Buzz i urval om mediebranschen

2010-03-29

Längre guider och artiklar som använder specifika entiteter lär som jag skrev bli mindre vanliga nu när andra projekt är avslutade:

Fas I av Nyhetsbloggen klar

Kortare reflektioner på Google Buzz medan jag slösurfar av och till medan jag sitter och läser filosofi och vill variera mig medan idéerna verkar är däremot vanliga. Idag surfade jag några av SvD:s bloggar och gav flera snabba åsikter kring vad de skrivit. Tänk på att det är snabba reflektioner inte sällan skrivna medan jag läser något annat. Det är vad jag har Buzz mest till just nu förutom "komiska" inlägg för att roa mig själv.

1. Kommentar om SvD:s och Aftonbladets webb-TV
Det tycks vara en imponerande prestation de gjort i ett viktigt område. Andra möjligheter verkar man fånga sämre trots att det handlar om värden större aktörer fortfarande mer unikt kan ta. Där tror jag på att tidningarna ska vara aggressiva innan fler medelstora byggt resurser för att börja ta av också dessa områden (det tåget är dock kanske på väg att gå så 2011 och 2012 kan bli tuffare än nödvändigt).

2. PJ Anders Linder, SvD, rörande kritisk granskning av giftemålet av Sverige kronprinsessa
Här kommenterar jag ett inlägg av en av mina favorit skribenter som ju faktiskt fick ett pris på Nyhetsbloggen förra året. Dessutom roade jag mig med att illustrera hur otrevligt det delvis (men säkert utvecklande på många andra sätt) kanske är att vara kronprinsessa rörande vad folk kommenterar och tycker om.

3. Vad PJ Anders Linder och mer jag tycker om latin
Jag pekar på några värden jag kan se med att lära sig latin vilket jag av och till försökt lärt mig: det kan bli lättare att lära sig andra språk och kanske utvecklar det min allmänna språkförmåga. Vad jag skrev om hur jag författar Buzz (liksom nu när jag skriver delvis samma sak igen) är bra att veta:

"I mycket hade det varit trevligt att ha den mer normala koncentrationsförmåga jag har nu när jag lärde mig språk i skolan men de går ju bra att lära sig nu också även om tiden sällan räcker till. Det är också lättare nu när man har vanan att samtidigt när man känner för det skriva några reflektioner i datorn kring något annat samtidigt. Man behöver ju inte ha ögonen på skärmen annat än om man hoppar. Jag gör så ofta och antar jag också många andra som brödskrivit länge - man läser en sak och kan skriva om något annat så länge det är trivialiteter som i Google Buzz. Förmågan att göra det kom till mig en period när jag skrev enormt mycket utan tyngre språkliga krav.

En forskningsnyhet kring ett avancerat ämne går det ju dock inte att göra det för. Reflektioner går däremot bra - Vad man redan vet att man tycker och tänker."

4. Tips relaterat till Martin Jönsson inlägg om sant och falskt inom politik
Här pekade jag på att de möjligheter Martin Jönsson diskuterar är vad nya tekniska lösningar skapat nya möjligheter mer allmänt till nu. Ett exempel jag tog upp tidigare här var Design for America från Sunlight foundation diskuterad i:

Möjligheter större samarbete i och mellan mediekoncerner kan skapa - 4. Gemensamma verksamhetssystem för business intelligence

"Let the sun light" in och allt blir lättare men att göra det behöver inte vara lätt oavsett sammanhang. Det kan kräva att man tar ett färskt perspektiv även om det praktiskt är enkelt och det är svårt tror jag för alla (eller åtminstone för mig).

5. Kommentar till Martin Jönsson tolkning av PO Stenius affären
Jag gillar Jönssons reflektion därför den tror jag är ett tecken på att det synsätt jag representerar vinner utrymme. Viktigast av vad jag skrev är följande:

"Betänk här att är beredd att acceptera att medias roll begränsas i framtiden på den nivå PO Stenius lägger nivån (om det gäller fler än inflytelserika journalister) innebär det att traditionella tidningars möjlighet att ta intäkter begränsas därför att detta är ett av få områden de tydligt kan konkurrera med."

6. Exempel på att kapitalisera trafik och färger
Ett fint exempel både på konst, hur färger kan användas och mer relevant här hur större aktörer mer effektivt kan kapitalisera sin trafik (även om det säkert tar ett tag att lära sig hitta rätt varor). Färger diskuterar jag ju annars huvudsakligen på Pryltrend och senast rörande flaggor för EU. Kan jag använda deras bild av konstverket kanske jag bloggar om det där just därför att det så fint utnyttjade rött och gult med en så relevant titel för den skärningen (i den tolkning jag gärna gör av färgerna - rött som väcker uppmärksam och får i mål, och gult som mer levererar under längre tid).