Hans Husman minns en bok: Eat or Be Eaten! Jungle Warfare for the Corporate Master Politician

2012-07-02
I kapitlet där de informationsteoretiska definitionerna, uttrycken och algoritmerna för information, emergens, komplexitet m.m. gås igenom har vi detta lilla minne som avvek från en annars mer formell (kanske tråkigare) genomgång av forskning. Ett minne av en mycket läsvärd bok.

En tolkning av ökningen av varians för kategorin i stycke två studien dokumenterade är att den något större gruppen gör “noise” mer problematiskt och därmed blir värdering av respektive persons “medelvärde” och “varians” viktigare, liksom att värderingen inte alltid behöver vara glasklar mellan två “kombatanter” när de båda inser sitt eget värde och representerar en problemlösningskultur eller annan egenskap som gör att andra lite olika tenderar att värdera dem. Det avviker inte från de intensitetsfunktioner senare års forskning föreslaget (de två tidigare refererade och relativ värdering bör alla uppvisa detta) och vår definition och uttryck för den stereotypa informationen ger oss denna egenskap utan mellansteg. Området är vad man mindre formellt än forskning men utmärkt för förståelse ex. kan studera via [141]:

    “After spending three decades in the corporate jungle with major firms like McDonnell Douglas and General Dynamics, Porter wants to share two lessons drawn from his experience: how to be a master corporate politician and what a master corporate politician can do to survive. He drops approximately 116 "rules" into 15 chapters, each of which focuses on a similar set of survival tacticsDsome as simple as buttering up your boss or joining the local country club, others more complex, such as what to do when you know you are going to fail. Porter shows lots of street smarts and common sense, but he also describes some truly unpleasant and occasionally dishonest tactics, for example, personal attacks or faked documents. He does not advocate using unethical means but points out how to counter them to your benefit.”

    [141] Eat or Be Eaten! Jungle Warfare for the Corporate Master Politician

    Phil Porter.

    Citatet är från en recension ursprungligen publicerad i “Library Journal” men här citerad från marknadsföringsmaterial ej med någon kontroll av den uppgivna ursprungskällan. För studier i makt rekommenderas den för ett intressant perspektiv från nu oftare “äldre tiders” mer hierarkiska storföretag emedan de idag oftare har mycket plattare projekt-orienterade organisationer resp. legotillverkning, tjänster m.m. utkontrakterat (den mer praktiskt intresserade kan nog ändå relativt enkelt översätta tipsen till fotbollsklubben, partiorganisationen, statskuppsplanerna m.m. med lite fantasi).


Minns jag rätt köptes den ca 2001 med bokbudget som fanns på min första fasta anställda på konsultbolaget Mynta Management & IT AB ska den sista meningen i bokrecensionen tas med en nypa salt. Vad jag kanske köper själv och läser igen.

Vad som intresserade mig med boken var min erfarenhet av innan timanställning och examensarbete i konsultprojekt på ett stort svenskt företag där s.k. “trigram-byten” vid denna tid var vanliga indikerande maktkamp långt ovanför det 200 personer projektet som gick mellan tror jag tre trigram under de cirka åtta månader jag var där. Trigram-byten var omorganisation (inte märbart för oss) indikerande förutom rationella orsaker ibland maktkamp där viktiga budget eller verksamhets(karriär)kritiska delar av företaget erövrades (enligt vad äldre medarbetare menade ofta låg bakom det)."