Intressanta utsidor på Dagens Nyheter

2009-10-05

Jag har sett experimentet ni gör med utsidorna nu och känslomässig kommunikation i bilderna. Fotografen är jag mycket imponerad av. Ni har naturligtvis någon bra metod för att följa påverkan?

Jag ska inte ljuga och påstå att jag inte är nyfiken på vilken verkan ni får av de tydligaste alternativen i olika grupper. Där hade vi ju ett mycket tydligt idag avseende oro för någon annan. För inte länge sedan hade ni en tvådelad bild där båda kommunicerade glädje (åtminstone en politiker som vunnit något val). Dagens Nyheter är i mitt perspektiv unikt stor vilket gör resultaten väldigt intressanta.

Även om nu Dagens Nyheter är unik kan jag dock från något verkligen helt annorlunda men där ändå kanske likheter finns ge denna erfarenhet av dagens bild:

  • Kan fungera alldeles utmärkt för att fånga blicken.
  • Kanske säljer det fler lösnummer? Jag har ingen aning.
  • Men kör man den typen av och till är det menar jag viktigt att på flera efterföljande sidor ha tydligt positiva bilder.

Detta får att läsaren ska lämna tidningen med en positiv känsla. Tänk på att läsaren ska bli förälskad i Dagens Nyheter. Så länge man är förälskad vill man inte skiljas. Ja om det nu inte blir konstanta bråk.

Tydligt oroande utsidor skulle jag inte köra för ofta. För dagens utsida måste jag här också säga att jag är mycket imponerad av hur välgjord bilden var. Ett av de bästa jag sett som kommunicerar oro över någon annan. Ett mycket bra fotografi.

Tittar man för länge på bilden tappar man förmågan att se värdet. Värdet bilden har där den presterar så bra är att fånga blicken.