Här går vi igenom hur nyheter i filmklipp blir indexerade av Google News och vad som ger dem mer trafik från Google. Dessutom finns en längre genomgång hur man väljer en miniatyrbild som får läsaren att upptäcka att ditt inbäddade filmklipp i Googles sökresultat och på andra webbsajter och förvandlas till tittare av ditt nyhetsinslag.
Även om Google Nyheter ännu är en ganska liten trafikkanal för stora nyhetsleverantörer kommer den kontinuerligt utvecklas vidare eftersom kostnaden för det bärs av alla språkområden. Den tenderar också att växa över tiden. Genom att tidigt fånga möjligheterna får man en bättre förståelse som kommer bli viktigare och viktigare.
Särskilt för stora nyhetsleverantörer är och ännu mer kommer filmklipp bli ett precis som bilder, tabeller m.m. bra komplement till nyheter texter. De kan båda erbjuda möjlighet att visa saker helt oberoende av text eller komplettera vanliga nyheter.
1. Filmklipp från Youtube i Google Nyheter (News)
Om svenska Google Nyheter ännu stödjer indexering eller i alla visande av video på respektive nyhetskategoris startsida vet jag inte säkert och såg inga just nu (men relativt få publiceras allmänt). Om inte lär det säkert komma eftersom det allmänna konceptet man kan se på Google News är att många olika typer av ingångar till den totala nyhetsmängden ges förutom sökning:
- Filmklipp publicerade via Youtube.
- Bilder från nyheterna.
- Nyheter populära i Fast flip.
- Nyheter i Spotlight.
- Nyheter som statistik indikerar är populära (exakt hur det beslutas vet jag inte).
Integration mot Google Nyheter för filmklipp innebär heller ingen egentlig kostnad givet att man redan publicerar filmklippet och lika viktigt innebär det också att trafik från Youtube skapas. Trafiken från Youtube kommer dessutom under längre tid --- även efter nyheten inte visas i Google Nyheter - via söktrafik på Youtube genom att respektive aktör täcker upp en större del av utrymmet av innehåll rörande ämnen som tidsoberoende får sökningar (t.ex. skolelever som söker fakta om en historisk händelse).
2. Att få Google Nyheter att indexera filmklipp
En del äldre journalister och redaktionschefer vet jag haft problem just med filmklipp och nätet. De tror gärna att de ska komma och skickas via skrivare utan bildskärm och givet att det inte finns att de bäst ska skrivas ut och faxas till aktörer man vill dela det vidare med. Det även om i princip inte helt felaktigt - eller åtminstone inte omöjligt - är krångligt därför det blir oerhört många utskrivna blad hos mottagaren som sedan måste fotografera dessa en i sänder för att sedan skapa en ny film lite som man för många år sedan skapade tecknade filmer.
Förutom att just här måste utgå från en fil på datan i ett standardiserat format som stöds av Youtube som sedan "laddas" eller "skickas" via internet till Google har den officiella bloggen för Google News sammanställt några grundläggande tips (och fler kommer diskuteras) rörande indexering av Google News. Utifrån dessa och mer kunskap skapades följande guide med samma grundläggande tips men utbyggda med värden från fler perspektiv.
För indexering i Google Nyheter krävs att filmklippet har laddats upp på Google Youtube.
Ladda upp filmklippet (se [3] för fler tips bl.a. rörande format för videklippet) snabbt för att hinna komma med medan:
- Nyheten fortfarande har nyhetsvärde och lyftas fram.
- Innan "utrymmet" tagits av din konkurrent eller annan aktör i samma koncern.
Betänk att Googles har större ämnesbredd och lyfter fram nyheter från många aktörer innebärande att deras "tid" för hur snabbt saker allmänt händer (i den meningen att vi kan se det) rör sig mycket snabbare samlat över alla ämnen än för någon enskild publicist.
Google Nyheter handlar till stor del om vad som händer just nu och vad publicister som rapporterar det i ögonblicket refererar till om det också är nyhet i Google Nyheter rörande samma händelse.
4. Varje filmklipp ska innehålla endast en nyhet
Det är lättare för Google News att indexera filmklipp som innehåller endast en händelse d.v.s. inte göra som t.ex. SVT gör där detta i de fall jag tittat styrts via tidsfönster.
Samma sak gäller helt säkert Youtube och en viktig orsak är att nyheten filmklippet handlar om bättre och mer exakt kan beskrivas när den laddas upp.
5. Att korrekt beskriva filmklippet är bra för tittare och publicist
Viktigt är att korrekt och exakt beskriva filmklippet via de möjligheter Youtube ger och det är viktigare än fästa någon betydelse i vilken kategori man önskar att det ska visas på Google Nyheter. Detta eftersom detta kan vara en kvalitetsfaktorer för tittarna som mäts på Youtube och som kan tänkas påverka systematiskt över tiden även för Google Nyheter (och inbäddning på Google Webbsökning) liksom sökresultaten på Youtube.
Kostnaden för användaren att titta på delar eller ens ladda fel filmklipp är ju högre än för hemsidor med text och irritation sådant skapar bör skapa incitament för Youtube att identifiera mätning av det särskilt som det påverkar även Google Nyheter och Google Webbsökning.
När det gäller större nyhetspublicister är värdet av de filmklipp man publicerar så pass högt att man alltid vinner på korrekta och bra beskrivningar. Det är ett område där det är lätt att konstatera att en del aktörer kan ha problem eller helt missar att tänka på detta.
Kategorisering av filmklippet är viktigt och det ska sättas till vad som speglar innehållet och de skriver exakt (för engelska språkområdet):
"If you are providing general news coverage, select YouTube category “News & Politics” (which is youtube_category_id 25) when uploading your video. If you have multiple channels, clearly identify each category (politics, business, entertainment, sports, etc.)."
Att denna kategorisering exakt motsvarar kategorier på Youtube är jag inte säker på och tror att fler faktorer har stor betydelse.
Google pekar också på att beskrivningen av videon är viktig och skriver:
"Similar to the first paragraph of a news article, descriptions of the news video should convey the who, what, when, where, and why of the story in a few sentences -- the more detail you can supply, the better."
Detta gäller också Youtube och det är värt att lägga ner tid på att göra det bra, exakt och korrekt.
Allmänt för indexering av webbsidor fäster Google troligen viss betydelse av taggar t.ex. för detta blogginlägg bl.a. Google via länken:
<a href="/search/label/Google" rel="tag">Google</a>
Värdet Google fäster på det upplever jag dock för webbsidor är mycket mindre än annat som värderas.
Den utsträckning det värderas för Youtube är dock troligen åtminstone något större därför att färre faktorer i text finns att bedöma. Ändå är det troligt att dessa också här är lägre helt enkelt att många användare allmänt tenderar (oftast utan någon avsedd negativ påverkan för läsaren) att sätta många fler taggar än som egentligen tillför värde.
Givetvis är det dock ändå rätt att använda för att beskriva filmklippet och exakt skriver Google:
"Another way to convey the content of the video is using the keyword tags. Providing keywords that might not be in the description gives us more knowledge of what the video is about. Especially helpful are proper nouns: the names of the people, places, companies, etc. mentioned in the video. "
Notera särskilt att vad de här mer (men inte uteslutande) vill ha är personer, platser, företag o.s.v. d.v.s. kontextuella komponenter rörande aktörer och platser som är del av nyheten mer än vad som faktiskt händer i nyheten t.ex. Uppsala snarare än Cykla.
En gissning är att denna typ av taggar är vad som särskilt hanteras och därför kan ha viss betydelse för position vid indexering medan övriga taggar har lägre värde och kanske långt ifrån alltid ens har någon betydelse alls.
Mer allmänt hur man kan tänka när man som publicist strukturerar nyheter rörande platser, tidpunkter, aktörer m.m. allmänt oavsett kanal har vi ett tycker jag bra exempel hur man komplett ska tänka i Google Living Stories. Titta särskilt över datastrukturerna Google definierade.
Om tittarna också kan bädda in din nyhet och visa den på andra sajter innebär det möjlighet till mer trafik. Rörande detta skriver Google:
"Be sure your video is embeddable on other sites since this is currently a technical requirement for being displayed in Google News. Additionally, if your videos are geo-blocked in certain regions, they will not appear in Google News."
Det vill säga stänger du av inbäddning blir videon heller inte indexerad av Google Nyheter vilket troligen beror på att Google Nyheter liksom Google Webbsökning bäddar in filmklipp som visas. Utan inbäddning blir det meningslöst att indexera.
9. Vilken miniatyr visas för videon?
Jag är inte helt på det klara med om stillbilden när videon är inbäddad går att påverka direkt och fritt. Något i YouTube JavaScript Player API Reference såg jag inte men det är ju heller inte något man som publicist kan sätta något alls för Google Nyheter. Under Info & Settings d.v.s. Information & Inställningar går det dock för mig att välja mellan tre sådana miniatyrer av filmklippet:
Att bättre möjlighet att styra detta kanske finns för mer regelbundna publicister, större aktörer eller testpartners ska jag dock inte utesluta även om jag inte hittat någon information om det.
10. En bra miniatyr av videoklippet ska intressera och engagera
Det gäller givetvis allmänt att det är bättre att välja en minatyr av videoklippet som visar upp hur intressant det är att titta på hela materialet.
Hur Google väljer ut alternativen är även om det ligger lite utanför den här guiden (men säger hur man bäst väljer en av de tre bilderna) väldigt intressant allmänt.
När man diskuterar vad som engagerar och intresserar tittaren finns en ganska stor allmän kunskap dokumenterad både i grundläggande forskning och kanske lika värdefullt i den typ av statistisk uppföljning Youtube gör. Dessa hör till vad som mer generellt struktureras via min Hedonimeter även om många av dom faktorerna här är för exakta. Däremot finns ett antal fallstudier på Pryltrend ytterst relevanta och en lista över de mer intressanta finns i [1].
Här kan vi nöja oss med att titta på några aktuella exempel jag såg igår där olika välkänt ganska potenta faktorer fint lyfts fram av Youtube. Samma är givetvis inte alltid vad som är lämpligt utan det handlar om situation (men jag tror det typiskt löser sig naturligt via vad som finns tillgängligt i filmklippet och om Youtube bara ger dåliga alternativ tror jag inte att det har någon märkbar negativ påverkan alls t.ex. på varumärke).
Följande filmklipp använde jag redan som exempel i Är Youtube kreativa på Google-kritiska nivåer? men är värt att ta med igen:
Bilden kanske inte upplevs politiskt korrekt av alla (även om jag själv intellektuellt menar det inte att har något med jämställdhet mellan könen om kvinnor eller män i rätt kontext inom rimliga gränser visar upp sin kropp och mer känslomässigt kan uppleva att sommarens mer lättklädda kvinnor är trevligt) men har värden som gör att fler ser att filmklippet finns inbäddad på sidan och troligt får fler att börja titta på filmklippet.
Det handlar givetvis delvis om att hon "lyfter fram" sina bröst på ett sätt som gör att de är väldigt synliga men det finns ett stort antal andra verkande faktorer:
1. Kvinnan är leende. Vi reagerar (åtminstone när depression inte är fallet och förövrigt är ett effektivt sätt att skatta depression via förmågan att se att leende personer är glada - vid depression slutar människor att le vilket kan vara väldigt speciellt när det försvinner särskilt efter längre kronisk depression) positivt på leende personer och det gör oss gladare.
2. Hon är hela två gulliga hundar. Vi reagerar positivt på gulliga djur och kanske gäller det särskilt tillsammans med leende kvinnor.
3. Vi har pengar i bilden vilket många reagerar ivrigt på.
4. Kvinnan är klädd i svart vilket här utmärkt lyfter fram hennes trevliga solbränna. Om det allmänt har något värde vet jag inte men associerar det själv till sommar och sol och det ska åtminstone inte uteslutas att det kan vara mer allmänt om än mindre viktigt än övrigt.
Kanske kan vi se det som vi här har en kvinna med stora mjölkkörtlar som åtminstone klarar av att ta hand om två hundar (ev. även om det tycks underligt kan vårt evolutionära ursprung innebära att hon konkret uppfattas som "bevisad" fertilitet p.g.a. att bär på hundar) och rimligen bör klara åtminstone ett barn. Samtidigt är hon gulligt gul solbränn så det verkar inte otroligt att hon går lättklädd många av dygnets timmar vilket åtminstone inte är en nackdel om hon vill det.
Dessutom är det här uppenbart en kvinna som har en massa pengar så att man äntligen kan ta det lite lugnt och fördjupa sig på att skriva en diktsamling om gulliga hundar.
Ett till annorlunda men bra exempel har vi med Google medarbetare Cutts:
Vad gör Cutts? Jo han håller föredrag men troligen inte bara gör han det utan försöker nog entusiasmera publiken för en ide, koncept eller produkt Google har. Vi kan rent av se det som han reser runt och missionerar om kvalitet i sökresultat m.m.
Människor som duktigt missionerar oavsett om det handlar om teknik eller trosföreställningar får större respons med ett entusiastiskt kroppsspråk och det har Youtube fångat bra.
Den typ av bild man visar här är också en jag tror är enklare att fånga med bildbehandling (vilket också gäller föregående) och att så skett vill jag absolut inte utesluta.
Just denna typ av bild är svagare än vad som inte är ovanligt i IT-världen och en aktuell känd person som ofta har ytterst eleganta exempel på hur detta ska se ut i bilder är Facebook medarbetare Mark Zuckerberg. Notera i nyheterna nedan särskilt avståndet mellan händerna som visar hur stor och kraftfull framtidsvisionen är - det märks att han tror på den och det gör det lättare för oss att tro på den:
Matt Hartley: Facebook founder Mark Zuckerberg to blame for privacy mess
Google crowns Facebook online king
Facebook founder Mark Zuckerberg pledges to change Facebook privacy controls
Facebook staffers criticize CEO Mark Zuckerberg over privacy settings
En variant av "jesus-positionen" (armar utåt) har vi också med Mark Zuckerberg. När vi ser detta foto av Mark Zuckerberg förstår vi att tänker han allvarliga tankar som sträcker sig långt in i framtiden och att vi bäst väntar en stund innan vi stör honom:
Foto: Raphaël Labbé Licens: CC by-sa 2.0
Att vara den plågade ledaren med drag av helgonet som efter att ha vandrat en tid ensam nära naturen och mediterat kommer tillbaka och missionerar om en ny framtid där våra sociala problem försvinner bort när vi träder in på en ny väg är ingenting vem som helst ska utgå ger dem något. För Mark Zuckerberg är det del av ett större ganska kompetenskrävande koncept nära associerat till hela Facebook som realiserats under många år medan det för mig och troligen nästan alla av mina läsare bara verkar underligt.
"Jesus-positionen" om den inte överdrivs utan är en naturlig del av ett föredrag är däremot bara en trevlig understrykning av entusiasm - lite som en ivrig cirkusdirektör som visar upp ett bunt kul saker de känner starkt för eller lite som att visa och berätta i skolan. Vi lyssnar och blir lätt entusiastiska över "nya möjligheter" (men i alla situationer jag upplevt är det här egentligen bara gamla koncept paketerats nytt eller oftast understryks som en del av en övergripande kampanj - ibland med något enstaka undantag man egentligen saknar förutsättning i situationen att bedöma) som visas upp men de flesta av oss (hoppas jag) följer nyhetsrapportering, tittar på några TV-program, ser över aktuell forskning och läser flera böcker med grundläggande fakta innan vi föreställer oss att vi lärt oss något substantiellt om ämnet.
Mark Zuckerberg och Facebook är upplever jag ofta också väldigt skickliga allmänt rörande allt runt grafer, foton, illustrationer och visuell framställning i avgränsade komponenter. Deras visualiseringar är riktigt inspirerande egentligen oavsett vad det är med väldigt få genomsnittliga prestationer. De är för sådant bättre än nästan alla andra jämförbara företag och de stimulerar effektivitet aktivitet i hjärnan. Vi har flera välgjorda och riktigt fina exempel i:
A Dismal Guide to Concurrency | Facebook.com
Här liksom ofta för Facebook menar jag dock att ljussättningen på bilderna bäst borde dras upp liksom att högre densiteten på färgerna är bra samt kanske göra dem lite större (detta givet befintlig övergripande design på Facebooks och endast rörande respektive bild).
Oavsett vilket av dom fyra exemplen vi diskuterade är det viktigt att ingenting är fel med detta. Det är inte annorlunda än att skriva en bra titel eller en engagerande ingress. I alla fall förhöjer det upplevelsen och gör det lättare att ta till sig informationen.
Däremot kanske en del fortfarande är mindre medvetna om visuell påverkan jämfört med text men att de är jämfört med samlade faktorer i den riktade informationen (t.ex. missionerande om sociala media) knappast helt avgörande. Just för att hjälpa läsaren att upptäcka att ett filmklipp är inbäddat tror jag dock de kan ha stort värde för rätt bild.
11. Referenser och fördjupad information
[1] Några fallstudier från Pryltend relevanta för att välja bra miniatyrbilder där för några av fallstudierna exempel på bilder visats direkt under länken.
Fallstudier: Logga och varumärke
|
Foto: cloneofsnake Licens: CC by-sa 2.0
[2] Making your video news more discoverable: best practices for news publishers | Google News Blog
Googles guider för integration mot Google News.
[3] Learn More: Optimizing your video uploads | Youtube
Diskuterar fler saker att tänka på när man laddar upp ett filmklipp till Youtube.
För mer information om visuella möjligheter runt Youtube bar det diskuterats delvis specifikt och allmänt rörande hjärnan även i:
Är Youtube kreativa på Google-kritiska nivåer? | Nyhetsbloggen
Övning för ökad kreativitet med mentala bilder skapade från M.C. Eschers konstverk | Nyhetsbloggen
Att uppmuntra till positiv förändring hos företag med Youtube som exempel | Nyhetsbloggen
Mer om sociala media hittas via: