Youtube låter Matt Cutts ge fingret i en miniatyr

2010-06-08

Givet att jag inte är Adwords-annonsör själv lyssnade jag inte så noga på följande filmklipp där Google-medarbetare Matt Cutts besvarade en fråga om Adwords. Intrycket jag fick var dock att han gav ett negativt svar på en efterfrågad möjlighet att kunna rikta in kampanjer mot fler länder än möjligt idag.

Notera här är att stillbilden som visas för filmklippet har lyft fram hur Matt Cutts ger fingret (säkert omedvetet utan att någon betydelse ligger i det):

Intressant här är givetvis att Youtube väljer ut ett antal möjliga bildrutor automatiskt som alternativ till miniatyren där de flesta för de här typerna av filmklipp knappast bryr sig att ändra dem.

Förstår Youtube känslor i kroppsspråk?

Frågan är hur Youtube väljer ut dessa när det gäller personer som talar. I följande guide pekade jag på att Youtube åtminstone ibland tycks klarar att ge miniatyrer som bär på känslomässig tyngd:

Filmklipp i Google Nyheter och Youtube för nyhetspublicister

Rörande detta läs avsnitt tio:

10. En bra miniatyr av videoklippet ska intressera och engagera

Där två andra exempel ges.

Är det Youtube som automatiskt identifierat denna bild och tidigare exempel är det ganska imponerande. Det innebär att Youtube har en databas över positioner som känslomässigt engagerar och klarar att identifiera dem i filmklippen när de laddas upp.

Kopplar Youtube kroppsspråk till vad som sägs?

Ännu mer imponerande vore givetvis om en sådan algoritm klarar att välja ut dem regelstyrt för att passa budskapet t.ex. här fingret därför att det är ett nekande svar på en efterfrågad funktion.

Jag har emellertid inte gjort några försök själv så andra orsaker ska inte uteslutas t.ex. att vissa användare kan styra mycket mer vilka stillbilder som visas eller att det är slumpmässigt med egentligen andra faktorer styr som ev. kanske oftare ger kollisioner med detta.

Kan negativa stereotyper orsaka problem?

Möjligheter detta ger samt potentiella problem diskuterades utifrån nyhetsartiklar i:

Stereotyper för att skapa motivation istället för skada

Det potentiella problemet här är om guider vilka i sin helhet är motiverande får miniatyrer med negativa stereotyper som gör att tittaren väljer bort dem.

För vissa väldigt värdeladdade problem tittaren söker information om kan det också övergripande störa processen att söka information där denna väljer att sluta i förtid därför att det känns lite obehagligt.

Kunskap om det potentiella problemet och möjligheten att styra vilka miniatyr som används bör lösa detta.