Inlägget på Svenska Dagbladet USA-blogg uppmärksammade mig på några enkla möjligheter till bättre utnyttjade av tidningarnas webbplatser. Inlägget diskuterades i:
Eric Schmidt tror på lateralt nöje
Och inlägget hos Svenska Dagbladet finns här:
Framtiden: snabb, kinesisk, googlig
Förutom de sammanfattade raderna saknade inlägget flera enkla komponenter som knappt tar någon tid alls och samtidigt bygger tydligt värde.
Länkar till fördjupad information
Det tar just det ingen tid alls att se till att länkar till fördjupad information finns. I aktuellt inlägg kan det t.ex. vara själva tjänsten och recensioner av den. Det ökar värdet för läsarna och gör dem mer benägna att återvända.
Mycket bra för sådana här inlägg är också att länka andra branschprofilers åsikter. Vad tror t.ex. viktiga personer på Microsoft och Twitter?
Ingen egen reflektion
Det behöver inte vara ett problem att en egen reflektion saknas och här där syftet är att lyfta fram någon annans syn på saken är det kanske fallet. Ändå har en egen reflektion på ett par avslutande rader alltid värde. Det inger förtroende genom att visa att skribenten kan något själv om ämnet.
Mer värde med länkar till egna artiklar
Ännu viktigare att få med hade varit länkar till relevanta egna nyheter och artiklar.
Även om länkar från inlägg på tidningarnas egna bloggar bör vara tämligen begränsat jämfört med hela det värdet som går att få genom att rätt använda interna länkar är det en enkel punkt att starta från. Hela det värdet och möjligheterna diskuterades i:
Publicera tester och recensioner rätt för störst värde
Att tidningarnas bloggar sällan uppdateras och ofta saknar djup är kanske en indikation på att de lönar sig dåligt? Bra att ha länkat till på SvD kanske hade varit ett test av mobiltelefoner som har integration till sociala media?
Precis som diskuterades i artikeln ger det möjligheter till trafik som SvD m.fl. utnyttjar dåligt och en typ av annonseringsintäkter de helt saknar vilken knappast konkurrerar med befintliga.