Tjuren lös på Wall Street

2012-11-01

Tjuren lös? Lite tidigt än men den värmer nog upp på allvar så att den inte riskerar skador längre fram.



Men möjlighet att igen publicera tjuren jag tog fram som illustration till Lek med Tjuren (2012-10-31) och björn i vår blir ju tjur: Våren väcker björnen. Relaterat från tidigare om de amerikanska arbetslöshetssiffrorna:



Kanadensisk nationell marknadsföring: Intressant Sverige?

Jag visste väl att det skulle ge någon positiv-respons för eller senare på att blogga några länders nationalsånger med lämpligt artigt positiva reflektioner. Här ser vi hur artigt man uttrycker sig i e-postet som givet att jag fått det rimligen måste avse mig och de fåtal i världen av min dignitet passande för ett rojalistiskt land som Kanada. Att trovärdigt och välformulerat lite indirekt lyfta fram positiva egenskaper mottagaren av information oavsett kanal kan känna igen sig i har knappast någonsin reducerat affärsmöjligheterna för någon.


[Inledande delar borttagna]


"For the discussions, we are seeking the involvement of senior executives involved in site selection, international investment and/or supplier selection, as well as people in a management role who conduct analysis to support these decisions. A financial incentive will be provided in return for your time, which can also be provided as a charitable donation at your discretion.


The discussions will take place during the month of November, and Phase 5 will follow up with you in the near future to confirm your interest and schedule a meeting. In the meantime, please feel free to contact [...] to indicate your interest and reference [...].


Thank you in advance for considering this request. Your participation would be appreciated and will assist the Government of Ontario to provide international business decision-makers—like you—the information they need to support their company’s operations and growth.

Sincerely,

[...]
Director, Marketing Branch
Ministry of Economic Development and Innovation"


Blir det av att svara vill jag ge min donation till kanadensiska flygvapnets veteraner för en bra insats i Libyen.


Jag tror heller inte att det är någon nackdel under förutsättning att man som har fått e-post-adressen riktat från ett givet kontext att som associerat en myndighetsfunktion eller närstående försöka få respons bredare ut i världen. Ett allmänt intryck jag har är att oavsett riktade projekt i mer märkbara västerländska länder - ofta tämligen märkbara i något sammanhang medan det pågår - är det generella problemet absolut inte att medarbetarna spontant tar för mycket kontakter med folk runt om i världen.


Kostnaden relativt ev. effekt lär knappast vara betungande jämfört med mycket annat i domänen. Jag antar att det finns en hel del liknande man kan tänka sig jämförbart energieffektivt utan att nödvändigtvis använda e-post-kanal för att nå högre diversity i hur man når personer och därmed bättre diversity i vilka man når och därmed lite troligare en mätbar effekt. Kanske något för Sverige att experimentera med?

Flest Romney-skämt i TV: Propaganda-effekten i fiktion

Jag håller det för troligare att detta för allt inom normalt för dom här programmen är positivt verkande för Romney:



Humor är lite lurigt.


Det kännetecknas i informationen av det tydligt orimliga som ändå avseende för ett mindre antal typer av egenskaper har hög likhet med något.


Effekten på mottagaren när funktionellt är skratt och jämförbara tillstånd. Dessa upplevs angenäma men är annorlunda lätta att särskilja från den i extrempunkten hybris eller extrema lättnad storslagen seger resp. flykt undan fara kan ge oss.


Känslan av angenäm glädje och hur alkohol kan förstärka effekten och närmast regelmässigt kombineras med humor i flera humor-kulturer t.ex. stand-up-comedy ger oss ändå att det troligt handlar om inlärning med reward-koppling (alkohol inverkar ju tydligt både på GABA-A och stimulerar dopamin, och något beroende av personlighetstyp och humör upp till tydligt också för serotonin).


Att lära sig särskilja vad som verkar vara A men egentligen inte riktigt är det och är ofarligt bör evolutionärt varit viktig inlärning. Också att få viktiga särskiljande egenskaper tydligt förstärkta i en demonstration bör också ha varit viktig inlärning där det komiska kanske är bättre fungerande inte minst på barn.


Frågan här är om propaganda-effekten resp./tillsammans med fiktionens komiska är positivt eller negativt verkande. Så länge någon inte tydligt negativ association befintlig (och som därmed ger primacy effect ex. grov omoral av något slag) är det min övertygelse att det ger Romney:


  • Välbehövlig repetition kompenserande något för hur enormt välkänd President Obama är.
  • Addera om humorn är funktionell en angenäm känsla som inte bör verka negativt på propaganda-effekten i föregående punkt.

Det här tillsammans med några uttryck i lite egna områden senaste veckan får mig att allt mer uppleva att Romney är en mycket verklig kandidat till att bli president. Jag lutar nästan lite mer åt att han vinner än det mer jämna uttryck jag såg för ett antal veckor sedan i samband med att jag byggde referenstabeller av nyhetsanalysens corpus samlat senast under cirka sex månader från några tusen till tio tals tusen beroende av tid nyhetspublikationer.