Dagens citat: Johan Myrsten

2010-03-04

Det här var tycker jag ett elegant exempel hur "företagsledare" för de inte sällan "ganska" stora japanska konglomeraten ofta kommunicerar liksom chefer i de enskilda företagen:

"Toyoda medgav att Toyota gjort misstag på grund av för snabb expansion. Han beklagade djupt de olyckor som skett och utlovade flera nya grepp för att förbättra kvalitetskontrollen.

Men han underströk också att det inte är något fel på företagets grundläggande filosofi att söka ”ständig förbättring” och utveckla en personal med kvalitet."

Från: Toyoda inte bara ödmjuk

En tilltalande artighet, öppenhet rörande möjlighet till förbättring men ändå med stolthet över värden som mätbart går att motivera är verklig.

Akio Toyoda - som jag tror har ett praktiskt direkt inflytande när så önskas (och externa tvingande faktorer saknas) realiserande möjlighet att mer eller mindre ensamt besluta allt rörande övergripande strategi inte ovanligt för japanska konglomerat - är barnbarn till Sakichi Toyoda (豊田 佐吉) som Wikipedia berättar följande om:

"Sakichi Toyoda (豊田 佐吉 Toyoda Sakichi, February 14, 1867 – October 30, 1930) was a Japanese inventor and industrialist. He was born in Kosai, Shizuoka. The son of a poor carpenter, Toyoda is referred to as the 'King of Japanese Inventors'."

Från: Sakichi Toyoda

Sedan visst att vi i Sverige lätt uppfattar den japanska artigheten för något annat än vad det faktiskt är - ett artigt trevligt sätt att kommunicera. Toyoda är en av världens mer inflytelserika personer på uppfattar jag ett ganska konkret personligt sätt.

Ett ganska tilltalande exempel på de för konglomeraten unika egenskaperna såg jag förövrigt i uppslagssidan för Toyota Industries:

"The company owns 5.55% of Toyota Motor and is the largest shareholder (excluding trust revolving funds). As a countermeasure against hostile merger and acquisition attempts, Toyota Motor currently holds 23.5% of common stock of its parent company Toyota Industries."

Från: Toyota Industries

Att reda ut konglomerat och hur de hänger samman är ju ett till exempel där lösningar jämförbart med vad som diskuterats i följande artikel är nödvändiga (eller åtminstone underlättar saker över tiden):

Ontologi låter mediekoncerner följa entiteter och deras relationer

Relaterat

Mer om citat:

Citat ger bättre artiklar

Fler personer som citerats:

Skickliga personer som lyfts fram som föredömen

HD-skärm i Youtube ser bra ut även med mindre bild

Nu är jag ingen expert eller ens inläst på skärmupplösningar, standarder för bildformat eller vad nu HD hör till. De större "skärmarna" som finns på Youtube tror jag är resultatet av den utökade funktionalitet som gav 1080p HD (jag är lätt osäker på vad 1080p egentligen betyder men tror det innebär större presenterad bild med samma "bildpunktsdensitet" som mindre):

1080p HD Is Coming to YouTube

Följande två bilder från inlägget på Youtube-bloggen illustrerar visuellt skillnaden mellan 1080p och äldre mer begränsade 480p. Äldre 480p:

Ny större 1080p:

En kul sak som inte behöver ha med den förändringen att göra är att en del bildklipp ser bättre ut med större presenterad bildyta (vilket redan innan gick att påverka via parametrarna om jag kommer ihåg rätt) trots att själva bildklippet håller samma storlek. Ett exempel på det har vi i:

Britney Spears - Radar (OFFICIAL MUSIC VIDEO)

Triviala grundläggande värden Youtube ger publicister

En intressant egenskap med Youtube för publicister är just hur enkelt det är att bädda in filmklipp för presentation utan att det påverkar egen "förbrukning" av bandbredd från servrarna. Jag tog och bäddade in filmklippet från exemplet vilket tog cirka fem sekunder (även om fenomenet inte framgår i det):

Triviala grundläggande möjligheter (men inte alla) det ger är att:

1. Lägga upp egna filmklipp och låta Google stå för kostnaden.

2. Utnyttja befintliga filmklipp för att ge värde för egna läsare.

3. Driva trafik från Youtube till den egna sajten.

Mer om filmklipp och Youtube

Guider och tips om att använda filmklipp:

Multimedia i tidningar på nätet
Illustrera med foto, filmklipp, kartor, teckningar m.m.

Vid begränsad budget är ett alternativ för att skapa filmklipp the flip:

Köp rätt videokamera