Svenska medier är Duktiga

2009-10-05

När jag nu följt svenska medier ett tag är mitt intryck att tidningarna (åtminstone DN, SVD och UNT håller hög kvalitet. Det också jämfört med mycket större engelskspråkiga tidningar.

Det visste jag tidigare men vad som är så spännande är att ni blir ännu bättre. Förändringsarbetet går snabbt i Sverige. Man kan bara beklaga att svenskan är ett så litet språk.

TV-kanalerna känns avkopplande vilket är deras mening. Kanske liknar TV6 Bart Simpson? Lättsamt kul.

TV6 imponerar också med att de för mig verkar vara ytterst kostnadseffektiva och ändå klarar att ge sin tittargrupp ungefär vad jag tror de vill ha.

Dagens Nyheter har nog både lite av Bamse och Lisa Simpson?

Dagens Nyheter införd på standardlista för fördjupad information

Vad trevligt att jag köpte Dagens Nyheter idag. Det var bara för att butiken jag skulle till öppnade tio och jag var några minuter tidig. Idag var det så mycket jag gillade.

1. Bilder var fina genomgående.

2, En sak runt foton värd att fundera på. Där har ni idag hade ett foto på kor. Gulliga djur fungerar alltid bra på foton. Vad är då gulliga djur? Herbivorer är gulliga och ju större ögonen desto gulligare. På det är alla vanliga husdjur gulliga när de är valpar eller för vuxna djur när de gör något gulligt. Bäst respons får man på ungar av herbivor med mycket synliga stora ögon och där ger hästar mer än kor (hästar är mer husdjur än kor). För kor gäller det med andra ord att ögonen tydligt syns.

3. Jag gillar också hur Dagens Nyheter prioriterar frågor om åsiktsfrihet, pressfrihet och demokrati. Poängen med DN är inte bara att ni har resursers (där bör man kanske tänka samarbete över Bonnier) utan att ni är starka och därför är svåra att tysta. Dagens Nyheter har magica perceptio redan i själva namnet d.v.s. det för respekt med sig. Att uttala Dagens Nyheter är likt magi.

Den magica perceptio Dagens Nyheter har (från prioritet av åsiktsfrihet, pressfrihet och demokratifrågor) gör att ni alltid kommer ha en vän i mig.

Därför har jag satt upp er på listan på sajter jag standardmässigt söker efter fördjupad information till artiklar på Nyfiken vital (d.v.s. "uppslagssidor"). Artiklar och nyheter som inkluderas måste fortfarande tillföra värde och komplettera men ni kommer naturligtvis med mycket oftare när jag nu regelmässigt kommer söka sådant hos er. Det kommer kosta mig tid och lite trafik men inte dödande eftersom vi sällan delar sökresultat. Däremot lär det ge er via indirekt verkan desto mer trafik.

Det handlar om glädje över att DN finns och en stark önskan att ha er kvar.

Intressanta utsidor på Dagens Nyheter

Jag har sett experimentet ni gör med utsidorna nu och känslomässig kommunikation i bilderna. Fotografen är jag mycket imponerad av. Ni har naturligtvis någon bra metod för att följa påverkan?

Jag ska inte ljuga och påstå att jag inte är nyfiken på vilken verkan ni får av de tydligaste alternativen i olika grupper. Där hade vi ju ett mycket tydligt idag avseende oro för någon annan. För inte länge sedan hade ni en tvådelad bild där båda kommunicerade glädje (åtminstone en politiker som vunnit något val). Dagens Nyheter är i mitt perspektiv unikt stor vilket gör resultaten väldigt intressanta.

Även om nu Dagens Nyheter är unik kan jag dock från något verkligen helt annorlunda men där ändå kanske likheter finns ge denna erfarenhet av dagens bild:

  • Kan fungera alldeles utmärkt för att fånga blicken.
  • Kanske säljer det fler lösnummer? Jag har ingen aning.
  • Men kör man den typen av och till är det menar jag viktigt att på flera efterföljande sidor ha tydligt positiva bilder.

Detta får att läsaren ska lämna tidningen med en positiv känsla. Tänk på att läsaren ska bli förälskad i Dagens Nyheter. Så länge man är förälskad vill man inte skiljas. Ja om det nu inte blir konstanta bråk.

Tydligt oroande utsidor skulle jag inte köra för ofta. För dagens utsida måste jag här också säga att jag är mycket imponerad av hur välgjord bilden var. Ett av de bästa jag sett som kommunicerar oro över någon annan. Ett mycket bra fotografi.

Tittar man för länge på bilden tappar man förmågan att se värdet. Värdet bilden har där den presterar så bra är att fånga blicken.