Men hur är det med tidpunkten?

2009-10-28

Nu hittar jag inte självbiografin och tidslinjen jag så smått började när jag läste den men jag undrar om inte tidpunkten känns fel kring det här?

"Men sanningen är en annan. Initiativet till IB-avslöjandet kom från två av varandra oberoende källor på våren 1972. Den ena källan var en yngling som befann sig i kretsen kring FiB/Kulturfront och som kände en släkting till en person som arbetat inom IB."

Från: Norsk student var den verkliga IB-källan
Av: Lars Olof Lampers sekreterare i Säkerhetstjänst-kommissionen 1999–2002 skriver så här i insändaren i SvD.

Är det inte lite sent i tiden? Var det inte dokumenterat påbörjat? Givetvis stämmer det ändå men det kan i så fall helt enkelt vara hjälp med initial information. Jag menar det är givetvis ingen som tror att KGB hade någon kartläggning eller en massa bevis om att IB fanns. Däremot är det troligt att de kände till den, insåg att den inte var tillåten i Sverige och önskade den publicerad. Jan var givetvis perfekt för att samla in information, skriva o.s.v. Hade KGB ett par kontaktpersoner med information skickades de givetvis till honom.

Fast att klara att sätta upp tidslinjerna från den självbiografin och publikt känt är inte direkt något jag orkade peta med annat än förstrött av och till medan jag läste boken. Och det är ju flera personer och händelser som är intressanta än vad som framgår i boken om man tror att mer finns där.

Och hur såg ekonomin ut åren efter fängelset?

För mig att lägga energi på det där är inte kan lägga mer tid på. Inte mer än nivån att jag skriver det här men väljer bort att leta rätt på självbiografin och anteckningarna. Jag har inte plats för att rulla pappren heller för alla tidpunkter.

Jag behöver hur som helst prioritera kommersiellt arbete. Ändå om det kom igenom här. Det borde börja rulla upp också framåt i tiden. Sedan kring så mycket annat är ju min erfarenhet att det inte kommer hända något om jag inte gör det eller trycker framåt.

Vad kommunister irriterar mig.

Hur som helst kan jag sätta zen på det här också av diverse orsaker.

Mer intressant på Nyhetsbloggen:

Tidsanalys i grävande journalistik