Formella siffror för reklammarknaden

2009-11-03

SvD har mer formella siffror över hur reklammarknaden ser ut:

Fortsatt nedgång på reklammarknaden

Det är en bra komplettering till mitt mindre formella intryck:

Reklambyråerna står starka

Fast nog är reklammarknaden på väg att lyfta just nu? Dessutom kommer julen och för Pryltrend är det en trevlig period. Det är den tid som den kan bidra lite mer märkbart till intäkterna.

Google Books finns och är fint användbar

I SvD Viktiga frågor ställer Karl-Erik Tallmo viktiga frågor om elektroniska böcker:

Google viktig pådrivare

Framförallt för mig är Google Books något som finns idag. Att se Google även som pådrivare känner jag är riktigt och man ska inte tro att det är något fel på användarna om de föredrar något nytt.

Att referera med länkar till Google Books

På nättidningen Nyfiken vital prioriterar vi både referenser av fakta och länkar till fördjupad information. Där är Google Books oerhört värdefull genom att en bok ibland går att referera via en länk med all information. Inte sällan går det att referera exakt den refererade sidan.

Hur man länkar Google Books finns dokumenterat hos Google:

Static Links

Ett exempel hur det kan göras har vi här:

"Musicophilia: Tales of Music and the Brain (Google Books).
ISBN 1400040817, 9781400040810
Oliver Sacks,
Knopf Publishing Group,
2007. Diskuterar hur musik påverkar hjärnan. Boken utgår både från forskning och fallstudier."

Från: Bättre minne: 29 enkla tips

Länken är i detta fall när fastlänk till ISBN används:

<a href="http://books.google.se/books?vid=ISBN0330418386">Musicophilia: Tales of Music and the Brain (Google Books)</a>

Detta finns idag, fungerar bra och ger alla värde.

Reklambyråerna står starka

Jag konstaterade igår att det måste gå tämligen bra för åtminstone några mediabyråerna (^_^)

Kris i reklambranschen? Nja :-D

Dagens media rapporterar samma sak i en serie reportage:

Mediebyråcheferna: ”Konjunkturen vänder”

Reklambyråcheferna: ”Det är ökad aktivitet”

Pr-cheferna: "Tydlig konjunktursvängning"

Men detta har jag sett komma länge nu och det tog riktig fart när folk också började slappna av och le lite mer.

Sten Andersen, vd Grey, uttrycker förändring i trend väldigt bra men försiktigare än jag skulle:

"Den mer positiva rapporteringen i media ger optimism, vilket i nästa steg drar igång hjulen. Vi har dessutom en del mycket konjunkturkänsliga kunder till exempel inom bemanningsbranschen och bilar, vilka nu är mer optimistiska. De är ofta tidiga och pålitliga konjunkturtermometrar."

Mer skrivet av honom finns på bloggen:

greyday.se

Ett kompletterande inlägg med statistik för de senaste månaderna har vi här:

Formella siffror för reklammarknaden

Talande djur är riktigt kul

Där fick jag också tips om She Creatives of Sweden där följande läsvärda inlägg finns:

Bilreklam ❤ roliga djur = sant

Jag tror ju också på gulliga och talande djur som koncept:

Profitera på Gulliga Djur

På Shecreatives.se såg jag också att det går att göra figurer med fonter: Jag inser att jag ofta använt bilder i onödan.

Stora förändringar hos DN

Nu verkar det som att förändringsarbetet ska påbörjas på DN. Jag trodde det redan hade påbörjats långt tidigare i år och har varit lite förvånad över hur lite som kommit.

Dagens Media rapporterar om förändringarna:

"Gunilla Herlitz startade i dag sin nya tillvaro som chefredaktör och vd på Dagens Nyheter med att ruska om rejält i organisationen.

Bland annat utlyses samtliga 55 tjänster på centralredaktionen, och medarbetarna erbjuds att söka om sina egna jobb."

”55 tjänster utlyses”

Även om det är tufft är det nödvändigt. Jag önskar också Gunilla Herlitz lycka till och som jag skrev tidigare blir hon nog bra:

    Gunilla Herlitz (född 21 juni 1960) var chefredaktör för Dagens Industri sedan 2003 och nu både chefredaktör och VD för DN sedan 1 november 2009.

Gunilla Herlitz till Dagens Nyheter!

2010 kan säkert bli bättre för DN om man marscherar snabbt och hårt:

Förlust för Dagens Nyheter 2009 men 2010 kan bli bättre

Inspiration för "krisens" ledare

Fler tips från min erfarenhet hittas på:

Guider för tidningar

Kanske kan Gwen Stefani med Hollaback girl ge Herlitz lite extra inspiration?

Övrigt

För pågående arbete med min metodik rörande reklam, marknadsföring och allmänt riktad information (inklusive inte minst redaktionellt innehåll) finns enklare fallstudier och anteckningar på Pryltrend:

Pryltrend

Poesi jag skrivit om mat, fåglar, kvinnor m.m. huvudsakligen här på Nyhetsbloggen:

Poesi

Personer som citerats:

Skickliga personer som lyfts fram som föredömen

Material för TV-koncerner:

TV-koncerner

Dagens citat: Lars Berge

Lars Berge, SvD, pekar på betydelsen av att vi behöver vara förebilder:

"En superhjälte måste ju ha principer. Han måste stå upp för sin övertygelse trots att det innebär att somliga kommer vilja slå honom på käften. För du vet ju att det är drömmarna som är större än vi själva som skänker livet sin mening. Du vet också att en man aldrig får glömma sitt ursprung. Så vad gör du, ensam i ett hav av motståndarlagets supportrar, när just ditt lag avgör i slutminuterna? Sträcker armarna i luften och jublar naturligtvis."

Från: Ge pappa en mask och en mantel

Ett riktigt bra citat träffar man sällan på men detta var ett. Citatet är givetvis en aning långt för att gå att använda i artiklar som beskrivit i:

Citat ger bättre artiklar

Citatet är däremot riktigt bra formulerat och tänkvärt. Lars Berge ger viktigast en fenomenal förebild hur en knorr ska skrivas. Det är något jag själv blivit dålig på efter jag började skriva på webben.

På samma tema men inriktat mot pressfrihet har vi följande kända citat av William O. Douglas:

"The struggle is always between the individual and his sacred right to express himself and the power structure that seeks conformity, suppression, and obedience."

William O. Douglas