Bygger Google om sin infrastruktur? Är fler inblandade?

2010-03-29

En liten spekulation kring förändringar som kanske är på gång hos Google och som ev. berör någon till stor aktör (t.ex. Apple). Läs diskussionen i:

Bilder på Picasa laddar inte på Blogger

Även om jag nästan alltid brukar ha rätt när jag gissar gäller här att jag inte följt någon av dem seriöst på ett tag. Därmed bygger jag det inte på sund substans utan det är just en ganska tveksam spekulation.

Huvudsidor för orter med sökning för resor

När jag diskuterade möjligheterna för geotaggning pekade jag på att huvudsidor kring viktiga orter både kan ge ny trafik till sajten och möjlighet att effektivt konvertera den trafiken. Orsaken är värdet som finns i trafik för resor.

Jag såg ett intressant befintligt exempel på hur man kan presentera det på undersidan för resor på DN.se. Där har de idag en sökfunktion:

Det konceptet jag diskuterar är när man sett en sökfunktion som det något som är praktiskt att föra samman. Under sökfunktionen presenterar man bokstäver för respektive ort och i sökresultaten kan man presentera den specialiserade sidor (där den långsiktigt bästa reklam kan finnas) överst.

Sökfunktionen DN använder känner jag inte till något om men för Google Custom Search kan man anpassa sökresultaten och presentationen på alla möjliga sätt:

Google Custom Search API | Google Code

Dagens Nyheters sida för resor där exemplet togs finns här:

Resor | DN

Själv har jag aldrig brytt mig i sökorden runt resor eller orter även om jag märker att även stora orter är tämligen enkla sökord. Man går ofta in åtminstone topp 20 på en nyhet eller inlägg. De svåra sökord jag av och till rankat på har istället mer berört sökord relaterade till viktminskning och motion.

Struktur för orter - Exempel med Uppsala

Ett bra exempel på hur man kan tänka rörande struktur (att lägga på hierarki och struktur normalt för en tidning) är Wikipedia. Givetvis skulle inte en specialistsida för en tidning likna deras men det är viss inspiration och ett exempel har vi för Uppsala:

Uppsala | Wikipedia

DN kan jag också se har nyheter relaterade till Uppsala som skulle kunna stödja en huvudsida och flera från 2010 exempelvis:

Uppsala - Fritt fram för lågprisflyg på Ärna

Vi kan se att det inte alls är ett svårt sökord - långt därifrån - om målet är topp fyra till fem vilket ger mycket när det handlar på lite sikt om några hundra orter och ännu lite längre fram kanske 500 - 2000 st runt om i Sverige och världen i övrigt. Att det inte är svårt framgår av vilka som rankar före Wikipedia:

Uppsala Kommun
Uppsala Universitet
Uppsala.com

Wikipedia är lätt för DN när en huvudsida fått åldrats och fått rätt stöd från andra sidor. Uppsala.com bör man gå förbi fint när de mycket fler naturliga inlänkar DN får har flytit in. Tar man ett par timmar och tipsar några bloggar är det mycket möjligt att resultatet av det räcker.

De två överst är svårare men domänen DN har är tyngre än båda (dåligt utnyttjad) men däremot sämre anpassad för Uppsala. Troligen tar man lätt plats tre (om man nu inte gör saker dåligt) och två är fullt möjligt. Även ett går men med en större ansträngning än vad som är meningsfullt. Uppsala är en liten ort och värdet detta ger handlar om att gå upp topp fyra till fem på en mängd orter.

Vår enda sida relaterad till Uppsala såg jag inte ens topp 100:

Uppsala - Spännande växter i Botaniska trädgården

Men den saknar fast länk på sajten och ligger i mitten av arkivet dit Google knappast går in därför att initiala länkar går till första och sista sidor i det.

Ranking för resor

Nu när vi tittar på resor kan det vara kul att titta hur positionerna ser ut på Google för nättidningar:

På plats åtta ligger Aftonbladet som hör till samma koncern som SvD. Därefter har vi DN-sidan som användes som exempel. På plats 12 kommer SvD. På 14 ligger Expressen. Slutligen har vi Sydsvenskan på 17.

Samarbete för mer trafik

Från sökresultaten framgår givetvis att särskilt Bonnier och i mindre utsträckning Schibstedt kan dra nytta av varandra för högre ranking. Det diskuterades för en jämförbar situation i:

Möjligheter större samarbete i och mellan mediekoncerner kan skapa

Särskilt Sydsvenskan är givetvis en självklart bra nättidning för det. De tycks ju heller inte konvertera rese-sida hårt:

Resor | Sydsvenskan

Men även Expressen eller DN beroende på vad vilken tidning man tänker sig att satsa hårdast på runt resor. Det är verkligen vad som kommer helt naturligt när man följer Googles rekommendationer för hur återanvänt innehåll ska hanteras vid legitim återpublicering.

Det oroar att SVT:s manliga medarbetare är så veka

När jag tittar på SVT nu på morgonen kan jag inte annat än uppleva SVT:s manliga medarbetare är pinsamt förvekade. SVT har en ung kvinna anställd i den norrländska landsbygden - initierat kallat lapphelvetet.

Vi vet alla att helvetet är fyllt av otäcka farliga djur: hemskt förvuxna rådjur - kanske p.g.a. av Tjernobyl - med fruktansvärda horn jagade i stora flockar som springer ner folk, isbjörnar, sångsvanar, vargar, tranor, brunbjörnar, sälar, m.m.

Oerfarna statsbor tror att sälar är gulliga djur men jag har tillgång till fruktansvärd dokumentation av deras slagkraft (bifogad länk). Sångsvanar vill till och med dom beväpnade norrlänningarna ha skyddsjakt på (se bifogad dokumentation). Dessa tål inte någon annan ras... Ska vi behöva vänta tills de strypt en skolklass med sina långa halsar? Både sångsvanar och sälar är lömska djur.

Till och med beväpnade norrlänningar menar att sångsvanar är otäckt farlig - den tål inte andra raser och jagar bort dem. Dessa sångsvanar är inte som dom vi har här nere som simmar runt med en massa andra fåglar. De är lömska mördare som smyger sig fram och skrämmer iväg eller massakrerar alla andra arter.

Är det vad en kvinna ska utsättas för? Ännu mindre en ung kvinna? Samtidigt som SVT har män arbetande i våra civiliserade städer? Vad blir nästa sak? Kvinnliga medarbetare i Skåne? Detta säger mycket om männen anställda vid SVT. Veklingar varenda en.

Dokumentation av ett fruktansvärt monster nära släkt med sälar:

Havsmonster (sjöleopard) matade fotograf med sälar

Rapport från Norrland om sångsvanarnas framfart (försiktigt uttryckt troligen för att inte väcka panik men vad det handlar om framgår tydligt nog):

De vill ha skyddsjakt på sångsvan - Jokkmokk - Lokalt - Norrbottens-Kuriren

(Fast egentligen tyckte jag att det var många bra inslag men det har sina poänger att stimulera åtminstone sitt eget humör positivt.)

Schibstedt "segrade" över Bonnier

Schibstedt leder över Bonnier med 72 mot 69 räknat i antal inlägg på Nyhetsbloggen. Det har också varit en "tävling" från dag ett eller snarare ett personligt kvalitetsmått (som säkert blir annorlunda för vem som helst som gör det).

När jag sett något jag gillat hos någon av deras tidningar jag följer (Expressen, DN, Aftonbladet och SvD) har jag använt något i respektive koncern som exempel kring i en guide även om jag sällan just berört vad jag gillat. Vad jag gillat är sådant som jag tycker indikerar en framtid för dem på nätet medan t.ex. prioritet av bevakningsområden, åsikter m.m. som jag ej bedömer har med det att göra oavsett vad jag tycker inte påverkat.

Det är ganska jämnt nu när jag avslutar den "tävlingen". Siffrorna är nog lite snedvridna av att jag bedömt vissa mest på nätet (DN och SvD) och en del i princip bara tryckta (Aftonbladet och Expressen). Egentligen tror jag också att Schibstedt korrekt ska upp en del därför att jag struntade i att titta på vissa satsningar de gjort och kanske snarast att det borde vara en skillnad på 10 - 15 inlägg (en "NTM" i differens).

NTM där jag följt UNT har bara klarat 13 poäng trots att jag både följt dem som tidning och på nätet. Visst tidningen har sina poänger visuellt och enstaka satsningar men en del annat är tämligen skakigt i den tryckta tidningen. På nätet är allt exceptionellt dåligt gjort och varje nytt projekt jag sett har i bästa varit lätt förvirrat och alltid med tekniska misstag rörande trafik och konvertering. Det är områden man bäst läser in sig på och givet att jag vet att dom har resurser ska det absolut inte vara ett problem. "Lätt" underligt och väldigt tråkigt givet att de har alla förutsättningar i världen att konkurrera även med dom största tidningarna när det gäller värdefull trafik. Dock kan inte alla tidningar överleva dom kommande fem åren som relevanta aktörer utan en del kommer dö eller marginaliseras. I princip utan radikala förändringar är de inom kort slut på nätet därför att de inte kommer hinna hämta ifatt. Det handlar tror jag att de behöver göra något stort inom de närmaste sex månaderna.

SvD.se
DN.se
Expressen.se
Aftonbladet.se
UNT.se

Buzz i urval om mediebranschen

Längre guider och artiklar som använder specifika entiteter lär som jag skrev bli mindre vanliga nu när andra projekt är avslutade:

Fas I av Nyhetsbloggen klar

Kortare reflektioner på Google Buzz medan jag slösurfar av och till medan jag sitter och läser filosofi och vill variera mig medan idéerna verkar är däremot vanliga. Idag surfade jag några av SvD:s bloggar och gav flera snabba åsikter kring vad de skrivit. Tänk på att det är snabba reflektioner inte sällan skrivna medan jag läser något annat. Det är vad jag har Buzz mest till just nu förutom "komiska" inlägg för att roa mig själv.

1. Kommentar om SvD:s och Aftonbladets webb-TV
Det tycks vara en imponerande prestation de gjort i ett viktigt område. Andra möjligheter verkar man fånga sämre trots att det handlar om värden större aktörer fortfarande mer unikt kan ta. Där tror jag på att tidningarna ska vara aggressiva innan fler medelstora byggt resurser för att börja ta av också dessa områden (det tåget är dock kanske på väg att gå så 2011 och 2012 kan bli tuffare än nödvändigt).

2. PJ Anders Linder, SvD, rörande kritisk granskning av giftemålet av Sverige kronprinsessa
Här kommenterar jag ett inlägg av en av mina favorit skribenter som ju faktiskt fick ett pris på Nyhetsbloggen förra året. Dessutom roade jag mig med att illustrera hur otrevligt det delvis (men säkert utvecklande på många andra sätt) kanske är att vara kronprinsessa rörande vad folk kommenterar och tycker om.

3. Vad PJ Anders Linder och mer jag tycker om latin
Jag pekar på några värden jag kan se med att lära sig latin vilket jag av och till försökt lärt mig: det kan bli lättare att lära sig andra språk och kanske utvecklar det min allmänna språkförmåga. Vad jag skrev om hur jag författar Buzz (liksom nu när jag skriver delvis samma sak igen) är bra att veta:

"I mycket hade det varit trevligt att ha den mer normala koncentrationsförmåga jag har nu när jag lärde mig språk i skolan men de går ju bra att lära sig nu också även om tiden sällan räcker till. Det är också lättare nu när man har vanan att samtidigt när man känner för det skriva några reflektioner i datorn kring något annat samtidigt. Man behöver ju inte ha ögonen på skärmen annat än om man hoppar. Jag gör så ofta och antar jag också många andra som brödskrivit länge - man läser en sak och kan skriva om något annat så länge det är trivialiteter som i Google Buzz. Förmågan att göra det kom till mig en period när jag skrev enormt mycket utan tyngre språkliga krav.

En forskningsnyhet kring ett avancerat ämne går det ju dock inte att göra det för. Reflektioner går däremot bra - Vad man redan vet att man tycker och tänker."

4. Tips relaterat till Martin Jönsson inlägg om sant och falskt inom politik
Här pekade jag på att de möjligheter Martin Jönsson diskuterar är vad nya tekniska lösningar skapat nya möjligheter mer allmänt till nu. Ett exempel jag tog upp tidigare här var Design for America från Sunlight foundation diskuterad i:

Möjligheter större samarbete i och mellan mediekoncerner kan skapa - 4. Gemensamma verksamhetssystem för business intelligence

"Let the sun light" in och allt blir lättare men att göra det behöver inte vara lätt oavsett sammanhang. Det kan kräva att man tar ett färskt perspektiv även om det praktiskt är enkelt och det är svårt tror jag för alla (eller åtminstone för mig).

5. Kommentar till Martin Jönsson tolkning av PO Stenius affären
Jag gillar Jönssons reflektion därför den tror jag är ett tecken på att det synsätt jag representerar vinner utrymme. Viktigast av vad jag skrev är följande:

"Betänk här att är beredd att acceptera att medias roll begränsas i framtiden på den nivå PO Stenius lägger nivån (om det gäller fler än inflytelserika journalister) innebär det att traditionella tidningars möjlighet att ta intäkter begränsas därför att detta är ett av få områden de tydligt kan konkurrera med."

6. Exempel på att kapitalisera trafik och färger
Ett fint exempel både på konst, hur färger kan användas och mer relevant här hur större aktörer mer effektivt kan kapitalisera sin trafik (även om det säkert tar ett tag att lära sig hitta rätt varor). Färger diskuterar jag ju annars huvudsakligen på Pryltrend och senast rörande flaggor för EU. Kan jag använda deras bild av konstverket kanske jag bloggar om det där just därför att det så fint utnyttjade rött och gult med en så relevant titel för den skärningen (i den tolkning jag gärna gör av färgerna - rött som väcker uppmärksam och får i mål, och gult som mer levererar under längre tid).

Buzz, webbkameror och foton på Google Maps

Google Buzz fungerar inte bara från Gmail utan går via öppna API:er att läsa och skriva från alla möjliga klienter:

Google Buzz API

Google har själva gjort en klient till mobiler:

Google Buzz for mobile

Den ger möjlighet till lokalisering av inläggen som skrivs så att det senare går att se var någonstans de skickades för dig och andra. Google har också skapat färdigt stöd i Google Maps for mobile för att upptäcka Buzz skrivna på olika platser:

"Are you curious if there’s anything interesting going on nearby? Enable the Buzz layer in Google Maps, then select any icon from the map or open the list view to see all the posts from the map area you’re viewing."

Från: Tips for exploring the Buzz layer in Google Maps for mobile

Funktionen verkar ännu inte finnas för Google Maps på webben men jag rimligen är det bara att skriva en klient via API:erna som gör det samma och antagligen är det väldigt enkelt.

Liknande möjligheter som redan finns är att visa foton och webbkameror på Google Maps. Det ser vi nedan på webbversionen av Google Maps där man klickar i att de ska visas under Mer...:

Värdefullt för media

För media är detta intressant för flera av dom applikationer jag pekat tidigare på. När en särskild händelse skett någonstans t.ex. en bankrån kan man identifiera personer som befunnit sig i närheten och kanske fångat något intressant med sin kamera eller sett något de ev. inte själva vet är relevant. Det är rent av möjligt att intressanta saker finns på publicerade foton.

Dessa och flera liknande liksom mer avancerade möjligheter har diskuterats i:

Hur mediekoncerner i underrättelseanalys kan visualisera och navigera geografiska data
Geografiskt lokaliserad information för insamling
Geografisk lokalisering för anpassad presentation på nättidningar

Bra att läsa är också följande tips från Google hur Buzz kan användas på mobilen:

5 more tips for using Google Buzz on your phone
5 tips for using Google Buzz on your phone
Introducing Google Buzz for mobile: See buzz around you and tag posts with your location

Denna guide från en annan blogg har också många tips sammanställda i ett inlägg och kan därför vara enklare att läsa:

19 Tips to Get More out of Google Buzz | Googletutor.com