Fast nog är reklammarknaden på väg att lyfta just nu? Dessutom kommer julen och för Pryltrend är det en trevlig period. Det är den tid som den kan bidra lite mer märkbart till intäkterna.
Framförallt för mig är Google Books något som finns idag. Att se Google även som pådrivare känner jag är riktigt och man ska inte tro att det är något fel på användarna om de föredrar något nytt.
Att referera med länkar till Google Books
På nättidningen Nyfiken vital prioriterar vi både referenser av fakta och länkar till fördjupad information. Där är Google Books oerhört värdefull genom att en bok ibland går att referera via en länk med all information. Inte sällan går det att referera exakt den refererade sidan.
Hur man länkar Google Books finns dokumenterat hos Google:
"Musicophilia: Tales of Music and the Brain (Google Books).
ISBN 1400040817, 9781400040810
Oliver Sacks,
Knopf Publishing Group,
2007.
Diskuterar hur musik påverkar hjärnan. Boken utgår både från forskning och fallstudier."
Men detta har jag sett komma länge nu och det tog riktig fart när folk också började slappna av och le lite mer.
Sten Andersen, vd Grey, uttrycker förändring i trend väldigt bra men försiktigare än jag skulle:
"Den mer positiva rapporteringen i media ger optimism, vilket i nästa steg drar igång hjulen. Vi har dessutom en del mycket konjunkturkänsliga kunder till exempel inom bemanningsbranschen och bilar, vilka nu är mer optimistiska. De är ofta tidiga och pålitliga konjunkturtermometrar."
Nu verkar det som att förändringsarbetet ska påbörjas på DN. Jag trodde det redan hade påbörjats långt tidigare i år och har varit lite förvånad över hur lite som kommit.
Dagens Media rapporterar om förändringarna:
"Gunilla Herlitz startade i dag sin nya tillvaro som chefredaktör och vd på Dagens Nyheter med att ruska om rejält i organisationen.
Bland annat utlyses samtliga 55 tjänster på centralredaktionen, och medarbetarna erbjuds att söka om sina egna jobb."
För pågående arbete med min metodik rörande reklam, marknadsföring och allmänt riktad information (inklusive inte minst redaktionellt innehåll) finns enklare fallstudier och anteckningar på Pryltrend:
Lars Berge, SvD, pekar på betydelsen av att vi behöver vara förebilder:
"En superhjälte måste ju ha principer. Han måste stå upp för sin övertygelse trots att det innebär att somliga kommer vilja slå honom på käften. För du vet ju att det är drömmarna som är större än vi själva som skänker livet sin mening. Du vet också att en man aldrig får glömma sitt ursprung. Så vad gör du, ensam i ett hav av motståndarlagets supportrar, när just ditt lag avgör i slutminuterna? Sträcker armarna i luften och jublar naturligtvis."
Citatet är däremot riktigt bra formulerat och tänkvärt.
Lars Berge ger viktigast en fenomenal förebild hur en knorr ska skrivas. Det är något jag själv blivit dålig på efter jag började skriva på webben.
På samma tema men inriktat mot pressfrihet har vi följande kända citat av William O. Douglas:
"The struggle is always between the individual and his sacred right to express himself and the power structure that seeks conformity, suppression, and obedience."