Reklambyråerna står starka

2009-11-03

Jag konstaterade igår att det måste gå tämligen bra för åtminstone några mediabyråerna (^_^)

Kris i reklambranschen? Nja :-D

Dagens media rapporterar samma sak i en serie reportage:

Mediebyråcheferna: ”Konjunkturen vänder”

Reklambyråcheferna: ”Det är ökad aktivitet”

Pr-cheferna: "Tydlig konjunktursvängning"

Men detta har jag sett komma länge nu och det tog riktig fart när folk också började slappna av och le lite mer.

Sten Andersen, vd Grey, uttrycker förändring i trend väldigt bra men försiktigare än jag skulle:

"Den mer positiva rapporteringen i media ger optimism, vilket i nästa steg drar igång hjulen. Vi har dessutom en del mycket konjunkturkänsliga kunder till exempel inom bemanningsbranschen och bilar, vilka nu är mer optimistiska. De är ofta tidiga och pålitliga konjunkturtermometrar."

Mer skrivet av honom finns på bloggen:

greyday.se

Ett kompletterande inlägg med statistik för de senaste månaderna har vi här:

Formella siffror för reklammarknaden

Talande djur är riktigt kul

Där fick jag också tips om She Creatives of Sweden där följande läsvärda inlägg finns:

Bilreklam ❤ roliga djur = sant

Jag tror ju också på gulliga och talande djur som koncept:

Profitera på Gulliga Djur

På Shecreatives.se såg jag också att det går att göra figurer med fonter: Jag inser att jag ofta använt bilder i onödan.