Gomorron Sverige - Hög kvalitet i tekniktrendigt paket

2009-10-22
Gomorron Sverige

Betyg: 5 av 5

Gomorron Sverige är ett välgjort morgonprogram med intressanta reportage.

Studion är bra anpassad till TV onDemand (tv på nätet).

SVT

Igår recenserade jag tre riktigt bra TV-program jag såg - Rapport, Stockholm-Arlanda och DiTV:

TV trevligt bra tycks vara i tillväxt

I morse tog jag en snabb titt på TV4:s Nyhetsmorgon:

Rapport framför Nyhetsmorgon

Tveklöst slog jag över till Gomorron Sverige och fick en angenäm start på dagen:

  • Den kvinnliga programledaren i tjänst hör till Sveriges skickligaste.
  • Reportagen var spännande.
  • Både viktiga och roliga ämnen täcktes upp.
  • Deras nya studie fungerar bra.
  • Stående presentation mot en gigantisk skärm när journalister m.fl. rapporterar ger aktualitet.
  • Den stora skärmen fungerar bra med SVT Play.
  • Reportrarna gjorde fina prestationer.
  • Väderpresentatören kändes helt rätt och dessutom lite rolig.
  • Filmklipp var välgjorda.
  • Stillbilderna på apelsinerna i slutet var elegant utvalda och snyggt fotograferade.

Den äldre manliga nyhetsläsaren har jag svårt för men jag gissar att han är mycket populärt bland stora grupper av både äldre och yngre kvinnor? För jämnåriga och äldre män fungerar han nog också utmärkt. Han och den kvinnliga programledaren kan vara en bra kombination.

I bilden från SVT Play ser vi hur bra den enorma skärmen fungerar:

Sammantaget håller Gomorron Sverige hög kvalitet och täcker upp varierade ämnen för tror jag alla viktiga vuxna tittargrupper. Diskussioner och reportage kring viktiga ämnen varieras med kul och spännande inslag. Insprängt finns Rapport med aktuella nyheter. Hela paketeringen är mycket välgjord.


Gomorron Sverige recenserades 2009-10-22 av Hans Husman.

Farliga argument från Sveriges Radio

Svegfors, vd Sveriges Radio, och Benkö fick en debattartikel publicerad 14 oktober 2009 i SvD:

Public service viktigare än någonsin

Är man beredd att acceptera SVT och SR för att ge viss stabilitet i nyhetsrapportering och debatt (vilket jag är) är detta ingen motivering för att detta statligt kontrollerade medieimperium med en enorm budget ska producera storsatsningar inom nöje.

Nyhetsrapportering, granskande magasin och liknande måste räcka. Övrigt t.ex. att sända barnprogram nästan hela dagen och dyra nöjessatsningar mot vuxna, barn och ungdomar är farligt. Det tar de bästa intäkterna för hela resterande mediebranschen.

Det statliga medieimperiets enorma budget äventyrar allt effektivare de bästa intäkterna för kommersiella medier. Därmed likriktas media vilket är en politisk risk förutom att ensidiga åsikter bromsar samhällets utveckling.

Gunnar Gidefeldts, TV4, har kommenterat

Gunnar Gidefeldt, TV4-gruppens kommunikations-direktör, har publicerat en kommentar om debattartikeln:

Kommersiell publicistik möjlig och framgångsrik

Följande argument han för fram tycker jag alla noga ska tänka över:

"Risken finns snarare i en bidragsvärld att man konstant måste övertyga bidragsgivarna om sin egen förträfflighet, för att bidragen just ska fortsätta strömma in (och även öka …). Det slår mig då, det är kanske just det debattartikeln handlar om? Att visa sin förmåga och sin prestation inför den som sitter inne med pengarna."

Inte minst i SVT ligger enorm makt. Blir en aktör dominerande är risken för missbruk alltid hög.

Robert Aschberg pekar på möjligt missbruk

Robert Aschberg representerade Film- och tv-producenter menar att SVT trots enorm budget utnyttjar sin ställning när de köper in program:

"Vi tänker slåss på flera fronter"

Det problemet har han tagit upp tidigare. Har han rätt får man därför utgå från att ingen förändring ännu skett.

Inspiration när du argumenterar

Förra gången detta statliga medieimperium eller korrekt en av deras medarbetare försökte utnyttja krisen för att ta bakvägen verka mot ett monopol sammanställde jag ett antal motargument:

Medieimperiet SR blir Sverigesradio.se men är samma otyg

Inlägget är långt men gjort för bloggare m.fl. som vill hitta inspiration och argument. Ser du något som stämmer med vad du tycker är det bara att använda det utan krav på någon motprestation.

Easyjets reklam med gatumusiker ger många värden

Nyheten i Dagens media om att gatumusiker använts för att göra reklam för Easyjet:

Här gör Rebell-Robban reklam för Easyjet

Gatumusikanter kan nog vara klurigt att få till bra som reklamkanal. Bäst ska man nog testa det koncept man tar fram noga innan man kör skarpt i bredd. Hur bra det gick bedömer var och en bäst själv:

Fler värden än på gatan

Förutom värde av själva gatumusiken fungerar givetvis själva filmklippet som marknadsföring om det blir spritt bland bloggar och tidningar eller välbesökt på Youtube.

Dessutom kanske ännu värdefullare kan det uppmuntra länkar till Easyjets hemsida. Höga positioner på Google för sökorden runt resa är värdefulla och fler länkar kan bättre på resultaten.

Vidare försöker Easyjet bygga varumärket Easyjet.com just för att träna kunderna till att gå direkt dit utan omväg. Om denna reklamkampanj hjälper till där känns mer tveksamt.

Anpassa musik efter dag och tid

Gör man sådana här kampanjer ambitiöst vid olika tidpunkter kanske det är bra att anpassa musik och framställning mot för tidpunkten typiskt humör? Effekten kan t.ex. tänkas bli bättre med annan musik på fredag när folk är på väg hem från jobbet än måndag morgon. Läs mer i:

Samspel mellan annons och humör bäst för effekt

Låt känsla styra vid internlänkning och sortera trafiken

Gatumusiker stämmer med stor trend

Att använda gatumusiker för reklam stämmer bra med trenden jag kallat the Smiling face och kanske bäst beskriven i min prediktion om årets julklapp. Precis som jag skrev tror jag att det blir snälla julklappar i år:

I trendens mitt kommer julklappar som konkret ökar humöret ligga. Det handlar om julklappar som gör mottagaren glad utanför det klassiska:
  • Glad därför att man får en gåva.
  • Glad därför att man får det man önskar.
  • Glad p.g.a. av att man får mer än man förväntade.
Exakt vilka presenter det kan handla om lär variera en del och här på Pryltrend ska vi försöka fånga några av dessa fram till jul.

Ett tidigt exempel var dessutom presentkort på musik och annat nöje. Gatumusiker kan lika bra passa in.

Läs mer trenden i analysen om årets snälla julklappar:

Årets Julklapp 2009: Snälla Julklappar

Rapport framför Nyhetsmorgon

Jag gjorde precis ett försök med Nyhetsmorgon men tveklöst föredrar jag Rapport och Gomorron Sverige. Med undantag för sportkommentatorn upplevde jag nyhetsläsarna så ledsa att man måste tro att något verkligt otrevligt hänt. Är det att Andreas Haglind fått ett nytt arbete som känns jobbigt? Jag såg detta rapporterat igår på Dagens Media:

Ny chef på Nyhetsmorgon

Ann Tiberg är känt duktig och i allt kreativt arbete är förändring ibland bra. Andreas Haglind nya arbetsuppgift verkar ju dessutom kul. Av allt att döma är dessutom reklammarknaden på väg att vända. Så det är kanske är ett bra tillfälle att testa nya grepp?

Gårdagens recension av Rapport, Stockholm-Arlanda och DiTV finns att läsa i:

TV trevligt bra tycks vara i tillväxt

Nyhetsmorgon på TV4 Play:

tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon

TV4 Play gillade jag heller inte riktigt. Jag såg inte datum och tid för inläggen. Dessutom var nedladdningen slö men det kan vara tillfälligt och behöver inte bero på TV4 Play.

En musikspelare med Tao-inspiration

Jag känner mer och mer att jag kommer behöva försöka få till något lämpligt i alla fall enkelt som klarar att generera rekommendationer på musik enligt vad jag beskrev i:

Samspel mellan annons och humör bäst för effekt

Det är orimligt svårt att uppleva musik skilt från historien när man hela tiden behöver identifiera något i den egna smaken och aktuell sinnesstämning. I princip krävs att man redan har upplevt och betygsatt den.

Jag vill ha en musikspelare som rekommenderar även musik jag inte hört eller glömt att jag hört anpassat efter min smak och aktuell sinnesstämning. Det hela är ju inte svårt på något sätt även om jag är medveten om att jag underskattar tid för allt. Mest krävande lär väl vara att ta upp programmering igen: sätta upp miljö, hitta referenser o.s.v. Dessutom måste jag hitta tabeller över musik och lära känna språket med vilken musik beskrivs. Bra är i alla fall att öppna API:er finns åtminstone till Youtube. Spotify m.m. som finns har jag aldrig prövat och vilka möjligheter som finns där vet jag inte.

Själva känslomässiga mätningen är ju däremot 100% trivial när man gör en applikation för egna ändamål.

Vad som stör mig åtminstone nu när det börjar bli dags att gå och lägga sig, och jag kanske är lite lätt-frustrerad, är att man måste vidröra allt överallt för att det åtminstone ska bli acceptabelt bra med det man vill ha. Självklart är det en grov överdrift men ibland känns det så.

Egentligen en ganska otrevlig dryg attityd. Vi har naturligtvis alla vår individuella smak och vad vi söker skiljer sig ofta åt. Vill man ha något speciellt får man vara beredd att i värsta fall bygga det själv. Att klaga på brist på tekniska möjligheter, eller forskning, 2009 är inte rimligt. Vi har aldrig haft sådana möjligheter som nu.

Sverige står stark inför högkonjunkturen

Jag hade på känn sedan sommaren att vi åter skulle börja se utländska investeringar ta fart i Sverige igen. Vi är helt enkelt ett för dagens ekonomi och samhälle ganska attraktivt land. Jag uttryckte det så här:

"Och skulle jag våga mig på en gissning blir det fortsatt så och jag skulle inte ens utesluta att vi snart kommer se större utländska investeringar och hur länge sedan var det?"

Från: Förälskad i Dagens Nyheter

Just för de högteknologiska investeringarna är det svenskarna i generationerna födda på 1970-talet som är attraktiv: kunniga, tänker rätt kring utveckling och är kvalitetsmedveten för att bara välja några av många styrkor.

Men vi får inte bli dryga och uppblåsta utan se till att välkomna alla stora teknikledande företag som kommer hit och få dem att trivas.

Det finns många regioner lika bra som Sverige. Sådant handlar inte alls bara om skatt, utbildning och liknande utan även om personligt bemötande och att de inte behandlas otrevligt utan med respekt och glädje. Det är vad alla vinner på.

Se till att deras medarbetare som flyttar hit mår bra och känner sig välkomna. Det är inte en uppgift för våra politiker utan för alla svenskar. Var öppna och erbjud hjälp t.ex. när ni får nya grannar i huset och bjud in dom på middag.

Hälsa på medarbetarna från inflyttade företag när du träffar dem i hissen eller utanför företaget. Önska dem välkomna på nätet med din blogg. Media bör ge charmig uppmärksamhet. Alla gillar att bli sedda. Värdet tar vi alla del av.

Behandla inflyttade företag som du vill att ditt företag eller din arbetsgivare ska behandlas när de expanderar ut i världen. Tänk på hur du kan det kan vara för dig när du flyttar utomlands för att arbeta.

Nu hör jag från Christian Rudolf att den första i utvecklingen jag väntat på är här. Låt mig hälsa er välkomna!

    Jag trodde nog ni skulle bli bland de första.

    Ni är varmt välkomna.
    Jag hoppas ni ska trivas (^_^)

    Kan jag göra något för att hjälpa er behöver ni bara fråga.

Rätt företag i Sverige ger kringeffekter. De för in inte bara pengar utan inspiration och kunskap. Värdet av det kan med lite tur bli brutalt kraftfullt. Ny entropi skapar innovation och tillväxt.

När rätt företag kommer ska vi älska dem och likt magi kommer de bli förälskade. Förälskade i Sverige stannar de och vad vi får är arbetstillfällen, skattepengar och tillväxt.

Åtminstone min kärlek ges vid behov och önskan (^_^)