Allt bra samlat: Artiklar om och för TV-koncerner I urval:
Lateralt tänkande: TV + Tidning + Webben = Nöje onDemand
| ||
Svegfors, vd Sveriges Radio, och Benkö fick en debattartikel publicerad 14 oktober 2009 i SvD:
Public service viktigare än någonsin
Är man beredd att acceptera SVT och SR för att ge viss stabilitet i nyhetsrapportering och debatt (vilket jag är) är detta ingen motivering för att detta statligt kontrollerade medieimperium med en enorm budget ska producera storsatsningar inom nöje.
Nyhetsrapportering, granskande magasin och liknande måste räcka. Övrigt t.ex. att sända barnprogram nästan hela dagen och dyra nöjessatsningar mot vuxna, barn och ungdomar är farligt. Det tar de bästa intäkterna för hela resterande mediebranschen.
Det statliga medieimperiets enorma budget äventyrar allt effektivare de bästa intäkterna för kommersiella medier. Därmed likriktas media vilket är en politisk risk förutom att ensidiga åsikter bromsar samhällets utveckling.
Gunnar Gidefeldts, TV4, har kommenterat
Gunnar Gidefeldt, TV4-gruppens kommunikations-direktör, har publicerat en kommentar om debattartikeln:
Kommersiell publicistik möjlig och framgångsrik
Följande argument han för fram tycker jag alla noga ska tänka över:
"Risken finns snarare i en bidragsvärld att man konstant måste övertyga bidragsgivarna om sin egen förträfflighet, för att bidragen just ska fortsätta strömma in (och även öka …). Det slår mig då, det är kanske just det debattartikeln handlar om? Att visa sin förmåga och sin prestation inför den som sitter inne med pengarna."
Inte minst i SVT ligger enorm makt. Blir en aktör dominerande är risken för missbruk alltid hög.
Robert Aschberg pekar på möjligt missbruk
Robert Aschberg representerade Film- och tv-producenter menar att SVT trots enorm budget utnyttjar sin ställning när de köper in program:
"Vi tänker slåss på flera fronter"
Det problemet har han tagit upp tidigare. Har han rätt får man därför utgå från att ingen förändring ännu skett.
Inspiration när du argumenterar
Förra gången detta statliga medieimperium eller korrekt en av deras medarbetare försökte utnyttja krisen för att ta bakvägen verka mot ett monopol sammanställde jag ett antal motargument:
Medieimperiet SR blir Sverigesradio.se men är samma otyg
Inlägget är långt men gjort för bloggare m.fl. som vill hitta inspiration och argument. Ser du något som stämmer med vad du tycker är det bara att använda det utan krav på någon motprestation.