Trevlig nulägesbild av reklam i Resumé.se med möjligheter till enklare översikt

2010-06-08

Ett besök på Resumé gav via navigering en trevlig möjlighet till en samlad sammanfattning och översikt av aktuella större svenska reklamkampanjers visuella framställning.

Jag kan föreställa mig att just för Resumés läsare är det inte ett ovanligt motiv för att besöka sajten och ett område där Resume.se har större värde än den tryckta tidningen. Samtidigt om man besöker den för detta finns ingen enkel möjlighet att uppleva en översikt över bilderna de publicerat vilket borde ge värde:

  • Det tillför ingen utökad redaktionell kostnad eftersom bilder från artiklarna i miniatyr publiceras igen.
  • Eftersom de länkar nyheter och artiklar bör det om tjänsten används kunna öka trafiken på dom också.

Givetvis går det via sökmotorer men inom ett visuellt specialistområde som detta levereras inte vad man här söker efter. Vad man bäst vill ha är bara den typiska bilden för respektive reklamkampanj eftersom den både säger något om den liksom urvalet branschtidningen gjort.

Ett allmänt problem för tidningar på nätet är svårigheter att införa tekniska lösningar billigt. Det tenderar lätt att bli dyrt och ändå fungera ganska trögt. För de flesta plattformar idag mer standard bör dock detta vara enkel att införa och i flera fall på några timmar (givet också att meningsfulla bilder kan pekas ut).

Att beskriva Resumé med en gullig hund

Läsande Resumé funderade jag också på vilken hund jag skulle symbolisera dem med om jag läste dem oftare än jag gör. Möjligen skulle det i så fall bli en Chinese crested dog...


Resumé visar den visualitet som får produkter egentligen lika med andra att nå hela världen.
Foto: Ron Armstrong Licens: CC by 2.0

Det är en hundras skapad av människans glädje i visuell framställning precis som den typ av reklam Resumé bevakar med värde. Ett kul utseende ger den värde men troligen skiljer den sig i övrigt inte särskilt mycket från andra hundraser från samma övergripande genetiska familj.

IMF: Inga mörka moln

Nu har vi rapporten från IMF publicerad och jag kan för allt i världen inte se de mörka moln DI menar att den varnar för.

Tvärtom är som IMF lägger orden rapporten ovanligt positiv både rörande vår nuvarande situation och framtiden. Vad de i princip varnar för är att om vi höjer räntan för snabbt kan vi därför att vår ekonomi relativt omvärlden är trevligt bra få för mycket utländskt kapital för snabbt.

En "massa" utländskt kapital låter trevligt men för ett litet land om det ökar snabbt är det inte säkert att det blir något som vi gör något vettigt med. Det kan istället bli kapital som "återanvänds" mer våghalsigt och i praktiken blir en risk som hela nationen måste garantera utan att det tillför värde. Detta är dock ingenting de lyfter fram som någon stor risk.

Indien, Brasilien och Kina är det viktiga rapporten pekar på

När det gäller att investeringar i den typ av dyrare produkter som en ganska stor del av vår export består kan ligga lite efter i konjunkturen är jag heller inte (och inte heller IMF som de formulerat sig) säker på har någon större betydelse. Många av de områden som är aktuella har haft och lär ha fortsatt stor internationell tillväxt trots lite sämre tider.

Däremot är det självklart både på medel- och långsikt väldigt bra om Sverige allmänt satsar ordentligt på nya stora marknader som Indien, Brasilien och fortsatt Kina. Det är mycket som gjorts men det finns mycket man kan göra mer av:

1. Fler svenska studenter som utbildar sig i Indien och Brasilien. I Kina finns det ju redan ganska många svenskar som utbildar sig även om det helt säkert är bra med fler. Det är tror jag ett långsiktigt värde inte bara att vi lär oss mer om dessa kulturer utan också att de lär känna folk där (gärna att de gifter sig med någon därifrån oavsett om de bosätter sig här eller där).

2. Att både studenter och andra blir bättre på att positivt lyfta fram Sverige. Mer firande av nationaldagen och små informationspaket till viktigast studenter (om det inte redan görs) är säkert bra.

3. Fler riktade projekt där vi går in och möter dessa länder fysiskt med välgjorda efectos especiales - specialeffekter - som gör att vi syns för väldigt många personer. Kungens besök i Brasilien var ju ett fint exempel på hur sådant kan göras.

Jag tror mer på sådant än projekt med mer drag av reklamkampanjer därför att ofta (mer regel än undantag) när större svenska aktörer av myndighetskaraktär gör dessa blir de abnormt dyra relativt effekten orsakat av att man ännu inte lärt sig att se nyare möjligheter. Det tycks ofta genomföras utifrån principen att om ett annonsutrymme eller dylikt är dyrt så är det automatiskt bra att köpa.

Att odla internet för stora skördar

Däremot tycker jag mycket väl att Sverige borde se till att dra nytta av internet för riktad information om vår kultur där kvalitet, kostnadseffektiv teknisk problemlösning och ett engagemang för länder utanför Europa är viktigt lyfts fram riktat mot särskilt Brasilien, Indien och Kina. Och då på ett kompetent sätt där man faktiskt ser till att nå väldigt många personer snarare än en några svår navigerade sidor med en massa stora bilder.

Idag när särskilt svenska myndigheter men också flera stora företag gör detta blir det likt en kolonilott istället för stora åkrar. Samtidigt betalar man för det som om man hade omvandlat försurad granskog till åkermark.

Värdet av att ge islam direkt fysisk synlighet

I Uppsala - en trevlig stad med levande rikt uteliv - hade vi med början redan på skolavslutningen flera dagar av festligheter i form av ett litet tivoli och marknad, och kulturaktiviteter samt på nationaldagen gratis utdelning av glass och små flaggor, och en scen med musik.

Bland kulturaktiviteterna hade vi någon dag innan nationaldagen en religiös efectos especiales med uppvisning av islam på Stora torget.

Möten minskar långsiktigt irrationell rädsla

Att ge just islam fysisk synlighet i vår direkta närhet tillför stort värde därför att en irrationell rädsla för islam är vanlig och inte bara Västerlandet utan allmänt i världen. Respekt för religiös fundamentalism där korrekta säkerhetsåtgärder t.ex. rörande inpasseringskontroll till flyg m.m. är nödvändigt och en bra sak.

Den mer allmänna obestämda irrationella rädslan tillför däremot inte värde utan orsakar skada. Rädslan resulterar i:

Ökad polarisering och det föder överreaktioner oavsett sida och tror jag också oavsett om det handlar om denna eller andra infekterade frågor d.v.s. ökade problem i en infekterad fråga tror jag också kan öka risken för problem i andra infekterade frågor.

Tittar vi på framställningen i Uppsala var det väldigt elegant gjort. En stor visuell konstruktion där de - antar jag - pratade om islam för intresserade. Dessutom hade vi fina ljudeffekter i form av samma "sång" de gör för att kalla till bön i moskéerna.

Att den irrationella mer obestämda rädslan fanns var uppenbart genom att det var onaturligt lite folk i omgivningarna runt detta trots att ingenting hotfullt fanns. Det var bara resultatet av en allmän oro som orsakats av diverse otäcka händelser sedan många år och visar hur kraftigt infekterad hela det här området är. Situationen kändes troligen helt enkelt lite obehaglig.

Många små möten är bra

Just den allmänna rädslan - som inte tillför något värde - motverkas dock just av dom här mötena där man direkt ser utan fara även om ingen enskild åtgärd ensamt löser något problem.

Det är en kontinuerlig process där många åtgärder krävs, och en förståelse för att det bäst sker steg för steg i lugn. Tar man för stora steg får man istället en motreaktion som i sin tur kan föda en reaktion tillbaka och ingenting bra kommer från det i frågor som sedan så många år är så kraftigt infekterade. Det finns en historik som likt lite annat blixtsnabbt kan föda problem.

Ändå får man inte vara rädd för att skapa dessa möten och att göra det på det sätt man gjorde i Uppsala tror jag är en bra metod. Något man bäst gör ett par tre gånger per år.

En moské är bra men byggs bäst längre ut från Ground Zero

Citizentube där Youtube lyfter fram samhällsvärdet Youtube.com möjliggör rapporterade om ett filmklipp med protester rörande byggandet av en moské:

"An estimated 1,000 people gathered in Lower Manhattan on Sunday to protest a planned Islamic center and mosque that would be constructed two blocks from Ground Zero. Plans for the Cordoba House project were approved by a community board last month, and organizer say they plan to break ground later this year."

Från: Protestors Criticize Ground Zero Mosque | Citizentube

Jag tror säkert att byggandet av en moské i närheten av Ground Zero tillför långsiktigt värde.


Moské vid Röda havet i Jeddah, Saudiarabien.
Foto: Ilmarry Licens: CC by-sa 2.0

Samtidigt krävs en respekt för att det viktigaste är att det ska tillföra långsiktigt värde där kulturer kan mötas - eller bara se varandra och dagligen uppleva att ingenting otrevligt händer- på ett sätt som minskar polarisering och en förståelse av att det tar lång tid där nya steg om de går för snabbt uppfattas som hotfulla.

Det kan i sin tur kräva att man just gör saker sakta och här kanske bäst snarast bygger den lite längre ut. Genom att man "flyttar ut" det lite kan det kanske också lättare accepteras av fler därför att det är en "kompromiss" och "seger".

Dessutom tror jag att en konstnärligt stilig väldigt gullig moské som mer anknyter till den romantiska traditionen om Österlandet är bättre än något tråkigt anonymt. Fysisk öppenhet är också att föredra där det närmast ses som en turistattraktion. Det är ju något som i populärkultur alltid fungerar bra och anknyter trevligt till bioaktuella Prince of Persia.

Youtube låter Matt Cutts ge fingret i en miniatyr

Givet att jag inte är Adwords-annonsör själv lyssnade jag inte så noga på följande filmklipp där Google-medarbetare Matt Cutts besvarade en fråga om Adwords. Intrycket jag fick var dock att han gav ett negativt svar på en efterfrågad möjlighet att kunna rikta in kampanjer mot fler länder än möjligt idag.

Notera här är att stillbilden som visas för filmklippet har lyft fram hur Matt Cutts ger fingret (säkert omedvetet utan att någon betydelse ligger i det):

Intressant här är givetvis att Youtube väljer ut ett antal möjliga bildrutor automatiskt som alternativ till miniatyren där de flesta för de här typerna av filmklipp knappast bryr sig att ändra dem.

Förstår Youtube känslor i kroppsspråk?

Frågan är hur Youtube väljer ut dessa när det gäller personer som talar. I följande guide pekade jag på att Youtube åtminstone ibland tycks klarar att ge miniatyrer som bär på känslomässig tyngd:

Filmklipp i Google Nyheter och Youtube för nyhetspublicister

Rörande detta läs avsnitt tio:

10. En bra miniatyr av videoklippet ska intressera och engagera

Där två andra exempel ges.

Är det Youtube som automatiskt identifierat denna bild och tidigare exempel är det ganska imponerande. Det innebär att Youtube har en databas över positioner som känslomässigt engagerar och klarar att identifiera dem i filmklippen när de laddas upp.

Kopplar Youtube kroppsspråk till vad som sägs?

Ännu mer imponerande vore givetvis om en sådan algoritm klarar att välja ut dem regelstyrt för att passa budskapet t.ex. här fingret därför att det är ett nekande svar på en efterfrågad funktion.

Jag har emellertid inte gjort några försök själv så andra orsaker ska inte uteslutas t.ex. att vissa användare kan styra mycket mer vilka stillbilder som visas eller att det är slumpmässigt med egentligen andra faktorer styr som ev. kanske oftare ger kollisioner med detta.

Kan negativa stereotyper orsaka problem?

Möjligheter detta ger samt potentiella problem diskuterades utifrån nyhetsartiklar i:

Stereotyper för att skapa motivation istället för skada

Det potentiella problemet här är om guider vilka i sin helhet är motiverande får miniatyrer med negativa stereotyper som gör att tittaren väljer bort dem.

För vissa väldigt värdeladdade problem tittaren söker information om kan det också övergripande störa processen att söka information där denna väljer att sluta i förtid därför att det känns lite obehagligt.

Kunskap om det potentiella problemet och möjligheten att styra vilka miniatyr som används bör lösa detta.