Färskhet och bloggosfär positivt i Google News

2009-11-06

Exakt vad som bestämmer hur väl en nyhet syns i Google News är svårt att avgöra. En faktor är dock helt säkert färskhet men förtroende spelar också in. Kontinuerlig bevakning av ett ämne kan vara en sak som bidrar till förtroende liksom att ofta bli uppmärksammad av olika bloggar.

Även om Google News kanske ger mindre besökare än andra kanaler t.ex. webbsökning och för stora tidningar återkommande läsare är det för den här typen av ämnesområden fortfarande värdefull. Dessutom kan nyheter "klippas" in bland topp tio resultaten i Google Webbsökning vilket kan ge tydligt mer trafik. Det såg jag idag hade hänt Aftonbladet som fått indrag på position tio d.v.s. första sidan för sökresultatet där mer trafik finns:

En längre guide bl.a. med referenser till hjälpsidor på Google finns att läsa:

Checklista: Google News

En sak jag skrev tidigare är att det är mycket bättre för de stora tidningarna att hellre än att felaktigt sälja sökmotorvänliga istället själva konvertera trafiken genom att bättre positionera sig. Enda anledningen till att denna typ av "reklam" betalas så högt är ju just att den konverterar stenhårt.

Läs mer hur man länkar rätt:

Nofollow för sålda länkar

Google-tips för bloggar och tidningar

Innehåll

Google är en kraftfull möjlighet för publicister. Teknik förr dyr att utveckla eller köpa har Google gjort tillgängligt billigt i bredd och kvalitet. De hjälper dig att prioritera redaktionell kvalitet. Dessutom fungerar lösningar ofta bra. Här finns tips och guider till ännu ett fåtal av dessa.

1. Fler funktioner

Google har en mängd lösningar för utökade funktioner du enkelt kan lägga till din blogg eller tidning.

Med Google Custom Search Engine får du sajtsökning lika bra som vanliga Google.se:

Sajtsökning på Nyhetsbloggen
Inspirerat av Expressens faktaboks läsande tiger

2. Regler och riktlinjer

De riktlinjer för hur man bör publicera Google har är egentligen väldigt triviala. En sak många missar är att skriva sålda länkar rätt:

Nofollow för sålda länkar

Fler saker att tänka på finns på Googles webmaster hjälp där exempel och tips också finns:

Webmaster guidelines

3. Tips för mer och bättre trafik

Med bättre trafik menas här relevant och/eller värdefull trafik. Både bloggar och tidningar på nätet har svårt just med relevans men det är viktigt både för läsarna och intäkterna.

Publicera tester och recensioner rätt för störst värde

Meningsfulla felsidor bättre för läsare och ger mer trafik

Huvudsidor för orter med sökning för resor

Relaterat till strukturering av ämnen i huvudsidor är också hur nyheter och artiklar ska hanteras när de blir väldigt många. Det har diskuterats i:

När det blir "för många" forskningsnyheter

4. Bilder och Google

Google har flera tjänster inom foto och här finns tips om dessa.

Satellitbilder för media

Bilder på rätt sätt i html:

Ge Google bilder med rätt html

5. Faktagranskning och referenser

Tips hur du har nytta av Google när du faktagranskar och söker referenser.

Google Books finns och är fint användbar

Bättre studieresultat med Google

6. Adsense ger intäkt

Adsense är Googles lösning för att visa annonser. Styrkan med Adsense för publicisten är enkelheten och för annonsören tilltalande priser:

Klickfrekvens på länkar och Adsense för tidningar

Mer om Adsense:

Google har förbättrat Adsense länkenheter

7. Statistik ökar kvaliteten

Google har mängder av produkter du kan använda för att ta reda på dina besökare är intresserade av och hur bra din blogg eller tidning går. Dessutom finns flera kostnadsfria tjänster där statistik över sökord m.m. publiceras.

FeedBurner håller reda på antalet RSS-prenumeranter:

FeedBurner på Nyhetsbloggen.

Youtube är ett exempel där Google fritt publicerar värdefull statistik:

Lär dig om Youtube-tittare

Google Trends ger information om relativa storleken på sökord:

En liten diskussion om sökord

För att prediktera, kategorisera och bedöma nytt data från känt träningsdata även om det inte just behöver röra trafik finns även Google Prediction API:

Google Prediction API för att kategorisera, prediktera och se förändring

Rörande Google Prediction API kan vi också jämföra med följande diskussion:

Relationer i länkar kanske approximerar generella samband för "organisatorisk entropi"

Där vi kan se länkar som bärande mening i form av riktning d.v.s. grafteori, mening vilket vi kan uttrycka som entropi och också implicit kategorisera från båda dessa egenskaper.

8. Google News

Möjligheter och tekniska krav för Google News har tagits upp i ett flertal artiklar som hittas via:

Google Nyheter (Google News)

9. Påverkar laddningstid?

Via följande inlägg hittar du vidare till vad du behöver veta:

Matt Cutts (Google) om laddningstid

10. Om länkar

Länkar hjälper läsarna att hitta till din sajt och hitta rätt på den. Redaktionella länkar kan också (men behöver inte göra det) påverka ranking på Google. Följande inlägg diskuterar aspekter på olika typer av länkar.

Rätt länkning internt från lokala egna bloggar

Nofollow för sålda länkar

Klickfrekvens på länkar och Adsense för tidningar

Publicera tester och recensioner rätt för störst värde

Tipsa - Ordlistor hos våra tidningar

Enkel åtgärd för mer Google-trafik bra för gamla tidningar

Att länka från nättidningar

11. Övrigt

Hur vi kan använda Google för att stimulera kreativitet:

Ökad kreativitet i 15 steg med Google och internet

Dessutom ges introduktion till informationssökning med Google via flera verktyg ofta mer sällan använda som Google Scholar.

Värdet av uppdatering diskuteras i:

Värdet av kontinuerlig uppdatering och kvalitetskontroll

För kategorisering av och prediktion utifrån data via Google Prediction API:

Google Prediction API för att kategorisera, prediktera och se förändring

Resumé om Svenska spel

Jag menar ju att statliga monopol kan vara vådliga och tog Svenska spel som exempel:

Statlig annonsaffär till Bonnier

Jag är brutalt förtjust i Resumé och vad jag skrev tidigare idag är både sant och viktigt:

"Tungt fenomenala Resumé har sin inriktning mot media och marknadsföring. Just att den typen av tidningar går utanför sin ofta vanligaste typ av bevakning är ibland viktigt. De har en mycket tyngre erfarenhet och kunskap i hur diskret PR och dyligt fungerar som morgontidningarna inte har samma erfarenhet av."

Resumé visar att mediatidningar är samhällsviktiga

Nu såg jag dessutom i Resumé att kommunikationsdirektören Andreas Jansson slutar för något annat jobb:

Svenska spel tappar kommunikationsbossen

Resumé visar att mediatidningar är samhällsviktiga

Tungt fenomenala Resumé har sin inriktning mot media och marknadsföring. Just att den typen av tidningar går utanför sin ofta vanligaste typ av bevakning är ibland viktigt. De har en mycket tyngre erfarenhet och kunskap i hur diskret PR och dyligt fungerar som morgontidningarna inte har samma erfarenhet av.

Ett bra exempel har vi med Resumés bevakning av JKL senast med:

Försvarsministerns attack mot Göran Persson

De berättar att fenomenala Försvarsminister Sten Tolgfors på sin blogg kritiserat Göran Persson. Aktuellt inlägg hittas här:

Göran Perssons dubbla hattar

Metrobloggen slutar att dela annonsintäkter

Metrobloggen har nu slutat att dela annonsintäkter med respektive bloggare:

Metro slutar betala sina bloggare

Givet att den ekonomiska situationen är som den nu är kanske det är klokt? De har trots allt ganska många bloggare redan och även om en del försvinner lär säkert många kvarstå.

Samtidigt innebär det givetvis att färre anledningar finns till att starta en blogg just där.

Var ska man blogga?

De viktigaste alternativen när man ska starta en blogg diskuteras i:

Börja blogga i 14 enkla steg

Nofollow för sålda länkar

Att sälja länkar behöver inte vara felaktigt. Dels ska givetvis svensk lagstiftning avseende reklam vara uppfylld. Dessutom finns Googles riktlinjer vilka säger att attributet nofollow ska användas:

Paid links

Det är inte svårare än att skriva till rel=nofollow i länken. Exempel:

<a href="http://www.mintur.se/fotoskolan/lektioner/plata-inomhus" rel="nofollow">Fotoskolan lektion 6: Plåta inomhus</a>

Klickfrekvens på länkar och Adsense för tidningar

Svenska Dagbladet skriver om deras erfarenhet av klickfrekvens i olika placering och kom fram till denna slutsats:

"Resultatet av dessa båda klicktest är väldigt tydligt. Länkar under texten fungerar allra bäst. De får 73 resp 65 procent av alla klicken. Länkarna i texten får mellan 21 och 29 procent av klicken. Länkarna i faktaspalten får knappt några klick alls, mellan 6 och 7 procent."

Från: Var klickar läsarna?

Slutsatser och tänk i övrigt är jag dock väldigt tveksam till. Jag upplever inte att de pekar på bäst läsvärde och ännu mindre möjligheter avseende sökmotorer.

Länka bra och tydligt

Min personliga åsikt och erfarenhet är att den typ av lösning vi använder på Nyfiken vital passar läsarna bra:

  • Tydlig information vad länken handlar kan ges utan att det stör.
  • Länkarna finns samlat separerat från text.

Det första är viktigt eftersom folk inte vill klicka runt i onödan. De klickar mindre ofta på länkar i brödtext eftersom risken för att de kommer fel upplevs stor.

Att länkarna är separerade gör det enkelt för dom som når nyheten men inte hittar vad de söker att gå vidare. Den situationen är vanligare än de flesta tror.

Komplettera med Adsense

Svenska Dagbladets undersökning (liksom vad jag såg en av de få gånger jag följt vilken Adsense som ger intäkter) pekar dessutom på möjlighet till en kompletterande typ annonsering med Adsense:

Denna typ av annons har flera styrkor:

  • Ger fler möjligheter för läsaren om de inte hittar vad de söker t.ex. efter och separerat från de redaktionella länkar.
  • Svenska Dagbladets test visar att detta är en bra plats.
  • Denna annonsering bör inte ta trafik eller möjlighet från befintliga annonstyper.

Här finns med andra outnyttjade pengar att hämta.

Mer om Adsense

Läs mer om Adsense hos Google:

adsense.google.com

Poker hos Aftonbladet

Eftersom "poker" är ett så värdefullt sökord är det för rättvisa bäst att även länka Aftonbladet när jag tidigare gjorde det för Expressen. Särskilt som de håller ungefär samma eller lite bättre kvalitet:

Poker | Aftonbladet

Bland de färska nyheter märks Poker-VM. Totalt 6 494 spelare var med från början i somras. Nu återstår bara nio spelare. Läs mer hos Aftonbladet:

Poker-VM - Skogshuggaren kan vinna 60 miljoner

Här gav jag dessutom poker en egen etikett eftersom det kanske är intressant att följa. Det avseende internettrafik, sökmotorer och dyligt.