Borg & Reinfeldt har Obamas cool

2009-06-05

Reinfeldt har stora likheter med Obama. De är födda ungefär samtidigt: 1961 för Obama och 1965 för Reinfeldt. Obama är känd för sin cool att han inte stressar upp sig utan istället talar om för folk att ska lösaproblemet, gör en aktionlista på åtgärder, träffar viktiga personer och når oftast ett ganska bra resultat. Obama är även duktig på att tillrättvisa folk på ett sätt som påminner om skolan. För Obama fungerar det faktiskt bra och folk sitter tyst och lyssnar precis som om de var tillbaka i skolan. Ibland om någon säger något ber dom andra honom vara tyst: de vill lära.

Reinfeldt har Obama-cool. Han stressar inte upp sig utan tar det lugnt. Att vi haft Reinfeldt som statsminister har varit väldigt gynnsamt för Sverige. Tillsammans med Borg har de så här långt fört Sverige stabilt genom krisen med åtgärder som bygger framtidstro. Och ännu utan att någonsin ha tappat huvudet genom börja ta in enormt stora och väldigt dyra lån som snabbt kan bli hiskligt dyra. Reinfeldt och Borg går fungerar verkligen bra tillsammans och man känner att de kompletterar varandra.

En till värdefull färdighet Obama har och som man kan se hos Reinfeldt och Borg är förmågan att se vad det egentliga problemet är. Det är det här tror som ger Obama möjlighet att komma så väl överrens med andra aktörer. Han vet vad som konkret kommer göra dem glada.

Borg visar stolt att han ser klart

Förvånandsvärt många politiker kan inte se problem klart men det kan Borg som stolt visade upp detta i dagens DN.se, "Tidig start Borgs kur för skolan". Där pekar han på att det gäller att få ut värde av de pengar man redan kontinuerligt för in i skolan. För mig är det självklart att man ska lösa de problem som drar ner värdet innan man kastar mer pengar (om inte omedelbart hot kräver det).

Borg visar även senare i artikeln att han är på rätt väg i att komma till kärnan av kanske inte men lösningen. Han vill öka barnens prestation i skolan. En åtgärd han ser är att låta mindre barn gå fram i egen takt. Klarar skolan det är det givetvis utmärkt. Varför ska vissa barn behöva sitta av tiden i skolan för att sedan gå hem och lära sig något mer avancerat?

Vidare säger Borg: "Kunskaper och kompetens är Sveriges viktigaste konkurrensfaktorer". Jag delar den uppfattningen och Obama sa något liknande där man menade att det måste bli häftigt att vara intelligent.

Vetenskapligt underbyggd träning av hjärnan

En åtgärd man kan införa förutom det Borg funderar kring och som jag tror ensamt kan höja resultatet med 15% - 20% kostar väldigt lite. De senaste åren har det kommit ett väldigt stort antal studier som pekar ut att träning av hjärnan positivt påverkar dess prestationsförmåga. Svenska Cogmed är ett företag gjort många studier kring sin produkt: Genomförd forskning (CogMed). Deras produkt har jag inte testat och kan därför inte rekommendera den.

Mycket forskning har skett på ADHD men det finns andra resultat som pekar på att värdet är generellt. Träningen stimulerar tillväxt av nervceller i de delar av hjärnan som ska hantera förmåga att bibehålla koncentation. Samma område hanterar också arbetsminne vilket är en kritisk förmåga för matematik, förmåga att lära sig grammatik och egentligen allt i skolan. Att sätta av viss tid från annan undervisning som kan upplevas mindre viktig kan göra att effekten av hela undervisningen blir mycket större om den läggs på träning.

Positiv verkan av detta är större än man kan tro:

  • Bättre resultat i skolan.
  • Tidigare resultat gör att eleven går djupare tidigare vilket gör att man hinner med mer.
  • Ett bättre tränat arbetsminne kvarstår efter skolan och ger en intelligentare mer produktiv medarbetare.
  • för elever med ADHD som inte behandlas p.g.a. landstingsproblem, religiösa föreställningar, att de ej tolererar läkemedel eller andra orsaker ges möjlighet till träning av hjärnan även i skolan.
  • Här kan man också se hur elever med milda problem kan få fördelar vilket kan gynna hela skolklimatet.
  • Jag tror också men det är ganska dyligt underbyggt att det kan förebygga depressioner, oro och liknande problem. Det är i alla fall en vanlig beskrivning hos de många jag fått att pröva det där de som ätit antidepressiva gjorde precis som jag och kunde sluta efter 1 - 3 månader. Om det stämmer på fler kan det bli bra besparingar där också i läkemedel, sjukskrivningar (depressioner tenderar ju att återkomma när de kommit tidigt) och lidande.

Det här är en åtgärd som faktiskt har en viss vetenskaplig grund vilket gäller väldigt lite av andra åtgärder som prövats genom åren.

Ett urval av saker man kan läsa här mer än på CogMed är:

Borg är ju så duktig redan att om jongleringsbollarna ger honom kanske inte något men han kan ju ge bort dem till någon medarbetare som vill låna ihjäl Sverige. Big Brain Academy är däremot kul och alla kan no bli bättre även om de startar på en hög nivå. Det har som en av flera saker för just det inbyggda ej dokumenterade expertnivåer där du t.ex. istället för att klicka olika stora ballonger med siffror gör det med ballonger som har bråk och dyligt på sig.

Att få läsa Borg i DN var en ren njutning. Det är så här man borde börja varje morgon.