Jag lade märke till reklamfilmen och varumärket Lindex blev aktuellt i huvudet vilket är mer än någon annan klädeskedja. Den effekten handlade helt om musiken tillsammans med dans och rörelser. Det är nog så imponerande jämfört med mycket annat:
En till styrka är givetvis att kläderna visas i ett sammanhang - om vi så vill en trend. Elegant kanske lätt kolonialt brittiskt. Eller är det mer franskt? Hur som helst kopplas de samman med en dröm om en livsstil.
Ändå handlar det ganska lite om klädesplaggen och jag undrar om inte dom är ganska viktigt för den här typen av reklam? Fast hur man skulle göra klädesreklam i TV mer effektivare än allt nu är ett mysterium. Jag har verkligen ingen aning men tycker att det borde vara möjligt. Att man får allt detta och ett tydligare fokus på kläderna, och kanske något som gör det interaktivt.