Nu är jag ingen expert eller ens inläst på skärmupplösningar, standarder för bildformat eller vad nu HD hör till. De större "skärmarna" som finns på Youtube tror jag är resultatet av den utökade funktionalitet som gav 1080p HD (jag är lätt osäker på vad 1080p egentligen betyder men tror det innebär större presenterad bild med samma "bildpunktsdensitet" som mindre):
Följande två bilder från inlägget på Youtube-bloggen illustrerar visuellt skillnaden mellan 1080p och äldre mer begränsade 480p. Äldre 480p:
Ny större 1080p:
En kul sak som inte behöver ha med den förändringen att göra är att en del bildklipp ser bättre ut med större presenterad bildyta (vilket redan innan gick att påverka via parametrarna om jag kommer ihåg rätt) trots att själva bildklippet håller samma storlek. Ett exempel på det har vi i:
Britney Spears - Radar (OFFICIAL MUSIC VIDEO)
Triviala grundläggande värden Youtube ger publicister
En intressant egenskap med Youtube för publicister är just hur enkelt det är att bädda in filmklipp för presentation utan att det påverkar egen "förbrukning" av bandbredd från servrarna. Jag tog och bäddade in filmklippet från exemplet vilket tog cirka fem sekunder (även om fenomenet inte framgår i det):
Triviala grundläggande möjligheter (men inte alla) det ger är att:
1. Lägga upp egna filmklipp och låta Google stå för kostnaden.
2. Utnyttja befintliga filmklipp för att ge värde för egna läsare.
3. Driva trafik från Youtube till den egna sajten.
Mer om filmklipp och Youtube
Guider och tips om att använda filmklipp:
Multimedia i tidningar på nätet
Illustrera med foto, filmklipp, kartor, teckningar m.m.
Vid begränsad budget är ett alternativ för att skapa filmklipp the flip: