Easyjets reklam med gatumusiker ger många värden

2009-10-22

Nyheten i Dagens media om att gatumusiker använts för att göra reklam för Easyjet:

Här gör Rebell-Robban reklam för Easyjet

Gatumusikanter kan nog vara klurigt att få till bra som reklamkanal. Bäst ska man nog testa det koncept man tar fram noga innan man kör skarpt i bredd. Hur bra det gick bedömer var och en bäst själv:

Fler värden än på gatan

Förutom värde av själva gatumusiken fungerar givetvis själva filmklippet som marknadsföring om det blir spritt bland bloggar och tidningar eller välbesökt på Youtube.

Dessutom kanske ännu värdefullare kan det uppmuntra länkar till Easyjets hemsida. Höga positioner på Google för sökorden runt resa är värdefulla och fler länkar kan bättre på resultaten.

Vidare försöker Easyjet bygga varumärket Easyjet.com just för att träna kunderna till att gå direkt dit utan omväg. Om denna reklamkampanj hjälper till där känns mer tveksamt.

Anpassa musik efter dag och tid

Gör man sådana här kampanjer ambitiöst vid olika tidpunkter kanske det är bra att anpassa musik och framställning mot för tidpunkten typiskt humör? Effekten kan t.ex. tänkas bli bättre med annan musik på fredag när folk är på väg hem från jobbet än måndag morgon. Läs mer i:

Samspel mellan annons och humör bäst för effekt

Låt känsla styra vid internlänkning och sortera trafiken

Gatumusiker stämmer med stor trend

Att använda gatumusiker för reklam stämmer bra med trenden jag kallat the Smiling face och kanske bäst beskriven i min prediktion om årets julklapp. Precis som jag skrev tror jag att det blir snälla julklappar i år:

I trendens mitt kommer julklappar som konkret ökar humöret ligga. Det handlar om julklappar som gör mottagaren glad utanför det klassiska:
  • Glad därför att man får en gåva.
  • Glad därför att man får det man önskar.
  • Glad p.g.a. av att man får mer än man förväntade.
Exakt vilka presenter det kan handla om lär variera en del och här på Pryltrend ska vi försöka fånga några av dessa fram till jul.

Ett tidigt exempel var dessutom presentkort på musik och annat nöje. Gatumusiker kan lika bra passa in.

Läs mer trenden i analysen om årets snälla julklappar:

Årets Julklapp 2009: Snälla Julklappar