En dimension i FN är överstatliga funktioner utanför enskilda länders kontroll. P.s.s. fri dialog i enskilda länder och än mindre samhällen självorganiserar sig till samhällen där otrevligheter minskar är FN och liknande organisationer det samma mellan länder.
Världens utveckling går dock numera väldigt snabbt. Dels genom att information rör sig snabbt och otrevligare med mycket kraftfullare än någonsin tidigare.
Nu har FN's säkerhetsråd i sig den funktionen att permanenta medlemmar som ligger efter i utvecklingen av demokrati relativt de flesta andra länder har veto. Det kan bromsa också FN:s utveckling mot att snabbare - och FN behöver utveckla sig snabbare relativt världens snabbare utveckling i övrigt där vi mellan-statligt här låg efter redan under tidigt under 1900-talet - anpassa sig till att säkerställa frihet och säkerhet.
Det gör att FN saknar trovärdighet. Ingen rimlighet finns att acceptera en organisation med det enorma inflytande diktaturer idag har.
På den här frågan på Voice of America klickade jag därför yes.
Blogger: Ta bort Attribution
Attribution var en widget Google införde i Blogger för några år sedan (ett par tre år om jag minns rätt) i samband med en liten satsning på att göra nya mallar med bättre utseende tillgängliga. Poängen är att ge credit automatiskt till den aktör som utvecklat en mall åt andra.
Problemet med attribution är när informationen är sådan att den förvirrar läsaren om vem som är ansvarig för bloggen. Detta var något jag precis råkade ut för på Upplandsnytt.org där texten som automatiskt skapas påstår att bloggen drivs av Blogger:
Att få bort attribution var inte helt lätt men genom åren har en viss kompetens byggts kring att hantera diverse förändringar i vad som går igenom Bloggers parsning av koden.
Alternativt till att ta bort den satsar du på att köpa och sälja Google aktier och söker en korrelation mellan vad du skriver på din blogg och aktiekurser i förhoppning om att någon tror att du representerar Google Blogger utan att du förlorar möjlighet att trovärdigt hävda att du inte gjort något för att vilseleda läsarna om att du är Google. Googles trevliga vana med spännande och för varje tjänst varierade loggor på bloggarna torde öka riskerna associerade med sådant.
Att ta bort Attribution
Här börjar vi med att välja Mall i inställningarna. Därefter klicka på Redigera html och för att komma rätt måste vi välja Fortsätt (annars hamnar vi helt fel):
I Bloggers "mall-språk" liksom många programmeringsspråk ex. C och C++ liksom Java gäller att text innanför /* och */ är kommentarer för att underlätta förändringar och ska inte påverka parsningen. Att skriva en parser av ett programmeringsspråk hör dock till de mer otrevliga utmaningarna inom programmering och när saker blir komplext är det lätt att falla för enkla dum-patchar ovanför logiken så att övertiden ett ostrukturerat lapptäcke skapas som gör varje förändring allt svårare. Detta i Blogger kan nog vara ett exempel på det (vilket spännande nog kanske gör det samma för Blogger som jag misstänker var ett ordentligt lapptäcke redan när Google köpte det att döma av förändringarna Google gjort genom åren men givetvis finns kanske ett alternativt mer rätt: att göra om hela plattformen) där data i kommentarerna parsas som information om koden och just här gäller det information om mallens namn och vem som gjort det. För att få bort attribution ändrar vi den till något lämpligt:
Ta gärna en kopia av hela koden och spara på den egna datorn (jag gör det inte själv men det är en god vana som saknas). Därefter sparar du förändringen på Blogger.
Nu kan vi radera attribution widget vilket enklast görs utanför mall-koden. Klicka på Layout i menyn. Därefter på redigera tillhörande den widget som ligger längst ner. Har du klickat rätt är rubriken på pop-upp fönstret Konfigurera Tillskrivning.
Klicka på Ta bort och du är klar.
Problemet med attribution är när informationen är sådan att den förvirrar läsaren om vem som är ansvarig för bloggen. Detta var något jag precis råkade ut för på Upplandsnytt.org där texten som automatiskt skapas påstår att bloggen drivs av Blogger:
Att få bort attribution var inte helt lätt men genom åren har en viss kompetens byggts kring att hantera diverse förändringar i vad som går igenom Bloggers parsning av koden.
Alternativt till att ta bort den satsar du på att köpa och sälja Google aktier och söker en korrelation mellan vad du skriver på din blogg och aktiekurser i förhoppning om att någon tror att du representerar Google Blogger utan att du förlorar möjlighet att trovärdigt hävda att du inte gjort något för att vilseleda läsarna om att du är Google. Googles trevliga vana med spännande och för varje tjänst varierade loggor på bloggarna torde öka riskerna associerade med sådant.
Att ta bort Attribution
Här börjar vi med att välja Mall i inställningarna. Därefter klicka på Redigera html och för att komma rätt måste vi välja Fortsätt (annars hamnar vi helt fel):
I Bloggers "mall-språk" liksom många programmeringsspråk ex. C och C++ liksom Java gäller att text innanför /* och */ är kommentarer för att underlätta förändringar och ska inte påverka parsningen. Att skriva en parser av ett programmeringsspråk hör dock till de mer otrevliga utmaningarna inom programmering och när saker blir komplext är det lätt att falla för enkla dum-patchar ovanför logiken så att övertiden ett ostrukturerat lapptäcke skapas som gör varje förändring allt svårare. Detta i Blogger kan nog vara ett exempel på det (vilket spännande nog kanske gör det samma för Blogger som jag misstänker var ett ordentligt lapptäcke redan när Google köpte det att döma av förändringarna Google gjort genom åren men givetvis finns kanske ett alternativt mer rätt: att göra om hela plattformen) där data i kommentarerna parsas som information om koden och just här gäller det information om mallens namn och vem som gjort det. För att få bort attribution ändrar vi den till något lämpligt:
Ta gärna en kopia av hela koden och spara på den egna datorn (jag gör det inte själv men det är en god vana som saknas). Därefter sparar du förändringen på Blogger.
Nu kan vi radera attribution widget vilket enklast görs utanför mall-koden. Klicka på Layout i menyn. Därefter på redigera tillhörande den widget som ligger längst ner. Har du klickat rätt är rubriken på pop-upp fönstret Konfigurera Tillskrivning.
Klicka på Ta bort och du är klar.
Ny design SVD och annonser i slutet av korta artiklar
SVD har gjort om sin design och i inlägget om det kan vi läsa:
En möjlighet kanske kan vara annonser av typen link ex. Google Adsense's länkenheter. De är ju mer kompakta och blir relativt innehållet på små nyheter ej besvärande stora (relativt nyhetens storlek).
Dessutom är de tydliga som annonser rätt genererade. Huruvida just Adsense är en god affär för tidningar saknar jag statistik om men jag kan tänka mig att som konkurrerande system just för korta nyheter om än ev. inte alla att det kan ha värde.
"Annonsvisningarna i botten av artiklarna är fortfarande inte helt klar. I några fall, särskilt vid mycket korta artiklar, kan det se väldigt konstigt ut och det är något vi tyvärr inte kan åtgärda förrän nästa vecka."
Från: Ny artikeldesign på SvD.se
En möjlighet kanske kan vara annonser av typen link ex. Google Adsense's länkenheter. De är ju mer kompakta och blir relativt innehållet på små nyheter ej besvärande stora (relativt nyhetens storlek).
Dessutom är de tydliga som annonser rätt genererade. Huruvida just Adsense är en god affär för tidningar saknar jag statistik om men jag kan tänka mig att som konkurrerande system just för korta nyheter om än ev. inte alla att det kan ha värde.
Syrien och händelsernas intensitet
Nu börjar det nog bli dags att sätta press på Syrien. Händelserna kanske snart börjar röra sig snabbt och det är då saker kan gå väldigt fel snabbt samtidigt som det är svårt att hindra det.
EU måste också oavsett andra frågor som ekonomi ta ett ansvar för den egna säkerheten där närområdet är kritiskt. Det är därför viktigt att inte acceptera att mellan-östern faller ner i kaos i en redan oerhört problematiskt region. Att direkt reagera på Rysslands synsätt för att nå faktiskt resultat är viktigt.
Februari blir kritiskt i Syrien.
Rörande en fråga kring en annan sak rörande vad jag lite förstrött vid-sidan betade 2009 till och med cirka augusti 2011 gäller att ev. från vanligare diskuterade risker inte att just det var fallet utan närmaste vad sökte som en låg sannolikhet var om ev. någon jag kände igen skulle uppvisa korrelation (från att man vid en kritisk tidpunkt direkt ser någon sådan i ens närhet till mer diskret korrelation i beslutsanalys). Frågan om rörande ev. rörande ex. myndigheter med ev. indirekt eller direkt olämplig samarbete mellan enskilda individer och diktatur har jag ingen egentlig åsikt utifrån egen erfarenhet d.v.s. ingenting i personliga händelser 2012 skulle indikera det men det var som sagt en period under stor stress och tidsbrist så jag har ingen åsikt och ser ingen möjlighet att förändra något riktat till att bilda mig en uppfattning. Det var min tanke att vid tillfälle få ner de frågetecken 2009 och rörande situationer därefter där jag kan ha missat och publicera dem här. Ingenting annat än tämligen långtråkiga saker utan något uppenbart av intresse men genom att jag inte tänker följa upp mer kan det ha sina poänger så finns det utan tidskostnad och att jag behöver röra genom något direkt engagemang vid ev. intresse för de som kan ha kontext från förr eller ev. annat intresse samtidigt som jag kommit att gilla och tagit till vana att anteckna på det sättet. Det är dock en aning genererande på flera sätt särskilt det sätt som tidsbrist, stress och feltänk kring personliga resurser tillgängliga när något ev. rör sig upprepade sig 2012 likt 2009. Att innan det inhämta åsikt bör undvikas.
EU måste också oavsett andra frågor som ekonomi ta ett ansvar för den egna säkerheten där närområdet är kritiskt. Det är därför viktigt att inte acceptera att mellan-östern faller ner i kaos i en redan oerhört problematiskt region. Att direkt reagera på Rysslands synsätt för att nå faktiskt resultat är viktigt.
Februari blir kritiskt i Syrien.
Rörande en fråga kring en annan sak rörande vad jag lite förstrött vid-sidan betade 2009 till och med cirka augusti 2011 gäller att ev. från vanligare diskuterade risker inte att just det var fallet utan närmaste vad sökte som en låg sannolikhet var om ev. någon jag kände igen skulle uppvisa korrelation (från att man vid en kritisk tidpunkt direkt ser någon sådan i ens närhet till mer diskret korrelation i beslutsanalys). Frågan om rörande ev. rörande ex. myndigheter med ev. indirekt eller direkt olämplig samarbete mellan enskilda individer och diktatur har jag ingen egentlig åsikt utifrån egen erfarenhet d.v.s. ingenting i personliga händelser 2012 skulle indikera det men det var som sagt en period under stor stress och tidsbrist så jag har ingen åsikt och ser ingen möjlighet att förändra något riktat till att bilda mig en uppfattning. Det var min tanke att vid tillfälle få ner de frågetecken 2009 och rörande situationer därefter där jag kan ha missat och publicera dem här. Ingenting annat än tämligen långtråkiga saker utan något uppenbart av intresse men genom att jag inte tänker följa upp mer kan det ha sina poänger så finns det utan tidskostnad och att jag behöver röra genom något direkt engagemang vid ev. intresse för de som kan ha kontext från förr eller ev. annat intresse samtidigt som jag kommit att gilla och tagit till vana att anteckna på det sättet. Det är dock en aning genererande på flera sätt särskilt det sätt som tidsbrist, stress och feltänk kring personliga resurser tillgängliga när något ev. rör sig upprepade sig 2012 likt 2009. Att innan det inhämta åsikt bör undvikas.
Telia Bredband är problem och kostar tid
- PROBLEM I: TELIA KLARAR INTE ATT FULLFÖLJA LEVERANSEN
- PROBLEM II: TELEFON-SUPPORT TROR SIG HA LÖST PROBLEM EJ LÖSTA MED DE METODER DE HAR
- PROBLEM III: JAG MÅSTE ISTÄLLET TA ETT MODEM TILL TELIA
- PROBLEM IV: CRM BRISTER HOS PERSONALEN I BUTIK
- VAD KAN VI LÄRA FRÅN TELIA-PROBLEMATIKEN?
- SÄKERHETSPROBLEM MED ROUTRAR OCH MODEM FÖR SOM OCH HEMMET
Jag beställde ett bredband åt mina föräldrar under slutet av december vilket visat på många problem med Telia av en typ som gör dem till en intressant indikation på Telias framtid.
Den 2011-12-28 kom en bekräftelse på beställningen och vi ser att ett modem är angivet på specifikationen. Det var nu inte det modem som var angivet när beställningen skedde på webben om jag kommer ihåg rätt (jag noterade det när jag fick det men bedömde det som sak samma relativt vad jag hade för mig att det var dock stämmer papper Telia skickat ej med någon modem-modell angivet på annan plats):
Ungefär som förväntat kom en skriftlig bekräftelse 2012-01-02. Angiven tid för att slutföra leveransen var också rimlig:
"Inkoppling av ditt abonnemang och leverans av eventuellt beställt modem görs normalt inom åtta arbetsdagar från detta brevs datering."
ADSL förbindelsen slogs också på enligt det enligt Telia och jag tror säkert det stämmer givet en villa en bit utanför Uppsala som säkert haft ADSL stöd i "tele-växlarna" nästan sedan starten.
PROBLEM I: TELIA KLARAR INTE ATT FULLFÖLJA LEVERANSEN
Modemet kom emellertid inte. Det föranledde mig att ringa dem vilket inte resulterade i något mer än de påpekade att det skulle skickas.
Ett andra samtal senare gav samma svar men denna gång kom också en bekräftelse på att ett modem hade skickats. I bilden har datumet för detta - 2012-01-19 - markerats ut med rött:
Modemet har dock ännu inte kommit även om Telia påstår att det är "på väg".
Problem att hantera supply management är inte ovanligt kanske särskilt runt jul. De större problemen indikerade ligger dock i hur Telia hanterar det och andra problem som visade sig runt omkring.
PROBLEM II: TELEFON-SUPPORT TROR SIG HA LÖST PROBLEM EJ LÖSTA MED DE METODER DE HAR
För att lösa problemet snabbare och genom att telefon-supporten inte bara misslyckades med att lösa problemet utan när det misslyckats trott sig lösa det med tillgängliga metoder besökte jag deras butik för att där se om jag kan få ett modem på plats.
PROBLEM III: JAG MÅSTE ISTÄLLET TA ETT MODEM TILL TELIA
Ett modem fick jag förvisso med mig men det kommer jag behöva ta tillbaka till dem när det andra kommer. Lösningen att avbeställa det andra modem som ej kommit och åtminstone inte då var i postgång oavsett vad Telia påstår sig och tro sig se kanske inte är Telias supply management har stöd för men givet problemens storlek och relativt den intäkt bredband förutom nu andra Telia-tjänster som kan vara aktuella är det en strunt-summa att ta kostnaden av två modem.
PROBLEM IV: CRM BRISTER HOS PERSONALEN I BUTIK
Telias personal i butiken har jag från ett tidigare besökt under sommaren mycket god erfarenhet av för den mannen jag då diskuterade kontaktkort med som jag inte tidigare använt. Denna var trevlig, kompetent och effektiv, och utan den oartigt påträngande attityd där tid kostas på försök till mer-försäljning inte ovanlig hos dom telefoni-säljare man kan antastas av på staden.
Den man som denna gång hanterade ärendet var uppenbart nyanställd och hade svårigheter att veta vad han skulle göra och osäker i sin roll sökande bekräftelse från annan person. Det är nu inte ett problem. Den äldre kvinnan som hjälpte honom har nu inte den ursäkten i att hon var otrevlig (faktiskt antydde hon att jag kanske kunde tänka mig att förskingra modemet men kanske är det vanligt att folk försöker lura till sig lågpris-modem när Telia inte skickat beställda modem för att få ett extra modem istället för att köpa ett för några hundra-lappar) och tyckte det var en rimlig lösningen att modemet ska tas tillbaka till dem (vilket man också kan ifrågasätta relativt kostnaden i att andra kunder borde kunna förvänta sig ett nytt modem).
PROBLEM V: TELIA SKICKAR FAKTUROR PÅ EJ LEVERERADE TJÄNSTER
Hon klarade heller inte av att lösa övriga problem som detta skapat. Telia har nämligen börjat skicka fakturera på tjänsterna de inte levererat. Det menar hon inte går att lösa åtminstone vad det involverar butiker utan vad Telia centralt behöver göra. Men kanske kan man slå samman lämna tillbaka ADSL-modemet i samband med ett besök hos Telia centralt.
VAD KAN VI LÄRA FRÅN TELIA-PROBLEMATIKEN?
Telia-problematiken var intressant att möta givet fallstudien jag gjorde i varumärkesanalys vilket för en mindre grupp i "svenska-språkområdet" inkluderade Telia. Det har inte berörts direkt i artiklar men en associerad artikel är:
Den här typen av problem är vad vi vanligen associerar med monopol-aktörer. D.v.s. att varor och tjänster till kund tar tid på sig att komma på plats och ev. problem tar tid att lösa samt att man inte har verksamhets- eller affärssystem för att automatiskt hantera sådant som fakturor när man inte levererar tjänster. Monopol-aktörer kan "fuska" kring sådant.
Sådana problem kan kvarstå även efter avreglering p.g.a. kulturproblem hos personal och genom att nya verksamhetssystem för kvalitetsuppföljning tar tid på sig. Men det är anmärkningsvärt att det ännu går att se sådant för så konsumentnära tjänster som bredband och involverande butik.
En del av Telias förändring från monopol till konkurrensutsatt företag har jag haft en del ögonblicksbilder av genom åren. När jag var konsult på Mynta Management & IT (nu sålt ingående i ett norskt konsultföretag inom IT) var en stor affär IT-stöd för ta-betalt-lösningen (en duktigt utvecklad plattform för ett ändå ganska litet företag vilket Johan - en av grundarna som jag ej minns namnet på - och Lars-Fredrik Smedberg vilka hanterade arkitekturen gjorde en imponerande prestation med) involverade också nummer portabiliteten d.v.s. att du kan ta med ditt nummer till en ny tele-leverantör när det precis var ett nytt koncept.
Senare efter jag lämnade Mynta konsultade jag också åt konsultföretaget Validation cirka sex månader. Validation som jag under Mynta tiden träffade på rörande driftsättningar (hade configuration management för vissa versioner av ta-betalt lösningen bl.a. för testningen Validation gjorde) hade då tagits ut som eget företag och ägdes av Industrikapital. Där såg man just förändringen och visade om något att man inte ska underskatta personalen som kommer från äldre monopol-aktörer. Det kan kräva en förändring i kultur men ofta finns duktiga personer som kan föra ut förändringarna.
Skillnaden i förmåga till förändring mellan tekniktunga delar och konsumentstöd längre kan dock vara större. Teknikområden oavsett monopol-år eller senare kräver ju kompetensutveckling vilket ger nya intryck.
För att följa upp på dom här problemen ska jag nu pröva att e-posta Telia. Kanske fungerar det bättre? Eller om ska ta dom på ordet och besöka Telia-centralt för att lösa problemet med fakturan.
SÄKERHETSPROBLEM MED ROUTRAR OCH MODEM FÖR SOM OCH HEMMET
Dessutom tänkte jag när jag nu får det modem som mina föräldrar äger ta och säkerhetstesta det. Även om det ligger lite utanför min verksamhet nu mera gjorde jag det flera år åt IDG:s Säkerhet & Sekretess (gick senare in i Nätverk och Kommunikation) och som konsult bl.a. åt säkerhetsproduktföretag. Några av recensionerna hittas via:
Det var länge en vana att göra just det för varje router, modem eller dylikt jag haft och den kunde vara kul att ta upp igen. Min erfarenhet är att de normalt oavsett hur väl nu skyddet av datorn bakom den skyddar i sig är hack-bara. Även om inga säkerhetshål rapporterats explicit för dem är plattformarna både komplexa och bestående av kända standardvaror för vilka uppdateringar ofta är skakiga avseende säkerhetshål kända för dessa.
Så här långt har dock det modem föräldrarna fått fungerat excellent. Modemet ser dessutom trevligt ut och har ordentligt med uttag, inbyggd hub både för kabel och trådlöst, och dessutom tror jag (någon instruktionsbok eller dylikt kom ej med lådan och instruktionen Telia skickat via post berör ett helt annat modem ej heller det enligt första eller andra bekräftelsen) möjlighet att sätta en back-up förbindelse ut via UMTS.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)