Skräp på nätet: DN har blivit en stor annonsbanner

2009-01-27

Jag tycker att inom vissa branscher behöver man ha viss stolthet. Är man media säljer man inte redaktionellt utrymme, man anger tydligt vad som är annons, skribenter ska vara källkritiska och inte acceptera rätt av information från nyhetsbyråer, presstjänster m.m. Visst det blir tuffare ekonomiskt och gudarna ska veta att jag inte blivit rik på det men hade jag tyckt det var viktigt finns alternativ för mig. Andra arbeten givetvis. Och att bidra till verksamheten på annat sätt. Jag brukar hålla en beräkning på spontana förslag om otillbörlig annonsering (d.v.s. mestadels förslag om annonser med sökmotorvänliga länkar) och det högsta jag fått där någon månad nådde var erbjudande om totalt cirka 110 000 kr. Det är väldigt mycket mer än vad moraliskt korrekt annonsering ger. Trots det har jag aldrig sålt sökmotorvänliga länkar. Aldrig. Inte heller kommer till någonsin bli aktuellt att bryta redaktionellt oberoende, sälja annonser som läsaren inte kan se annonser eller bryta riktlinjer från viktiga samarbetspartners som Google. Aldrig.

Vad ska man säga om sådan här annonsering? Är DN.se på väg att lägga ner? Har de ingen stolthet kvar? Är det inte bättre att de försöker lösa sina interna problem och skär onödiga kostnader än att välja det här?

Jag gick in på DN.se vilket är deras startsida. Jag når inte deras startsida utan det ovan. Jag ser inte att det framgår att det är annons. Jag förväntar mig redaktionell text. Jag ser en annons. Men det är inte angivet att det är annons.