Dagens citat: Anna Dahlberg

2010-03-03

Följande citat från Expressens ledare av Anna Dahlberg känns som en allmän sanning:

"Korruption är en av de mest seglivade och skadliga fiender världens länder står inför. Den underminerar förtroendet för staten, snedvrider konkurrensen och plundrar fattiga samhällen på resurser."

Från: Anna Dahlberg: Ett krig vi behöver

Mer om citat:

Citat ger bättre artiklar

Fler citat av olika personer:

Skickliga personer som lyfts fram som föredömen

Ännu mer användbart för skribenter:

Användbart för skribenter

Insiktsfullt av Per Gudmundson i SvD

Det här tycker jag var insiktsfullt av Per Gudmundson i Ledarsidan på SvD:

"Det är rätt pinsamt att Sverige väcker sådana reaktioner genom att fortsätta hemlighålla Säpo-materialet. Höstens avslöjande om att Jan Guillou hade ett långvarigt samröre med Sovjetunionens fruktade KGB understryker att vi långt ifrån har bearbetat de svåra åren under Kalla kriget."

Inget hindrar regeringen att öppna Säpo-arkivet

Jag tror också som jag skrev att värdet i helt öppen publicering går utanför dom faktiska namnen:

"Ett tungt argument saknas emellertid. Det är mycket möjligt att om några namn blir offentliga att annat rör sig. Kanske börjar någon prata. Ett par andra får bokkontrakt. Någon annan kopplar samman något de såg med dom personerna på den tiden och får lust att synas i tidningarna när de berättar det. Vem vet vad som kommer fram även från ett fåtal kanske i sig själva ointressanta namn?"

Från: Ulf Nilson om regeringens ansvar för arkivfrågor

Kring detta upplever jag att i nästan allt går världen kontinuerligt mot något bättre. Inte minst känns det som att det är fallet just nu. Det innebär emellertid inte att stora risker inte finns och jag säga att jag direkt ogillar tanken på gamla kvarglömda spioner från kalla kriget. Förvisso går man utanför försvarsfrågor är den gamla tidens spioner i mycket på väg att spela ut sin roll inte minst genom allt naturligt mycket större kommunikation liksom att man numera öppet delar mycket mer samtidigt som "elektroniska lösningar" används allt mer.

Faktiskt inflytande är något jag tror kan vara mer problematiskt och där tycker jag också att man ska vara på det klara med att kvarglömt som kanske kan utpressas är äldre agenter och därför knappast lär sparas. De kan tänkas förbrukas i vid första bästa tillfälle där ett rimligt behov eller eventuellt värde kan upplevas.

Kanske ej helt ofarligt även nu under 2010? Sedan nu har vi ju fått lite fokus på den här frågan och det begränsar direkt vad som är möjligt att missbruka ev. kvarglömt till.

Relaterat

Media har mycket att vinna bl.a. i dessa frågor att låna erfarenhet från områden är lösningar för systematisk business intelligence finns:

Business intelligence

Det är trots allt ett fåtal aktörer som rört sig om än över en längre tid. Jag tycker när man följer frågor som återkommer i media där man ser sådant man förr missat (och ännu mer andra) att mycket sådant skulle reduceras ner ordentligt med särskilt ontologi över dom entiteter (t.ex. företag och offentliga personer) man kontinuerligt följer.

Ett exempel på ett visst litet hot men där skadan skulle bli enorm:

Risken för asiatiskt kärnvapenkrig är verklig

Google Social Circle i sökresultaten

Jag har ännu inte hunnit titta på Googles "nya" söktjänster runt sociala medier. Nu såg jag att resultat från Social circle inkluderades i sökresultaten:

Social circle om jag uppfattade saker rätt definierar den rymd av personer som är underliggande till Social search. Det är ett bättre namn än Social search att lyfta fram därför är det mjukare vilket gör det mer gynnsamt för Google. Vidare kommer sökfunktionen för sociala medier aldrig bli jämförbar med webbsökning och att skapa felaktiga förväntningar från respektive är dumt.

Din "sociala cirkel" hittar du via:

www.google.com/s2/search/social

Dessutom notera i bilden hur bra Matt Cutts syns därför att han ser så glad ut. Det är samma princip men via en annan faktor som den jag dokumenterade nyligen på Dagens Nyheter:

Två exempel hur röda bilder får innehåll att synas
Ballonger hjälper Malin Crona att synas på Dagens Nyheter

Mediebranschens folkkära nationalklenoder

Att både hedra och lära av våra äldre generationer är viktigt oavsett sammanhang. Det är något jag visst kan se att många generationer behöver bli bättre på och särskilt dagens ungdom. För att själv inte riskera att missa att lära från många av branschens äldsta föredömen införde jag en ny sektion i:

Guider för tidningar - Folkkära nationalklenoder

Här ska jag försöka fånga upp mången värd att beundra på väg in i den avslappnade tid som hör ålderdom till där visdom från gårdagen är viktigare än onödiga ytliga prestationer. Än har jag bara hunnit med en men verkligen att det är en av mediebranschens mest folkkära trotjänare men en imponerande karriär likt ingen annan jag kan komma på. Självbiografin är ett vackert och värdigt slut på den karriären.

Mediebranschens välkända skribenter som efter flera års imponerande arbete blivit härligt folkkära med alla både bland läsare och andra skribenter. De kanske inte längre är "revolutionärer", avslöjar något eller skriver nytt och ännu mindre nyskapande men det gör ingenting för de är så härligt trivsamt hemvana att uppleva oavsett om det är krönika med 30 år gamla käpphästar om skrivmaskiner och amerikansk imperialism, allsång på Skansen eller vad som nu kan vara aktuellt för respektive bland dessa mediebranschens äldsta och mest älskade trotjänare.

Ännu har vi bara en men säkert att vi ska få möjlighet att tacka av fler gamla trotjänare från en gången idyllisk tid där stordåd gjordes med en SAAB 900 Turbo och en skrivmaskin.

Nationalklenoden Jan Guillous mysiga krönika
Afghanistans problem diskuterade utifrån nationalklenoden Jan Guillous hemtrevliga krönika