Räcker ut en extra hand till Kinas diktatorer

2013-10-27

Realitet från begränsad rörelse i uttryck jämfört med effekt av den samma är att kommunistpartiet bättre inte bara för landet utan sig själva börjar se realism i den lugnare vägen till förändring. Men där inser att konkreta delsteg verkliga är realitet medan allt annat än det är att manipulera folket vilket verkligen snarast sorterar in med rörelse och från det effekt.



Har man distansierat från omvärlden kan omvärlden kännas hotfull. Men verkligen att väljer man den lugna vägen från vad jag känner till rörande Kina tror jag saker löser sig bra. Det är inte den väg man ska känna hot från. Vägen man ska frukta är den ex. instansierad i och med att Rumäniens folk hängde sina diktatorer i nationell television. Stor lockelse och hunger finns runt den vägen men för alla aktörer finns tror jag större värde om den nu mot all förmodan går att undvika.

Att räcka ut en hand till Kinas folk såväl som kommunistparti

Antar vi en föreställning eller noterad möjlighet om en (bättre tror jag) lugnare förändrings-vektor men likväl konkret för Kina ex. realiserande mer tidigt i rättssäkerhet och ekonomi tidigare än annat - har nedan ex. på problem rörande sig bort från sådana möjligheter om detta nu inte som nödvändigt med åttalade fria i och med rättegång:



Ett tror jag ganska ändå avgränsat område liggande där nära att ta exempel från och för andra aktörer att använda för att hjälpa regimen att fortsätt komma rätt utan att tappa bort sig på vägen i diverse mindre-än-mänskligt.


Excellent område att söka realisera en kostnad för om ej konvergerande rätt mänskligt rörande sig mot moralitet i områden man förr alltid fallit i. I en värld där eco såväl moralitet är scarce ett av de bättre områden att välja bland.


Ett gott område tror jag för EU såväl som USA. Avgränsat men viktigt. Bra område att föra samman med andra förhandlingar.

Iran: Att lämna teokrati för att ta sin rättmätiga plats som viktig kulturell centralitet i en större värld

Givet svårigheten att söka mäta Iran från vad publicerat i tidningar m.m. varande på ett annat språk oftare än för jämförbara längder än engelska och mycket kontrollerade direkt såväl som indirekt via själv-censur ska man vara försiktig att se för mycket i Iran oavsett riktning.


Likväl är själva domänen av Iran att given möjlighet att ej bara se konflikt-linje att röra sig närmare världen utanför vad man kan se som förväntad (eller korrektare sagt ej vad man ska räkna bort som ej möjligt). Utbildningsnivå, mängd iranier i andra länder, mängden paraboler för internationell teve m.m. uttrycker en viss divergens mellan mer moderna städer och landsbyggd kanske delvis uttryckande en vikt-balanserad polarisering mellan starkare teokratiskt troende och politiker närmare att önska se politik som drivet av val eller åtminstone med mindre inblandning av teokraterna.


Möjligen är detta givet upparbetade nyhetshändelser sista året tecken på att den icke teokratiska delen av politiken stärkts något jfr teokraterna. Teokraternas fot-folk har satt upp det och oavsett med stöd eller inte i beslut av det väldigt högt upp i teokrati betyder gjort alltid gjort men här kan icke-teokrati hantera problematiken. Jag vill gärna också tolka om än mer spekulativt att distans teokratins ytterst ledning till det övriga politiska systemet reducerats och att förflyttning där varit närmare det icke-teokratiska.


"The IRNA news agency ((in a report published Saturday)) quoted a Tehran municipality spokesman as saying the posters were removed from major thoroughfares around the city. Hadi Ayazi said an Iranian cultural institute had installed them in recent days without permission.

Iranian media said the billboards had been set up by the Owj Cultural Organization. They carried a variety of anti-American images accompanied by the words "American Honesty" in Farsi."

Från: Iran Takes Down New Anti-American Billboards in Tehran | Voice of America (2013-10-27)

Förstå händelser här från hur det förr fungerade där föga görande centralitet med möjlighet att styra sådant här existerande i Iran. Det var ej för dom politiska längre ifrån dom teokratiska funktionerna att ifrågasätta sådant här. Ännu mindre oavsett hur någon - kanske alla oavsett närmare politik eller teokrati - såg på det var när inträffat något man satte ifråga.


Likväl är konkretiserad risk verklighet och ingen stabilitet eller redundans är verklighet i Iran. Att ens närma sig risken för att Iran har kärnvapen är för mig vansinne. Om Obama-styret i USA tar för stora risker där eller inte kan jag dock inte trovärdigt eller ens i närheten av det bedöma. Jag kan svårligen (inte alls faktiskt) bedöma var Iran står eller hur korrekt bild Obama m.fl. amerikaner har av det. Men jag vill gärna se viss tilltro till Obama runt Iran med större verklighet än för sju månader sedan varande sista gången jag bredare tittade över nyheter relaterat Iran. Med förhoppning att Vitahuset verkligen inser att detta är deras ansvar varande en fråga det mutat in och därför måste leverera i.


Antagligen högst verkligt måste ju tron på teokratin - mer än religion utan det - vägas och kvantifieras i reda pengar. Kostnaden för den nuvarande situationen är ju att dom iranska medborgare kastar bort en förmögen varje månad. En förväntad snitt-lön bland Irans städer bör vara några hundra tusen svenska kronor per år (jag fick det faktiskt till runt 300 000 kr räknande men vill ogärna indikera kvalitet i data eller ansträngning större än det faktiskt handlade om: Också för den större summan korrekt för Teheran snarare än städer allmänt vilka jag har för lite vetskap att ens försöka bedöma) i genomsnitt givet värde på naturresurser om man orkar lämna nuvarande situation.

Merkel-avlyssningen: USA andas ut efter att "rätt" bilder publicerats

Utan någon bedömning alls i den tekniska domänen rörande ev. avlyssning tycker jag att amerikanska leverantörer i konsument-mobiler korrekt ska andas ut av att hon oavsett vilken telefon hon använt inte införskaffat ex. en stor-model-Apple och hållit upp på pressbilderna.


Det hade ju givit en direkt konvergens punkt uttalad för medborgaren m.fl. att protestera via resp. indirekt uttalat utan riktigt sagt heller hur man undviker det.


Korrekt nu också om vi lämnar själva datat passerat i luft från telefon till basstation (vilket jag inte vill säga också efter GSM där det givet är att ta och i värsta fall dekryptera nödvändigtvis är säkert givet mängden data till resp. basstation, antalet basstationer, möjlighet till rouming o.s.v. skapande något av det ideala perspektivet rörande dekryptering) gäller att tämligen mycket därefter mycket mer än traditionellt är att jämföra med vanliga TCP/IP nät med vanliga normala servrar med respektives större population av realiserade datorer över nätet som kända problem relativt tidpunkten kan hämta erfarenhet av.


Men som indikerat luften är det troliga som välkänt för vem som helst intresserad. Dit vi traditionellt kan vi spekulera vi inte bör räkna tyska funktioner avsedda för att hålla sina politiker säkra.


För den intresserade bör nog i alla fall en del hittas här och på Seotaktik.com från de senaste fem åren rörande en del runt om kring mobil-nätens risker.


Förstå också verklighet från att instansiering av ev. avlyssning av amerikanerna här gjorts känd från amerikanernas säkerhet bristande. D.v.s. ev. allmän avlyssna-Merkel-tradition bland alla möjliga länder, organisationer, företag, m.fl. p.g.a. problematik med säkerhet i tyska mobil-nät vet vi föga om annat än att det snarast handlat om moral än om teknisk möjlighet. Tolka det inte som att just amerikanerna och NSA haft någon magiskt överlägsen teknisk kunskap. Kuba har möjligen databrist här men få om någon annan (om det inte är någon form av WLAN telefon i vilket fall givetvis Kuba är lika aktuella som någon annan).


Dra heller inte slutsatsen att Tyskland skiljer sig i kompetens hos säkerhetsfunktioner mot andra aktörer. Det är att betvivla ev. skillnad mot Sverige eller andra länder. I princip gäller här som i övrigt att du får vad du har kompetens att handla och det beror av vad din kund är beredd att betala för.


Är du politiker eller medarbetare hos ett företag diskuterade känslig information behöver du punkt till punkt kryptering du kontrollerar. Ej beroende av kanalen (eller telefonen som normalt gjord i interaktion med kanalen d.v.s. mobilnätet). Det finns inget tillräckligt sunt realiserat oavsett stöd i standarder här görande det möjligt för dig att lita till en telekom- eller internet-leverantör utan att behöva acceptera realitet i att du avlyssnas. Finns kompetens såväl som undervisande funktion korrekt implementerad hos de statliga funktioner med ansvar här är det redan förstått av alla.


En realitet för Sverige är dock att risk för relativt reducerad skillnad jämfört med kinesiska mobil-leverantörer kan upplevas ha förändrats. Det är kanske mindre där än att se tecken på i media headlines men för att förstå sådant predikterande kan man inte bedöma sådant enkelt. Jag vill dock gärna återvända till den större frågan bredare framöver men ser kanske föga värde av att nu såväl som tidigare stressa det. Att ta möjlighet att stämma av vad man vet tekniskt eller på andra sätt med vad diskuterat lugnare kan ha värde hellre än att riskera feltolkning av saker och ting.