Varför sökordsförslag ibland blir underliga

2009-11-25

Nyligen tog jag upp ett kul exempel på hur sökordsförslag ibland kan bli "underliga", för vissa lite provokativa och ganska kul:

Två kul automatiska sökordsförslag i Google

Exakt hur Google bestämmer sökordsförslagen vet jag inte. Däremot har de angivit att de bygger på statistik från vad folk söker efter. Det är logiskt eftersom målsättningen är att göra det enklare att söka. Här har vi kanske förklaringen till varför sökordsförslag kanske oftare blir lite underliga runt företagsnamn?

1. Varumärken som är välkända söker kan mängder av människor söka på i olika kombinationer.

2. De flesta företag söker folk inte särskilt mycket på. Oftast handlar det nog för den vanliga trafiken om ungefär samma kombinationer. Ex: företagsnamn, företagsnamn + adress m.m.

3. När en skandal dyker upp blir det troligen ofta mycket större sökvolymer. Företaget har tillfälligt blivit mycket intressantare och folk söker av och till för att se om något hänt eller få fakta när de hört skvaller.

Topparna skandaler ger kan jag tänka mig inte sällan är så pass stora att de tydligt skiljer ut sig från vanliga sökningar. Därmed kan de ge avtryck i sökordsförslagen.

Nu gissar jag att Google värderar in "aktualitet" i algoritmen. Det är ju mindre troligt att de bryr sig i ett tillfälligt trafikintresse långt tillbaka som ingen längre är intresserad av. Om skandaler eller annat som givit andra sökningar håller på längre kanske man kan tänka sig att avtrycket på sökordsförslag blir större? Men jag har aldrig försökt följa det och dessutom utvecklas ju algoritmerna ständigt.

Går detta att kontrollera?

Det är kanske möjligt att följa upp detta om man letar rätt på några stora internationella företag som är väldigt "tråkiga". Vad man vill ha är företag som många söker på av "praktiska" orsaker men som inte har ett allt för "intressant" varumärke.

Eftersom Google kostnadsfritt delar ut den statistik de sammanställer över sökord bl.a. via flera tjänster borde det gå att följa upp teorin. Jag har inte gjort detta ännu (och kanske aldrig gör det). Det kräver dock att man själv håller reda på sökordsförslagen över tiden därför de publicerar så vitt jag vet inte. Dessutom kan de variera mellan användare.

Relaterat

Ett verktyg för att kostnadsfritt få information om relativa sökvolymer från Google:

Google Trends

Fler artiklar om Google på Nyhetsbloggen hittas via:

Google-tips för bloggar och tidningar

Sydsvenskan underligt indexerad i Google News

I nyhetskategorin Vetenskap & teknik (Sverige) på Google News får jag ett kluster med nyheter från Sydsvenskan:

Notera att rubriken i samtliga fall är angiven vara den samma:

"Varje bloggare ansvarar själv för innehållet i de rubriker och blogginlägg som ..."

Rubrikerna angivna på själva tidningarna är dock annorlunda. Denna stämmer heller inte i två av fallen med vad som satts med title i html. Title anger den text som ska synas högst upp på webbläsaren och i sökresultat d.v.s. den är minst sagt viktig.

Faksimil 091230

Familj fångade ficktjuv

Angivet i title: "Ljus över vägen in i mörkret - Bokrecensioner - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt"
Svart arbete

Angivet i title: "Sensommar på ålderns höst - Bokrecensioner - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt"
The Humbling

I kategorin "Världen (Sverige)" såg jag också att en nyhet från Sydsvenskan visades. Där verkade allt vara riktigt.

Varifrån kom den felaktiga titeln i Google News?

Det har jag kanske en förklaring till. Texten finns i html för sidan:

"<div id="twingly_display_none">
<p class="info">Varje bloggare ansvarar själv för innehållet i de rubriker och blogginlägg som länkas till artiklar på Sydsvenskan.se<span>x</span></p>"

En gissning är att en bugg i hur Sydsvenskan hanterar något kring Twingly ställde till det? Något stöd för Twingly på Sydsvenskan såg jag däremot inte vid en snabb titt. Kanske har de tagit bort ett sådant eller håller på att lägga till det? Fast det är ju inte alltid man ser att Twingly stöds innan någon länkat en nyhet från en blogg. Vad Sydsvenskan skrev 17 oktober 2007 pekar på att Twingly åtminstone funnits tidigare:

"Många läsare finns dessutom på nätet med plattformar som ni själva skapar. Idag börjar vi därför visa blogglänkar genom funktionen Twingly i anslutning till artiklar på Sydsvenskan.se."

Citerat från: Besöksrekord och blogglänkar på Sydsvenskan.se (Sydsvenskan.se)

Komplettering: Sydsvenskan har stöd för Twingly. Detta inlägg dök upp i åtminstone en av nyheterna.

De större tidningarna på nätet är ofta relativt komplexa när det kommer till sina strömmar och har ofta flera indelade efter ämne. Hur nyheterna ser ut i strömmarna tittade jag dock inte på.

Hur som helst är det lätt att det blir fel och jag ska skicka dem ett e-post.

Integration mot Google News

Länkar till ett ganska stort antal hjälpsidor och informationsresurser från Google om News finns samlade på Nyhetsbloggen i liten "checklista". Där kan man hitta hur man ska integrera med Google News när det gäller format och annat:

Checklista Google News

Få Google att indexera mobila sajter

Mobiltelefoner är på väg att bli en stort plattform för att surfa webben och snart kanske den största? Det samma kommer säkert också gälla nyheter, böcker och annat innehåll vi innan webben läste "bärbart" om än utan teknik. Mobila sajter kommer därför bli allt viktigare de kommande åren och särskilt gäller det stora sajter som tidningarna.

Android är Googles operativsystem för mobiler. Jag tror det är på väg att bli ordentligt framgångsrikt och mobiler är därför ett område Google satsar på.

När Google indexerar mobila sajter kan problem uppstå precis som för webbsökning och Google News om något är fel. I en liten guide på en av Googles officiella bloggar diskuterades några vanliga orsaker till problem. Här har tipsen kraftigt sammanfattats i punktform.

1. Googles sökmotor för mobila sajter hittas på:

www.google.com/m/

2. Testa om din sajt har problem genom att söka med "site:" operatorn.
site:svd.se

3. Har Google inte hittat din mobila sajt kan det vara orsaken till att den inte finns med i index. Lös det genom att skapa en "mobile sitemap" och skicka in den till Google Webmaster Tools:

www.google.com/webmasters/tools/

4. Ibland kan Google inte spindla din sajt och då kommer den heller inte med i index. En del mobila sajter tillåter bara mobiltelefoner och det stänger Google ute. Den robot man måste tillåta är Googlebot-Mobile men de skriver också:

"Google may change its User-agent information at any time without notice, so it is not recommended that you check if the User-agent exactly matches 'Googlebot-Mobile' (which is the string used at present). Instead, check whether the User-agent header contains the string 'Googlebot-Mobile'."

5. När Google indexerar sidorna kontrolleras att varje URL går att se på en mobil. Om sidorna inte går att se i mobiler tas de inte med.

Läs mer

Läs hela inlägget hos Googles officiella blogg för mer information:

Help Google index your mobile site

Detta inlägg publicerades tidigare på Pryltrend.com. Även om Google följs på Pryltrend ligger dock detta inlägg utanför vad Pryltrend bevakar och hör hemma här. Det ursprungliga inlägget på Pryltrend tog jag bort och ev. interna länkar till det ska också städas bort. Delar av det ursprungliga inlägget som ej togs med publiceras i ett nytt inlägg på Pryltrend.com.