Mediebranschens folkkära nationalklenoder

2010-03-03

Att både hedra och lära av våra äldre generationer är viktigt oavsett sammanhang. Det är något jag visst kan se att många generationer behöver bli bättre på och särskilt dagens ungdom. För att själv inte riskera att missa att lära från många av branschens äldsta föredömen införde jag en ny sektion i:

Guider för tidningar - Folkkära nationalklenoder

Här ska jag försöka fånga upp mången värd att beundra på väg in i den avslappnade tid som hör ålderdom till där visdom från gårdagen är viktigare än onödiga ytliga prestationer. Än har jag bara hunnit med en men verkligen att det är en av mediebranschens mest folkkära trotjänare men en imponerande karriär likt ingen annan jag kan komma på. Självbiografin är ett vackert och värdigt slut på den karriären.

Mediebranschens välkända skribenter som efter flera års imponerande arbete blivit härligt folkkära med alla både bland läsare och andra skribenter. De kanske inte längre är "revolutionärer", avslöjar något eller skriver nytt och ännu mindre nyskapande men det gör ingenting för de är så härligt trivsamt hemvana att uppleva oavsett om det är krönika med 30 år gamla käpphästar om skrivmaskiner och amerikansk imperialism, allsång på Skansen eller vad som nu kan vara aktuellt för respektive bland dessa mediebranschens äldsta och mest älskade trotjänare.

Ännu har vi bara en men säkert att vi ska få möjlighet att tacka av fler gamla trotjänare från en gången idyllisk tid där stordåd gjordes med en SAAB 900 Turbo och en skrivmaskin.

Nationalklenoden Jan Guillous mysiga krönika
Afghanistans problem diskuterade utifrån nationalklenoden Jan Guillous hemtrevliga krönika