Jag tror fotot av Lina Alriksson på utsidan av Dagens Nyheter, 14 oktober 2009, är ett riktigt lyckat foto med mycket familjeharmoni (mest optimerat mot kvinnor):
1. Du har en leende kanske hemma-man tillsammans med barnen. Han pratar i och för sig i en mobiltelefon istället för att hålla i en hammare men det kan ju vara om något som ger familjen mat eller skydd mot väder och vind.
2. Du har ett leende barn och vi vet alla att gulliga barn och djur kan sälja vad som helst. Det är helt enkelt inbyggt i däggdjur att tycka om och skydda barn.
3. I bilden har vi dessutom just gulliga djur om än inte levande. Det handlar om massor av katter på gardinmönstret.
4. Något ej tydligt i bilden som kan få perceptionen att hålla kvar längre för att upptäcka vad man inte direkt ser finns genom att ett till barn gömmer sig bakom gardinen.
Bilden av samma familj på sidan 12 var också bra. Man blev på riktigt gott humör av den.
Artikeln finns även i en anpassad version på nätet:
Halv miljon gick upp i rök när säljaren backade ur
Fler bra foton i DN
Fredrk Perssons foto av en mycket vacker barnmorska som vaccinerar en kvinna mot svininfluensa tyckte jag var bra.
Anette Nantells foto på utsidan av Ekonomi var riktigt bra. Det tror jag om än i det lilla inger motivation hos de arbetssökande som aktuellt reportage är till för.
Svag för kvinnor
För att vara rättvis måste jag nog erkänna att jag är väldigt svag för kvinnor. Jag föredrar kvinnor som nyhetsuppläsare i TV, fotografer, läkare, i butikskassan o.s.v. Kvinnor är vackra, harmoniska och trevliga.
Troligen får därför inte den manliga delen av mediebranschen riktigt lika mycket beröm här på Nyhetsbloggen. Men jag har inte lust att försöka göra något åt det.
Smakfullt Sensuella kvinnor
I kontrast om man tänker sig en bild riktad mot män för DN:s utsida ska den givetvis vara väldigt sensuell och attraktiv. Ändå behöver den vara smakfull för att inte göra familjer och äldre upprörda.
Kanske går det att kombinera båda vägarna på utsidan? När man t.ex. har en stor bild som idag på familjeharmoni optimerat mot kvinnor kan man ett mindre foto vid sidan med en sensuell kvinna. Ett enkelt område för det är givetvis mode, trender och krönikor.
En väg att göra det på som kanske inte passar Dagens Nyheters inriktning men ändå är intressant såg jag i ett nummer på Metro där de hade en mycket tydlig och stor bild på en sensuell modell klädd helt i rött och rött kan vara en bra färg för det:
Rött gör kvinnor attraktivare
Jag "arkiverade" faktiskt denna Metro någonstans på golvet men orkar inte leta rätt på den. Foton från modellvisning tillåter hur som helst tidningar att gå mycket längre i det sensuella utan att folk blir upprörda.