Dikt till mobilerna som shopping-verktyg

2010-02-26

Den nuhet som samlas på nätet kan via rätt data drilling, filtrering, kunskap om vad man själv är m.m. peka ut värde när man handlar. Kombinera med kunskap om extrapriser, var dom du ser upp till handlar, saker du tidigare gillat med likartade egenskaper om än helt annorlunda... Styrka så mycket högre än manipulativa skyltfönster idag alldeles tysta för ingen bryr sig annat än sällan.

Vandrar härliga amazoners labyrinter
Otaliga butiker
Med önskan att köpa inspirativ skönhet

Vekt presterande skyltfönster
Inkompetenta skyltar
Talar utan värde

Filtrerat värde från mobil
Skapat av önskan och intresse
Ropar med ett tryck
Djupt blå statistik strålande gult
Ledtrådar härligt röda
Visar vägen

Skyltfönster med inkompetenta skyltar
Okunskap om extrapriser och butiker
Reduceras bort

En till dikt från Pryltrend

Jag hittade en till dikt jag skrivit på Pryltrend i:

Gwen Stefani - Crash (2/01/2010)

Den finns nog inte här i poesi-samlingen så jag postar den:

Utvilad och tillfredsställd vaknar jag.
Lunchsolen lyser på golvet.
Frukter och bär finns i en påse på golvet.

Söta jordgubbar - Härligt röda
Söta bitar av mango - Smaskigt gula
Söta pecannötter - Kärvt bruna

Fler söta jordgubbar är vad jag törstar efter.
Fyra förpackningar ska jag köpa.

Nationell ej trivial kris diskuterad utifrån Gomorron Sverige

Foto: gi Licens: CC

Utifrån dagens nyhetspanel i Gomorron Sverige där den triviala krisen runt snö och diskuterades utifrån situationen i en större kris. Detta från de välkända problem som Anders Björn pekade och vad de kan innebära.

Det skedde på SEOTaktik eftersom det rörde säkerhetsfrågor:

Nyhetspanelen om tågkaoset i Gomorron Sverige 26 februari 2010

Det kan vara bra att läsa följande artikel innan som bakgrund:

Att lära medan man inför skydd mot internet warfare är bättre

Två dikter till Googles fenomenala statistik

Här är två dikter jag spontant skrev på Pryltrend av upphetsning orsakad av alla nya möjligheter runt statistik Google lägger förutsättning till förutom allt som redan finns. Jag börja dikta omedvetet i de två meningarna innan den första dikten:

"För kraftfulla trender är ögonblickets hav av nuhet endast vad som speglar viktiga noders värde."

"Underbart tilltalande användbar statistik hög i skönhet är det hur som helst."

Den första dikten har vi sedan här:

Djupa blå ögon
Skönt fyllda med möjligheter
Speglar ögonblicket

Frestande sensuella siffror

Och dikt två:

Ansiktens känslor
Talar om ögonblickets upplevelse av vara och tjänst
Viskar om morgondagen

Härlig statistik skapad av skönhet djupt fylld av möjligheter.

Skrivna i inlägget om Googles mobila strategi:

Är mobiler vägen till det absoluta ögonblicket?

Det anknyter till den viktigare diskussionen om mätning av nuhet jag skrev innan:

Att mäta nuhet via Google

Trevliga exempel på nya möjligheter till mobiler från Google (men även i mobiler från andra leverantörer som använder Android liksom mobiler med andra OS):

Google Earth till mobiler (Pryltrend)
Shopping smarter with Google Shopper (Google Mobile Blog)
Google Goggles With Integrated Translation At Mobile World Congress (India-server.com)

Google Nyheter (Google News)

Här hittar du inlägg om Google Nyheter (Google News) på Nyhetsbloggen tillsammans med referenssidor hos Google:

1. Grundläggande guider
2. Fler tekniska funktioner
3. Avancerad analys av Google Nyheter
4. Referenssidor hos Google
Appendix A: Fallstudier

1. Grundläggande guider

Följande två artiklar är vad man bäst börjar med. Den första går igenom det grundläggande att tänka när Google Nyheter införs och har en omfattande referenslista. Guide två diskuterar vad som påverkar ranking och därmed trafik från Google Nyheter.

Checklista Google News
Färskhet och bloggosfär positivt i Google News
Riktlinjer för Google Nyheter rörande satir och skämt
Filmklipp i Google Nyheter och Youtube för nyhetspublicister

2. Fler tekniska funktioner

Följande tekniska möjligheter är intressanta och kan vara bra att titta på även när Google Nyheter först införs men är troligen mest intressanta för större aktörer:

Google News fungerar även när registrering eller betalning krävs
Få Google att indexera mobila sajter
Google living stories i öppen källkod

Följande bör alla oavsett storlek tänka på:

Bilder gör Google Nyheter (News) bättre
Kort URL är bättre i sökresultaten

3. Avancerad analys av Google Nyheter

Analyser av möjligheterna och framtiden Google Nyheter har:

Microsoft, Google och nyhetstidningarna
Google News har potential
Varför ta betalt för innehåll när bättre saker att ta betalt för finns?

4. Referenssidor hos Google

Via hjälpsidorna och den officiella bloggen kan det mesta man behöver veta hittas.

Google News Blog
Google News - Hjälpavsnitt

Appendix A: Fallstudier

Fallstudie för resor:

Resor i Google Nyheter
Resor i Google Nyheter II

Diskussion utifrån Expressen:

Expressen har fortsatta problem med Google Nyheter

Fallstudie för sökordet poker:

Nu är poker på Google Nyheter tillbaka till 100% Aftonbladet
Sökresultatet för poker i Google Nyheter
Tips för bättre trafik och intäkter inom "hasardspel"
Google News har potential
Poker hos Aftonbladet
Mer om Poker i tidningar på nätet
Svårt sökord jämfört mellan tidningar

För yoga:

Tidningarnas sökmotorpositioner för yoga jämförd
Jämförelse av yoga på Google för tidningar på nätet

Google living stories i öppen källkod

Living Stories är ett nytt format för att presentera nyheter på nätet. Idéen är att kombinera allt bevakat runt en nyhet på en sida så att det blir enkelt att hitta. Förutom att det ger överblick blir det dessutom enkelt att hitta.

De senaste månaderna har ett par stora tidningar testat konceptet:

"For the past two months, small teams of reporters and editors from The New York Times and The Washington Post have been experimenting with Living Stories, a new format for covering news on the web. Using this technology platform, we can capture hundreds of developments as events unfold on a single dynamic page so that readers have many ways to easily digest the information."

Från: Open-sourcing the Living Stories format (Google News blog)

Koden för att införa detta finns nu i öppen källkod:

code.google.com/p/living-stories

Från datastrukturerna för Living stories inser vi dessutom att det ger en väg för att aktörer med gamla komplicerade presentationssystem att strukturera sitt innehåll även om det gamla systemet behålls:

code.google.com/p/living-stories/wiki/DataStructure

Det därför att datastrukturerna försöker beskriva just strukturen för en typisk nyhetstjänst avseende data och aktörer. En av många möjligheter det ger är givetvis att bättre samla och presentera statistik om nyheterna.

Google News fungerar även när registrering eller betalning krävs

Google News går att få att fungera även om man behöver registrera sig för att få läsa innehållet Det gör att det faktiskt fungerar som marknadsföringskanal för sådant innehåll och även om det kostar pengar att läsa. Två möjligheter finns:

1. First Click Free är ett program som gör att publicister tillåter besökare att se hela artikeln de når en gång utan att registrera sig. När besökaren klickar på en annan länk på sajten kan den kräva registrering för att man ska få läsa det. Detta går nu att begränsa till maximalt fem fria visningar:

Changes in First Click Free (Google Webmaster Central Blog)

2. En till möjlighet Google ger är att de indexerar förkortade versioner av nyheterna medan besökaren behöver registrera sig för att se hela artikeln.

En mer kraftfull möjlighet?

Även om jag inte sett Google ta upp det går det säkert utmärkt att kombinera First Click Free med att differentiera vilka strömmar som indexeras. En sajt kan t.ex. låta Google News indexera innehåll som ger god synlighet via Google News och via det marknadsföra betalt innehåll av större intresse för läsaren att betala för det som ligger i en ström som inte indexeras av Google. Det kan vara dyrare innehåll av mer långsiktigt intresse som särskilt bevakar ett område.

En sådan lösning går ju dessutom utmärkt - och det ger bättre marknadsföring av artiklarna - med lösning två.

I detta fall är Google Nyheter en marknadsföringskanal av innehåll man tar betalt för.

Varför ta betalt för innehåll när bättre saker att ta betalt för finns?

Varför stora mediehus ens överväger att ta betalt för innehåll är obegripligt för mig. Det därför att större aktörer lätt kan ta fram själva eller via samarbete paketera saker som är betydligt enklare och mer effektivt att ta betalt för.

Ett självklart exempel givet lönsamheten är nätspel där aktörerna redan levererar trafik till andra som konverterar den. Större aktörer inom nätspel har färdiga lösningar för andra, som t.ex. ett mediehus, att göra egna anpassningar avseende utseende och namn. För en koncern som Bonnier eller för den delen mindre är det enkelt att skapa en anpassning i gemensamt bolag som samtliga tidningar kan marknadsföra.

Läs mer

Mer om Google Nyheter på Nyhetsbloggen:

Microsoft, Google och nyhetstidningarna
Google News har potential
Checklista Google News
Färskhet och bloggosfär positivt i Google News
Få Google att indexera mobila sajter
Sökresultatet för poker i Google Nyheter
Fallstudie: Poker