TV3 är riktigt skickliga på att välja långfilmer

2009-10-04

Tittar man igenom TV-tablåerna för TV 3 är mitt intryck att man någon gång under sommaren plötsligt blev bättre på att välja ut långfilmer. Jag upplever att detta är en del av en större satsning där man ska försöka lyfta kanalen vilket den nya loggan pekar på:

TV3 loggan är diskret tydlig

Att bestämma sådant handlar givetvis om att titta på statistik för filmerna kontra dagar och välja det som optimerar annonseringsintäkten (eller troligen räcker det bra att endast optimera tittarsiffror). Ändå givet det har man många valmöjligheter och det säger ingenting om det övergripande konceptet som bestämmer hur tittarens TV3-upplevelse påverkas över tiden eller vad de vill se på när.

Lösningen är en Inspirationskälla

Lösningen på det är att hitta inspirationskällor som känslomässigt kommunicerar det man vill kanalen ska ge ifrån sig. Eller snarare som kommunicerar det man vill att filmurvalet ska ge ifrån sig. Från den eller dom inspirationskällorna via implict mätning kan man sedan sätta ordningen på filmerna och göra korrigeringar. Om händelser förändrar tittarnas inställning hanteras det utmärkt av inspirationskällorna om dessa fungerar bra och man förstår att tolka dem.

Inspirationskällorna pekar i varje steg likt en tillståndsgenerator indirekt ut vilken film (utan att ha filmer själv att välja mellan) som är rätt. Det stora värdet är att man visar filmer som tittarna är intresserade att se just nu. Faktorer som avgör det är många och kraften faktorer i nuhet har är tror jag tämligen stark jämfört mot faktorer som går att skatta från betyg och dyligt för filmen. Inspirationskällan är i samklang med nuhet.

TV3 väljer rätt filmer på långrad

Jag upplever att TV3 lyckats mycket bra med att sätta ordningen och jag tror de använt en inspirationskälla. Förutom en kortare liten vågdal där kanske inspirationskällan var tyst har resultaten varit klockrena.

Denna metod trodde jag inte användes för TV-program än men när man funderat på det tror jag att det är klockrent och kanske ger bättre verkan här än vanligare användningsområden.

Vilken inspirationskälla har TV3?

Jag är lite nyfiken på vad inspirationskällan är och hur ni hittade den. Det kan vara intressant för mig att höra om. Ni har ju lyckats väldigt bra med det. Ett mycket elegant resultat.

Även om inspirationskällan kanske inte kan pekas ut är det nog mer intressant vilka era erfarenheter av metoden generellt är och ev. intressanta kringfrågor.

Metoden tror jag fortfarande är ny inom TV där det närmaste man arbetat med tidigare varit teman. Kanske är TV3 först med den inom TV? Det kunde därför bli ett intressant inlägg.

Har inte Viasat TV-fester där man kan prata lättsammare? Ni vet att jag gillar er (^_^)

Meningsfulla felsidor bättre för läsare och ger mer trafik

Det finns flera väldigt enkla åtgärder jag menar kan öka tidningarnas trafik från Google mycket tydligt. Här berör vi den mest triviala av dessa och en åtgärd jag misstänker har störst påverkan just på tidningarna. Numera ser jag att flera delvis hanterar detta men vi kan ändå ta upp det eftersom jag tror det lönar sig att fundera lite över detta för många.

Betrakta följande förutsättningar:

1. Våra tidningar har funnits på nätet länge. Jag kommer ihåg när DN skapade sin första webbplats och skickade en komplimang till han som var angiven som webbmaster. Det var något då väldigt nytt gjort och än idag var den väldigt underlig i design.

2. Samtidigt som tidningarna funnits länge på nätet får de hela tiden i jämna takt massor med länkar från bloggar. Längre tillbaka i tiden handlade länkarna mer om hemsidor och kataloger. Vi vet givetvis alla att länkar värderas av Google och här menar många att ålder spelar in i värdering.

3. Tidningarna har byggt om sina webbplatser mängder av gånger.

Hantera länkar som kommer fel

Av och till när folk länkar kommer de skriva in fel URL. När sajter byggs upp har man förr struntat i att hantera länkar till undersidor som inte längre fungerar. Dessa länkar får därför inte längre samma påverkan de hade innan. Beroende på hur det hanteras behöver de inte längre ha någon verkan alls (så vitt jag vet).

Det kan hanteras via felsidan där man förslagsvis:

  • Har en bra sökfunktion.
  • Länkar till startsidan.
  • Länkar till sajtens viktigaste ämnesområden.
  • Länkar till populära artiklar som många försöker nå på detta sätt.

Vidare när man bygger om sajten bör man naturligtvis skicka trafiken som kommer in gammal URL vidare till den nya via redirect.

Enstaka felaktiga inlänkar kan också hanteras manuellt via redirect. Tidigare gick dessa att upptäcka i urval med:

Google Webmasters Tools

Det går nog fortfarande men jag klarade inte att hitta det nu (nytt om än bättre gränssnitt).

Tips från Google

Information från Google om detta hittas bland annat i:

Rörande sidor som ej hittats:

Make your 404 pages more useful

It's 404 week at Webmaster Central

Farewell to soft 404s

Mer om länkar till din sajt:

Good times with inbound links

Fler tips på Nyhetsbloggen

Inlägg med konkreta tips rörande Google och trafik inkluderar:

Checklista Google News

Tipsa - Ordlistor hos våra tidningar

Google Analytics på Nyhetsbloggen

Rätt html för recensioner och tester

Inlägg med andra typer av tips:

17 tips mot "skrivkramp" (prokrastinering)

Krönikor måste intressera läsare man vill nå

Tävlingskoncept för fler tidningsläsare