Realtid.se större än VA.se

2009-10-14

Dagens media rapporterar att Realtid.se gått om VA.se:

Realtid går om Veckans Affärer

Jag har inte följt någondera av dem egentligen alls annat än enstaka gånger läst lite på VA.se så ingenting jag har sett nu betyder något alls. Men en kul detalj är att jämföra hur glada bilderna är på respektive sajt. PÅ Realtid.se ler bild efter bild medan allt på VA.se utsida ser surt ut.

Realtid.se

VA.se

Låt mig dock upprepa att det inte behöver betyda något. Fast kul var det.

Antingen Realtid.se eller VA.se kan vara intressant att följa ett tag istället för ekonomibilagorna till DN och SVD.

Relaterat

Tidigare idag skrev jag ett inlägg om en väldigt inspirerande och bra artikel skriven av Lena Ahlström på VA.se:

Inspiration för "krisens" ledare

Ett liknande fenomen lätt att mäta diskuteras med Bill Clinton som exempel på Pryltrend:

Bill Clintons charm gav USA stark ekonomi

Ett exempel med Dagens Nyheter togs upp i:

Bättre & Roligare bilder i Dagens Nyheter

Inspiration för "krisens" ledare

Det här inlägget av Lena Ahlström på Vinnande Ledarskap, VA.se, hör till det bästa jag läst på en blogg på bra länge (åtminstone under hela 2009):

Kriser varierar – ledaren måste visa vägen utan att stå i vägen

Varför är inlägget så pass bra? Flera stora goda egenskaper finns där:

  • Tipsen tror jag är bra.
  • Det pekar på saker jag tror många ledare missar.
  • Inlägget är välskrivet.
  • Här används många ingångar så man lätt börjar läsa och fångar det viktigaste.

Att följa förändring istället för att gå mot den

Ännu viktigare pekar hon vilket är själva kärnan i inlägget på något jag tycker är viktigt. Hur man hanterar det oväntade och nya. Det är ofta svårt att orka se stora förändringar när de kräver mycket av oss.

Att gå mot förändring även om det för oss själva känns lättare kräver istället en enorm energi av själva organisationen och ger ingenting när det handlar om stora trender. Istället behöver man orka se nytt och lära sig att följa förändringen.

Att våga delegera

Följande Ahlström skriver tror jag verkligen på:

"Den storartade ledaren ger sina medarbetare en viktig roll att spela i förverkligandet av dessa drömmar. Det är inte ledarna som förverkligar drömmarna, det är medarbetarna som får huvudrollerna och blir ansvariga för sin framtid. Ledarna har en stark närvaro och förmåga att både lyssna och sända.

En storartad ledare visar vägen utan att stå i vägen!"

För en VD på ett stort företag går det inte att gå in i detaljer. Denne måste orka föra ut visionen bredare och kan inte gräva ner sig i införandet. Där krävs även mod i att våga acceptera misstag när medarbetarna lär sig och hittar fram. Även kan det för en del kräva styrka att inte känna behov av att varje framgång ska vara kopplat till ledaren. Tvärtom måste de spridas ut för att därigenom skapa motivation och drivkraft.

Ahlström uttrycker detta så elegant genom att hon samtidigt fångar kravet på ledaren att orka motivera medarbetarna. Just i kriser är det viktigt. Även om denne själv har litet eller inget hopp kan det inte föras vidare därför då är det slut. Istället måste man klara att ge kraft egentligen oavsett hur stor den personliga kostnaden blir.

Krisens typologi

Trevligt var dessutom att jag påmindes om ett ord jag nästan glömt: typologi. Hon använder det så här:

"När behöver vi ledarskap?
Bara när det normalt, förutsägbart, enkelt eller välkänt? Så är det förstås inte! Ledarskap behövs hela tiden men frågan är vad är det för kris vi har att leda? Bankkris, finanskris, IT-bubbla, klimatkris, förtroendekris, katastrofer, olyckor, demografikris….. Alla kriserna har sin typologi."

Det är väldigt elegant skrivet därför typologi har flera betydelser. Låt mig här spara tid genom att citera Wikipedia:

Intressant betydelse I:

"I discipliner som arkeologi och etnologi är typologin sprungen ur ett utvecklingstänkande. Utgångspunkten är att varje arkeologiskt eller etnografiskt fynd kan klassificeras och tidsbestämmas utifrån dess utvecklingsgrad, med hänsyn tagen till geografisk och social spridningshastighet."

Intressant betydelse II:

"Inom språkvetenskapen handlar typologi om klassificering av språk efter typ, särskilt vad gäller grammatisk struktur som t.ex. grundordföljd, men även fonologiskt och morfologiskt."

Jag är oerhört imponerad av hela inlägget. Det gav mig verkligen något att läsa det och jag tror många kan få stort värde av det. Hennes egna hemsida finns nedan för den som vill läsa ännu mer:

uttrycksfulla.se/vision.asp

Förlust för Dagens Nyheter 2009 men 2010 kan bli bättre

I Dagens Media uppges Dagens Nyhets förlust i år bli närmare 100 miljoner:

DN går 100 miljoner back i år

Att de satsar på att en mer tilltalande produkt märks nu allt mer och jag tror nog de kan och kommer nå längre. Nästa år blir nog mycket trevligare.

Situationen har krävt stora åtgärder och fler kanske krävs. Dom vågar jag mig inte på att diskutera och är sådant som en affärskoncern som Bonniers kan väldigt bra. Men när problem kräver stora åtgärder är det lätt att missa de små åtgärder som också kan ge väldigt mycket eller vara lika viktiga för överlevnaden. Problemet där tror jag har varit både för DN och flera andra tidningar att för att något ska vara enkelt behöver man kunna det området. Annars ser man kanske inte ens att sådana finns. Några små åtgärder har diskuterats tidigare på Nyhetsbloggen. Fler och starkare sådana kommer framöver.

Förutom små och stora åtgärder finns också de halvstora. Ett par saker jag tror är intressanta har diskuterats. Först har vi en möjlighet att tänka lateralt och utnyttja tryckt tidning för intäkter på webben (och givetvis tvärtom också):

Nytta från kul nyheter i tryckt tidning på webben

Dessutom finns den smala kulturbilagan som givetvis (hoppas jag) är väldigt billig att producera men jag kan inte låta bli att misstänka att en enorm outnyttjad potential ligger och väntar där. Den kan nog göras lika billig men få artiklar med större läsarintresse i ämnen som är mycket värdefullare:

Krönikor måste intressera läsare man vill nå

Här inser jag att Dagens Nyheter ger värde till andra delar av Bonnier men det värdet går utmärkt att bibehålla. Jag tror förövrigt heller inte att dagens utformning av recensioner nödvändigtvis är optimalt för att stödja bokförsäljningen. Kanske är det bättre att ha många fler kortare sammanfattande recensioner och låta längre versioner ligga på webben? Går sammanfattningarna genom en effektiv brödskribent som håller kvalitén hög kan längre ursprungliga versioner ligga på webben och köpas in billigt i stort antal från för bokens ämne relevanta experter och kunniga. Dessa kanske inte skriver så himla bra men det gör inte lika i webbpubliceringen.

Fast allt det här kommer gå utmärkt. Förändring kostar energi och känns jobbigt just då. När det är klart och ni blivit ännu bättre kommer det kännas trevligt. DN har också tur i att de nu har en chef jag tror är precis rätt för att ta er framåt.

Trevligt foto på Dagens Nyheter

Jag tror fotot av Lina Alriksson på utsidan av Dagens Nyheter, 14 oktober 2009, är ett riktigt lyckat foto med mycket familjeharmoni (mest optimerat mot kvinnor):

1. Du har en leende kanske hemma-man tillsammans med barnen. Han pratar i och för sig i en mobiltelefon istället för att hålla i en hammare men det kan ju vara om något som ger familjen mat eller skydd mot väder och vind.

2. Du har ett leende barn och vi vet alla att gulliga barn och djur kan sälja vad som helst. Det är helt enkelt inbyggt i däggdjur att tycka om och skydda barn.

3. I bilden har vi dessutom just gulliga djur om än inte levande. Det handlar om massor av katter på gardinmönstret.

4. Något ej tydligt i bilden som kan få perceptionen att hålla kvar längre för att upptäcka vad man inte direkt ser finns genom att ett till barn gömmer sig bakom gardinen.

Bilden av samma familj på sidan 12 var också bra. Man blev på riktigt gott humör av den.

Artikeln finns även i en anpassad version på nätet:

Halv miljon gick upp i rök när säljaren backade ur

Fler bra foton i DN

Fredrk Perssons foto av en mycket vacker barnmorska som vaccinerar en kvinna mot svininfluensa tyckte jag var bra.

Anette Nantells foto på utsidan av Ekonomi var riktigt bra. Det tror jag om än i det lilla inger motivation hos de arbetssökande som aktuellt reportage är till för.

Svag för kvinnor

För att vara rättvis måste jag nog erkänna att jag är väldigt svag för kvinnor. Jag föredrar kvinnor som nyhetsuppläsare i TV, fotografer, läkare, i butikskassan o.s.v. Kvinnor är vackra, harmoniska och trevliga.

Troligen får därför inte den manliga delen av mediebranschen riktigt lika mycket beröm här på Nyhetsbloggen. Men jag har inte lust att försöka göra något åt det.

Smakfullt Sensuella kvinnor

I kontrast om man tänker sig en bild riktad mot män för DN:s utsida ska den givetvis vara väldigt sensuell och attraktiv. Ändå behöver den vara smakfull för att inte göra familjer och äldre upprörda.

Kanske går det att kombinera båda vägarna på utsidan? När man t.ex. har en stor bild som idag på familjeharmoni optimerat mot kvinnor kan man ett mindre foto vid sidan med en sensuell kvinna. Ett enkelt område för det är givetvis mode, trender och krönikor.

En väg att göra det på som kanske inte passar Dagens Nyheters inriktning men ändå är intressant såg jag i ett nummer på Metro där de hade en mycket tydlig och stor bild på en sensuell modell klädd helt i rött och rött kan vara en bra färg för det:

Rött gör kvinnor attraktivare

Jag "arkiverade" faktiskt denna Metro någonstans på golvet men orkar inte leta rätt på den. Foton från modellvisning tillåter hur som helst tidningar att gå mycket längre i det sensuella utan att folk blir upprörda.

Nyhetsmorgon i TV4

Om ni lovar att börja le mer i Nyhetsmorgon ska jag se sig till att följa TV4 och TV4+ både här och på Pryltrend.com.

Att ni ler mer och inte ser rädda eller sura ut i morgonprogrammet är bra för alla och särskilt er egen bransch.