Innehållsstrategi - Vilka nyheter vill besökare läsa?

2008-06-06

Den här artikel som jag hittade på en amerikansk blogg hör till det bästa jag på bra länge i det här området. Inte minst genom att fallstudier fanns från Associated Press och Telegraph.co.uk.

Vad vill besökare läsa?
Artikeln diskuterar sex trender, grupper av läsare eller egenskaper som många läsare har och pekar ut vad de är intresserade av. Några av dessa har jag funderat på själv men här var det väldigt klart uttryckt. Den sista trenden har jag själv aldrig tänk och den känns viktig:

"News creates social currency. People spend time reading news because they want it to help them achieve their personal needs. They view news as units of social currency to be used in interpersonal situations, whereby one might use them to sound clever, connect with friends or move up the socio-economic ladder. Shareable information is of key importance. Successful news reportage depends on whether the content is worth sharing to another member of one’s network or not."
Citat från: How to Build a Better Content Model for Your Site: Understanding News Consumption Patterns (doshdosh.com).

Bra modell!
En enkel modell ges för hur man kan arbeta med nyheter. De första tre komponenterna: Facts, Updates och Backstory hör till sådant jag funderat kring och försöker arbeta mot jämförbart. Här gav artikeln mig ändå massor av intressant kunskap.

Särskilt när man kombinerade modellen med deras resultat om vad besökarna vill läsa. Mest intressant för mig är nog följande två intressen hos läsare:

"Consumers Want Depth. Readers often try to substantiate and validate stories they read but were often only given the same stories through the same source. This perpetual focus on common above-the-fold content (headlines/updates) may lead to the loss of demand and potential revenue for in-depth/premium content (below the fold).
[...]

News fatigue. Consumers are weighed down by information overload and unsatisfying news experiences. As a result, some people are gravitating towards satirical news sources which can spin news in an attractive way. The onus is on the news publisher to reduce repetitive content and produce entertaining material which appeals to them."
Citat från: How to Build a Better Content Model for Your Site: Understanding News Consumption Patterns (doshdosh.com).

Mycket av de första tre komponenterna försöker jag arbeta med redan idag. Det gäller då inte särskilt Nyfiken vital. Ett mycket relevant exempel på tankesättet bloggade jag om på min systerblogg om uppslagsböcker, faktagranskning m.m. för bloggare: Vår uppslagsbok och fettlever. Detta är givetvis en mindre del av en större lösning som just handlar om att ge läsaren fördjupad information.

Mer intressant från DOSHDOSH
Dessa relaterade bloggpostningar på www.doshdosh.com ska man absolut passa på att läsa samtidigt. Båda ger tips på sådant som kan ge värdefull information om vad folk vill läsa just nu och annan inspiration: