Enkelt för ökad trafik via större kunskap

2010-02-16

Skapat av mig som har cirka 200 - 250 000 unika besökare per månad. Det är väldigt bra trafik och det ligger ingen underlig legacy besöksräkning bakom dom siffrorna utan Google Analytics.

Den trafiken är byggd utan att någonsin ha brutit mot Googles riktlinjer eller lagt en krona på marknadsföring. Det handlar givetvis om en god andel mycket bra innehåll och det är precis vad tidningarna på nätet har. På det krävs anpassning mot Google och riktade marknadsföringsåtgärder för snabb mätbar effekt. Läs mer om mig i:

Hans Husman

Skribenterna lär sig något nytt

Möjlighet för mig att lägga tid på systemutveckling, möten, krånglig integration m.m. finns einte. Ingenting utanför innehåll får ta annat än försvinnande liten tid. Detta är därför ett paket optimerat för att ge god verkan utan att kräva stora förändringar och det är ytterst tidseffektivt. Ändå är värdet räknat i antalet besökare mycket högt. för en större tidning alltid att det är bäst med att få alla skribenter att lägga några minuter var och en på tidningens sökmotoroptimering.

Även om hierarki och struktur på sajten diskuteras är den stora förändringen att skribenterna via checklistorna lär sig något. Det lär sig skriva bättre för sökmotorer och att marknadsföra dom artiklar de publicerar. Varken eller tar särskilt lång tid men ökar trafiken artikeln får. Dessutom förstärker det hela sajten så att varje ny artikel naturligt är lite starkare än föregående.

Du köper långsiktig kunskap för hela verksamheten

Leveransen består inte av en mjukvara eller något du hyr utan är strukturerad kunskap färdig för dig att använda själv. Det kommer ner till vad du och dina skribenter lägger endast en liten tid på och som ger bättre trafik.

  • Genomgång av sajten.
  • Du får en rapport levererad.
  • Rapport förklarar varje avsnitt.
  • Möjligheter till förbättringar listas för varje avsnitt.
  • Konkreta problem markeras särskilt ut konkreta problem.
  • Referenser ges och ofta mot Google, Yahoo och andra viktiga aktörer.
  • Exempel används så ofta som är möjligt.
  • Ett flertal anpassade checklistor kommer med.
  • Dessa och rapporten gås i person.

Checklistorna använder dina medarbetare för att:

  • Skriva mer optimerat för trafik från sökmotorn t.ex. rörande titeln.
  • Hur man länkar rätt för att gynna sajtens övergripande trafik.
  • En lista på enkla marknadsföringsåtgärder som endast tar några minuter men ger nyheten, inlägget eller artikeln en flygande start ut på nätet.
  • För särskilt värdefullt innehåll finns en checklista som tar längre tid men gör tydligt större marknadsföring.
  • Ett enkelt verksamhetssystem förklarar hur checklistorna används.
  • Ett enkelt business intelligence system finns för bevakning av Google och konkurrenter.

En enkel och effektiv lösning som följer Google

Lösningen är gjord för att lösa problem tidningar på nätet har för att öka trafiken. Ändå bryter ingenting mot Googles riktlinjer eller tar särskilt med tid.

  • Bryter aldrig mot Googles riktlinjer utan ofta inför vad som är rekommenderat.
  • Använder enkla åtgärder sällan använda men med större verkan än alla stora jag ser i Sverige just nu.
  • Inget eller lite kräver förändring av plattform.
  • Tid för skribenter är mycket låg jämfört med befintlig tid även inklusive externa marknadsföringsåtgärder.
  • Verksamhetssystemen är enkelt byggda men effektiva.
  • Business intelligence är optimerad mot vad som gör skillnad utan att ödsla tid på annat.
  • Förändring införs steg för steg utan behov att göra allt på en gång.
  • Påbörjat verksamhetssystem kan direkt i första steget ge tydligt utökad trafik.

Att utesluta åtgärder t.ex. förändringar av hur innehåll utformas går utmärkt. Värde av andra åtgärder kommer ändå komma och vara långt ifrån försumbart.

Rubriker i rapporten

Dessa kan behöva anpassas till den unika sajten vilket t.ex. kan innebära att en checklista tillkommer kostnadsfritt.

1. Sammanfattning
2. Hierarki
3. Viktiga sidor
4. Kort och långsiktigt innehåll
4. Länkning mellan sidor
5. Att länka ut från sajten
6. Integration mot andra sajter (Twitter m.m.)
7. Checklistor skribenter
8. Verksamhetssystem
9. Business intelligence

Hans Husman

Teknisk fysik

Under den tiden undervisade jag även i algoritmer och datastrukturer. Vidare skrev jag en interaktiv webbok cirka 1996 baserad på javascript - Kryptering från början till slut. Implementerad med javascript man kunde testa var blockchiffret GOST, den kryptologiskt säkra hashfunktionen MD5, skiftregister, historiska chiffer m.m.

Ericsson - IP@Service

Implementation av säkerhets- och kommunikationsprotokoll liksom säkerhetsapplikationer. IP@Service var ett stort och ambitiöst projekt för en samlad kommunikationsplattform likartad telekomvärlden men för internet inklusive rösttelefoni. Gruppen som byggde säkerhetslösningar var cirka åtta personer och hela projektet cirka (uppskattat) 150 - 200 personer.

RFC 2704 - The KeyNote Trust-Management System
Hela i Java vilket bör ha varit den första implementationen utanför referensimplementationen.

The Simple Public-Key GSS-API Mechanism (SPKM)
Delar av standarden i C relevant för säkerhetsarkitekturen i den kommunikationsplattform som byggdes.

CA-servrar
CA-server byggd i C med OpenSSL för att användas för initial konfiguration av servrarna för kundinstallation hos British Telecom.

På Ericsson var jag som timanställd och hade kunnat stanna kvar om jag önskade men projektet lades ner och egentligen var det bara säkerhetsgruppen kvar.

Mynta

Konsultföretag med diverse uppdrag inom telekom, finans och resor liksom tre säkerhetsprodukt företag. Däribland en av de första nätbanker som byggdes (EuroSave), försäljning av resor på nätet (SAS) och innovativa svenska säkerhetsprodukt företag (t.ex. Myspace d.v.s. inte den sociala media sajten). Jag var där cirka tre år.

Venture

Vi gjorde precis första året på IT-krisen ett försök att starta ett venture kring ett säkerhetskoncept. Det med en av grundarna till ett par andra säkerhetsprodukt företag liksom längre tillbaka andra företag nära associerad till ett innan det mer aktivt venture capital företag (men ganska inaktivt redan innan krisen p.g.a. ålder hos ägarna som var på väg i pension).

Det lyckades emellertid inte eftersom IT-krisen visade sig bli en aning större än vad vi egentligen hade trott.

Skribent och egen konsult

Ett antal år arbetade jag som egen IT-säkerhetskonsult medan jag skrev åt IDG (Dåvarande Säkerhet & Sekretess huvudsakligen). Ett försvinnande litet antal av tester och artiklar finns publicerade på nätet men flera av dessa är länkade nedan:


En del kan Tomas Gilså stå överst som skribent till vilket kom när IDG införde sin nya plattform på IDG.se för kanske fyra år sedan. Ett flertal av länkarna går till PDF-filer.

Microsofts affärs- och beslutsstödssystem
Med Microsofts OLAP-system
Skapa ramverk för IT-säkerhetsarbetet
4 program som visar vägen till säker e-post
3 antispamprodukter som rensar din inbox
S&S testar
Central administration i ny säker förpackning
Øl och handdatorer
De senaste tio åren
Så osäkra är publika trådlösa nätverk
Microsoft vet mer än du tror
Angripare hackar sökmotoroptimering
Så hittar du dolda säkerhetsproblem
Dagens attacker mot nätverk
Läsarna har ordet
Är dagens Internet
Särtryck ur Säkerhet & Sekretess - "S&S testar"
4 sköldar som stoppar buset - IDG PDF-shop
Så knäckte svenskarna Hitlers koder
Rätt mätmetod ger säkrare IT Så undviker du Mätfällorna
IT kan göra vården säkrare–men landstingen kämpar i motvind
Säkerhet för småföretagare - så skyddar du dig för 20 000
Utpressare och bedrägerier störst problem
Microsoft vet mer än du tror
Angripare hackar sökmotoroptimering
Så hittar du dolda säkerhetsproblem
Test av Ingate 1200

Egentligen är det där försvinnande lite av vad jag testade åren när jag skrev regelbundet för IDG. Jag kan inte låta bli att tänka att IDG har en potentiell guldgruva just i gamla tester om man utnyttjar publicering av dem för att bygga Google-ranking på värdefulla sökord som t.ex. brandvägg.


Givet IT-krisen låter det större än vad det var. Stora inkomster har egentligen alltid intresserat mig mindre än vad jag lär mig och det var en flexibelt tilltalande lösning här. Det gav möjlighet att titta på otaliga säkerhetsprodukter och andra tekniska lösningar. Övriga kunder fanns bland säkerhetsprodukt företag (dock inte samma som berördes i redaktionellt innehåll), generalagenter för amerikanska säkerhetsprodukt företag och konsultföretag. Däribland fanns Upstream, Validation och WM-data.

Förutom utredning kring försäljningsargument för säkerhetslösning liksom säkerhetstester genomförde jag en del utbildningar. Däribland på HAS-utbildning (2004 och 2005) som på den tiden var den enda utbildning i informationssäkerhet som hade tyngd och fullt i nivå med internationella utbildningar. Den inkludera 80 föreläsningar förutom laborationer. Förutom undervisning vid HAS även en del enstaka kurser samt föreläsningar och dylikt vid Uppsala Universitet på datasäkerhetskursen.

Jag utvecklade också en produkt även om den knappast blev något jag egentligen marknadsförde eller slutförde. Det var en lösning för att demonstrera applikationssäkerhet (t.ex. för att lägga samtidigt med säkerhetsprodukter för att visa deras värde) eller använda vid utbildning i säkerhetstestning.

Publicist

Från Mitten av 2005. Rörande kommersiellt arbete inom IT- och informationssäkerhet tröttnade jag samtidigt som jag upplevde att jag var i fysiskt dålig form. Där startade jag nättidningen Nyfiken vital inriktad på hälsa och kost. Den har väldigt bra med läsare men någon talang för att själv sälja har jag aldrig haft (jag har egentligen aldrig gjort det överhuvudtaget någonsin) och via Adsense genererar den verkligen för lite intäkter. Just nu ligger den enligt Analytics på 5500 - 5900 unika läsare per dag.

Ett i trafik kraftfullt bloggnätverk finns också och i urval:

Nyhetsbloggen - Media
Cirka 100 - 150 unika besökare / dag.

SEOTaktik - Säkerhet
Cirka 500 unika besökare / dag.

Pryltrend - Trender och humör
Cirka 500 - 1000 unika besökare / dag.

Trender och humör

Jag arbetar också på en samlad metodik rörande påverkan av riktad information d.v.s. artiklar, reklam, marknadsföring m.m. och hur den påverkan strider sig. Konceptet går egentligen utanför det. Pågående fallstudier hittas via:

www.pryltrend.com

Sammanställningen av teorin pågår på:

hedonimeter.org/blogg

Bonnier sparar pengar med gemensamt IT-system

IDG har ett reportage med Patrik Hjelmberg som är vd för vad som heter Bonnier Business Services. Det är den entitet inom Bonnier som ska hantera gemensamna affärs- och verksamhetssystem liksom publiceringsplattformar. IDG berättar bland annat:

"Sedan i höstas håller Bonnier på med en samordning av ekonomi- och löneadministrationen i de nordiska Bonnierbolagen till ett gemensamt servicecenter. Bonnier Business Services, som ska ersätta ett 40-tal olika ekonomiavdelningar, inför samtidigt ett nytt ekonomisystem."

Från: Bonnier rensar i systemfloran

Det gemensamma systemet man bygger på är Agresso och totalt ska cirka 60 system ersättas med Agresso utspridda på olika ekonomiavdelningar.

Faktiskt att jag blev lite överraskad att Agresso nått så långt som de har gjort idag och utvecklat så oerhört. Agresso är ju en mindre (eller åtminstone var och kanske nu snarast medelstora) svensk leverantör inom verksamhets- och affärssystem som konkurrerat alla år med större lösningar som SAP m.m. Jag misstänker att de varit ett bättre val många år just genom den komplexitet och ofta höga kostnaderna bara för att skapa kompetens för anpassning SAP inneburit (men det varierar ju oerhört över tiden).

Agresso antingen har jag skrivit om (eller hade jag lämnat det som artikelförslag men fick byta det) för många år sedan när jag skrev åt IDG som jag förövrigt igår samlade länkar till vad som fanns publicerat som särtryck eftersom jag sökte ett par tester av äldre Microsoft-lösningar:

Recenserade säkerhetsprodukter av Hans Husman på IDG

På den tiden var det dock fortfarande ett mindre system idag men känslan av att det skulle kunna bli något fanns där och egentligen var de ju redan gamla redan då. Ändå imponerar det att klara att överleva i det här segmentet där de allra flesta aktörer försvinner efter några år.

Det är intressant just hur flera av dom IT-leverantörer som fanns redan innan IT-explosionen och inte växt särskilt då ofta har växt mer åren efteråt. Jag tror det kanske har att göra med att kompetensen fick mer tid på sig åren innan att utvecklas tillsammans med produkterna.

Mer om Agresso:

www.agresso.se

Pressmeddelande från Agresso om affären med Bonnier:

Bonnier väljer ett gemensamt ekonomisystem för alla bolag i Norden