Anti-judiska stereotyper i The Great Gatsby

2013-06-27

Stereotyper när positiva och negativa donerar intensitet till sitt kontext oavsett om egentlig mening inverkande på de flesta i publik i annat än en statistiskt mening utanför aktuellt sammanhang (d.v.s. exempelvis förstärka upplevelse av en film men för de flesta inte påverkande attityd till grupper som uttryckts med det tydliga stereotypa).


När efter vad jag noterade i gör ett aktuellt stickprov är det på många sätt tillfredsställande att den negativa stereotyp utnyttjad ej hör till de diskretare idag egentligen mer verkande utan just är en av de mer repeterade som gärna återkommer i historien något anpassad i ex. klädsel. Det indikerar att det här inte är systematiskt och ej heller är potent p.s.s. som annat kan vara.


Vi har aktuell paketering nedan för Wolfshiem i The Great Gatsby varande den stora bedragaren och också övertydlig i en del etniska fenotyp drag typiskt för samma stereotypa visualiseringar tidigare återkommande i historien (en av ett antal ofta använda) och denna stereotyp oftare använda för de större bedrägerierna snarare än försäljning av varor, pantlånande m.m.



Notera den mänskliga tanden personen bär på klädsel. Det är överhuvudtaget inte helt oproblematiskt i visuella uttryck genom att vi inte ska utesluta att myter kring riter inkluderande mänskliga kroppar, mord m.m. kanske bidrog till Nazitysklands utrotningsläger och de osmakliga vanorna att göra olika former av prydnader av kroppsdelar.


Ett ofta använt exempel från längre tillbaka finns nedan där texten översätter till:


"Herr Baron, that lad's stealing your handkerchief."
"Let him go. We were just as small when we started out."
E Fuchs, Die Juden in der Karikatur, Albert Langen, Verlag, München, 1921

Mycket typiskt i båda är det visuella uttrycket av personerna ej inkluderande övervikt.



Tidigare diskussion: negativa stereotyper relaterat anti-semitism

Från den aktuella diskussionen nu varifrån referenser finns vidare bakåt.


Arrested Development Fjärde säsong känns problematiskt tung i negativa stereotyper
Arrested Development Fjärde säsong känns problematiskt tung i negativa stereotyper: Kompletterad
Lika men lite olika: Kristna, Judar och Muslimer
Att göra annorlunda tydligt i en värld av volativa värden och gömd emergence
För diskriminering krävs diskriminerbarhet förutom den varaktig symbol

Argumentet Sverige orkar referens men ej skämtteckning i The Spectator

Ett till exempel på de särskilda kanaler diskuterade i Att skapa svenskt värde för teknik-företag via särskilda internationella informationskanaler (fallstudie Technology Review) är The Spectator och nedan med ett färskt exempel relaterat Sverige i en artikel diskuterande värdet och behovet av att hantera de Europeiska budgetunderskotten korrekt påminnande om att United Kingdom ökat utgifterna fortlöpande under krisen och inte ibland som påstås reducerat dem:


"It was a lesson best demonstrated in Sweden, a country often held up as an example of the good of public spending, but which saw a dramatic increase in growth between the mid-1980s and the mid-2000s when spending was slashed. In the first decade of that period, economic growth averaged 1.5 per cent a year. In the second decade of that period, during which public spending was progressively cut from 71 per cent to 51 per cent of GDP, the economy grew by an average of 4.5 per cent a year."

Från: Cuts? What cuts?

Länken terminerar i pagination meta som är fritt läsbar också för icke prenumeranter och för den uppmärksammade där pre-publicerad medan nuvarande version (där i html och ej xml) finns här: Wasted! How 'Austerity Osborne' is still squandering billions - These aren’t austerity measures – and the state isn’t even shrinking.


Och sorterande i deras www.spectator.co.uk/features/ där just nu ett fint urval av deras skämtteckningarna finns att uppleva direkt i det brutala snabba lätt angenäma uppvaknande endast teckningen fullt klarar av.o

Biggie Smalls i avel med Broadway musikaler

På tema av conceptual blending - inte 100% samma sak men ej heller vad som inte inkluderar som en komponent - har vi i den konstform Jay Z var en av de tidiga starka representanterna för: Kombinationen av befintlig musik, lyrik och kultur med nytt till ett samlat verk. Nedan i lyriken till Hard knock life (Ghetto anthem) direkt - som jag tolkar versen - refererande till den:


"I don't KNOW how to sleep, I gotta eat, stay on my toes
Gotta a lot of beef, so logically, I prey on my foes
Hustling's still inside of me, and as far as progress
you'd be hard-pressed, to find another rapper hot as me
I gave you prophecy on my first joint, and y'all lamed out
Didn't really appreciate it, til the second one came out
So I stretched the game out, X'ed your name out
Put Jigga on top, and drop albums non-stop for ya, nigguh!

Också dennes viktigaste framgångar. Notera gärna också hur han refererar den i elitistiskt subkulturell mening potenta rapparens varumärke - Biggie Smalls - en effektiv metod (särskilt här där verket är ett steg in i det verkligt publikt-friande med stora ytterst konkreta stycken från en helt annan och äldre såväl som större subkultur: musikalerna och just här http://en.wikipedia.org/wiki/Annie (musical) - big business sedan århundraden men ej riktigt gangster clean men Biggie Smalls är så gangsta kosher de kom) som kan argumenteras ha föregripit den nu större traditionen av ett flertal varianter av inspelningarna som görs tillsammans med korta stycken och varianter med andra musiker.


Det är ju också vad som normalt inte sker med någon ny inspelning av den ursprungliga musikern - och det är heller inte alltid vad som görs i direkt samarbete med denne heller även om det normalt är fallet i kontext av skivbolagen som del ab strategin för att optimera revenue d.v.s. det kan ses som en variant av samma koncept vi har exempel på här där ett befintligt musik-stycke får ligga till grund till något nytt.