Dagens Nyheter kraftigt bättre: Hittade tillbaka till sin själ

2012-02-22

Dagens Nyheter skar jag bort från tidningar jag av och till följde för små fallstudier (ex. relaterat till rubriker och bild i tryckta tidningarna). Även om den tidigare givit gott värde många gånger och varit av och till läsbar även med internationella mått var det mer intensiva i symboler och bildval oftare associerat till värde vad jag då sökte (där SvD gav regelbundet härliga exempel hela sommaren 2011 där att minnas ex. var bilderna av JAS 39 Gripen i samband med Libyen fantastiska i hur de uttryckta intensiteten väl i relation till krisen och stridsflygplanens hastighet trots stillbilder).


Ett problem med DN viktigt att börja med därför det är här man blivit bättre ligger i ett hattande mellan något nytt där man smetar ut djupet vilket aldrig fungerat för dem respektive åt andra hållet underligt djup som verkligen intresserar få och där de inte har något unikt värde att lägga jämfört med andra. Kultursidorna kunde ibland vandra ut i det mest underliga.


Vi har emellertid nu ett tag sett en försiktig som jag upplever det förbättring åt något annat. Och idag tyckte jag att vi hade ett excellent exempel i stora delar på hur DN bör vara där de också fångar den själv de uttrycker från sina medarbetare och kollektiva tradition.


Ett fint exempel (visst bättre än möjligt regelbundet men ändå just därför enklare att använda för att visa värdet) är FN:s beslutsordning är anpassad till kalla kriget:


  • De ger båda en god översikt precis lagom djupt och brett om Syrien konflikten.
  • Jag tror man fångar mycket folk kan missa i TV och andra snabbare nyhetsformer.
  • Men inte så att det tråkar ut.

Lika viktigt ett intressant reportage genom att frihetskriget är aktuellt. Och det för de flesta.


För de särskilt intresserade just av Mellanöstern eller Syrien specifikt (och vi bör väl ha antar jag en del invandrare från området i Sverige?) finns ett tyngre värde i att bra uttrycka kanske en del av problemen just nu med att hitta en tyngre väg framåt.


Dels i vad som indikeras rörande olika grupper och kanske också att Sieda heller kanske inte i allt heller har en realistisk bild av saker och ting (men det har nu få politiker, representanter för frihetsrörelser relaterat till den egna ambitionen att vinna valet eller revolten). Det känns ju inte verkligt att när en stor del av problematiken är samarbete och synkronisering mellan grupper långsiktigt för stabilitet och kortsiktigt i massor praktiskt att övriga världen ensidigt skulle erkänna just Syriska Nationella rådet som Syriens representant.


Rimligen med samarbete ska väl tillräckligt folk finnas utanför Syrien med ålder och lämplighet för det oavsett om det rör politiskt eller militärt samarbete för att kunna etablera motsvarande ett icke-valt exil-parlament förutom mer konkreta samarbetsgrupper. Det finns nog duktigt med folk utanför Syrien från alla grupper som kan skapa väsentligt värde i det jämfört med nästan vad som helst.


Det känns på något sätt osmakligt att hålla på och gnälla på frihetsrörelserna. Och jag tror säkert många tycker att jag har helt fel också och att Syriska Nationella Rådet i sig nu skulle vara det. Men
i mycket givet att saker kanske rört sig och rör sig lite långsammare än man kan hoppas efter Libyen kan man mena att mycket utan risk eller låg risk men med högt värde inte blivit gjort som möjligheter nu fortfarande finns till. Allt kan inte bara vara att träffa andra länders politiker och gissningsvis ligger inte allt för mycket stridsledning utanför själva Syrien.


Det gäller just det konkreta och ibland även väldigt enkla men som också är viktigt:


  • Väl synliga symboler vi är vana att associera till nationellt politiskt samarbete. Är man PLO som slogs en evighet alltid med gerillans symboler fram tills viss förändring något innan de första framstegen nåddes. Eller tänker man mer likhet men i det lilla och kostnadseffektiva med andra länder liksom de egna symbolerna? Talar man till folket är uppmuntrande symboler bra men mer finns.
  • Ser man till att ta ansvar för befolkningen? Vad dessa grupper kan göra är väldigt litet i situationen men har man en myndighet om än med ett fåtal personer för att skicka ut konkreta säkerhetsråd rörande vatten, IT-säkerhet givet risk för avlyssning av regimkritik på nätet och hur man skyddar sig mot bomber? Kanske men jag har inte märkt det och har jag inte märkt det gäller det många andra också och att sådant märks är också viktigt värde.
  • Hur mycket kapital har man? Och hur mycket skulle krävas för att sätta upp en delvis en alternativ statlig infrastruktur i Syrien om än förutom stridssamband om det nu inte redan är löst bra? Kanske inte så mycket som man kan tro. Ett litet GSM-nät kan man komma långt med och är inte så himla enkelt att slå ut om de inte vill störa ut sina egna nät och inte direkt kommer åt de mobila basstationerna. Jag vet vad de kostnade 1999 när jag på Ericsson såg över rörande säkerhetsfrågor inför UMTS (inte på någon i ansvarsfull utan i kontext av säkerhetsfunktioner jag utvecklade för säkerhetsprotokoll där området allmänt tittades över) där det rörande GSM noterades att illegitima mobila basstationer hade förekommit i Tyskland och att priserna för sådana låg på 5 000 000 kr med tämligen god räckvidd.
  • Det kan tyckas löjligt att försöka etablera sådant som stipendier för högre utbildning till Syrien i exil ex. relaterat kultur eller sociologi eller jämförbara specialistområden med universitet, EU:s utbildningsenheter m.m. där etablerade mötespunkter och förståelse av varandra liksom den konkreta kunskapen senare kan vara till hjälp till att bygga upp landet. Visst att man nu inte ska fastna i att uttrycka låg-intensitet och förslöa sig fet i exilen. Men det är ändå ett bra exempel på att tänka långsiktigt och se annat än just striden när nu möjlighet till att i exilens större frihet kunna göra sådana saker. Och landet måste ju efter kriget byggas upp igen. Kapitalförstöringen är redan enorm.

Vi kan jämföra Libyen. En anledning jag och troligen de flesta tyckte det var bra att man var lämpligt försiktig med att beväpna upp folket är att vapen i omlopp skapar problem. Ingenting i situationen där nu är så himla förvånande eller ens mer oroande än tror jag förväntat av de flesta. Visar man tilltro, stödjer dem och inte målar fan på väggen (och det tycker jag ingenting i nyhetsrapporteringen än har gjort) ska det där nog lösa sig bra över något år. Skillnaden mot Syrien är dock att Libyen har resurser ej lika bundet till infrastruktur eller beroende av Iran. Sådant gör verkligen stor skillnad. Oljepengar gör livet lättare och det minskar också spänningar. Vidare kräver det infrastruktur för realisering av värdet vilket med tiden nog underlättar de statliga funktionerna. Syrien saknar det och att tänka framåt och också i alla andra dimensioner än konflikten just nu är därför viktigt. Landet kommer ha en enorm utmaning nästan lika stor efter kriget också.


Man kan visst säga att saker tar tid när det gäller hjälp från omvärlden är ett avgörande problem men jag tror inte det stämmer. Syrien behöver mer hjälp och så snart som möjligt. Men samtidigt när saker tar tid finns det ju också mer tid att göra annat. Och där är ju ingenting slut nu därför att man eventuellt kunde gjort mer. Syrien tror jag frihetsrörelsen vinner men jag tror också att det är viktigt att man därför börjar göra mer i fler frågor. Finns brist på folk så är det inte mycket man kan göra kanske men jag tvivlar verkligen på att det är ett problem i exil-perspektivet där heller inte ens de flesta frågor ska kräva något direkt säkerhetsbehov (rörande risk spionage o.s.v.).


Vad jag skriver kan man ju också oavsett det konkreta se som en nog inte ovanlig bild bland många i väst. Symboler och konkreta samarbeten indikerande ansvar, samarbete och att man tänker framåt är tror jag väldigt viktigt.

Senate Armed Services Committee om samarbetet underrättelsetjänst & militär

Från Another Vietnam? Maybe a bad analogy anknytande till vad jag skrev i US Intelligence kraftigt efter i Arabvärlden:

Committee Chairman Carl Levin (D- Mich.) told Clapper he was “concerned by recent news reports that the latest National Intelligence Estimate, or NIE, reflects a difference of views between the intelligence community and our military commanders over the security situation in Afghanistan.”

Något jag känner ligger i vad jag pekade på är oavsett om det är en rebellrörelse man är kontaktperson hos eller om man hjälper studenter i ett land med delade meningar med regimen till studier utomlands är det personliga kontakten över en längre tid med folk.

I ett par inlägg i tiden runt det inlägget (ev. inkluderande) det uttryckte jag mig både orättvist och otrevligt om särskilt Tyskland och Frankrike. Frankrike har ju på så många sätt upplever jag åtminstone det här och förra året bidragit med mycket för världen.

Så det var verkligen fult av mig uttryckande en sämre sida hos mig. Men som jag skrev i inlägget efter tappade jag min Buddha natur och jag ska heller inte beskylla uteslutande hög känslighet och oro över lidande människor i Syrien givet att det kom samtidigt som jag var enormt irriterad och utarbetat trött över dataimporten av nyheter jag skrev om och som inte ville fungera. Jag tror det kan ha påverkat.

Det känns dock lite löjligt att be Tyskland och Frankrike om ursäkt men väl ev. läsare med anknytning dit och övriga som kan ha tagit illa upp.

Druserna ( دروز) lämnar det sjunkande skeppet

Pekar uppgifter Associated Press har:

"Syria's embattled leader, Bashar Assad, appears to be losing one of his last bastions of reliable support: the Druse Arab community in the Israeli-occupied Golan Heights.

In the snow-covered villages of this strategic highland, Druse are quietly breaking a long-standing code of silence and _ for the first time since Israel captured the Golan from Syria in 1967 _ holding protests against the Syrian government for its brutal crackdown on opponents."

Från: Golan Druse support for Syria regime cracking

Kanske är också Libanon lite mer rörligt än vanligt med rätt power-up?

Turkiet har sägs det just slutit handelsavtal eller motsvarande (läste inte i detalj) men jag tvivlar på att det har särskilt avgörande betydelse för något. Dessutom känns Turkiet som sunt balanserad kring mycket.

Ett problem är ju dock att problematiken spridit sig ganska duktigt förutom plåga, förstörd infrastruktur och död i själva Syrien.

Men det var som jag skrev förra sommaren när jag pekade på ca vecka åtta som mest intensiva (och kanske missar vi med en vecka eller två? Men jag har ej saker uppe för att försöka mig på en uppdaterad analys men något lite här från en debugg-körning: Japan högre i "nyhetskraft" än Syrien, Iran och Kina) att visst tror jag regimen faller men att det obehagligt nog som så ofta blir i blod. Kan man undvika blodet är det värt oerhört mycket inklusive tid och praktiskt förlåtelse.

Död och tortyr lämnar spår efter sig. Belgiens stympningar med avhuggna fötter, händer, armar m.m. i Kongo ägt av Leopold II som privatperson skapade en kultur där det efter dom fruktansvärda åren uttrycks i konflikt på konflikt i regionen. Nyligen inte minst Rwanda.

Men vänta måste bära rimlighet och i mycket bestämmer ett folk själva när de är redo. Åtminstone gör sällan någon annan det åt dem med lyckade resultat. Utan förmåga att fritt välja i val leder delade meningar i stora frågor ofta till väpnade konflikter.

Nu blir det ordning och reda

Clinton ger sig ut för att jaga på diverse länder kan vi läsa i Clinton Heads Abroad To Push Syria Diplomacy:

"Clinton is traveling to London on Wednesday for a conference on Somalia, but U.S. officials will be using the international gathering to lay the groundwork for a major conference on Syria's future taking place later this week in Tunisia. The trip comes as the Obama administration is opening the door slightly to international military assistance for Syria's armed opposition."

Det är nog relevant att fundera på hur vi praktiskt kan ingripa i väpnande konflikter utan USA. De har motent mobil infrastruktur med hangarfartyg och dylikt lite varstans i världen. Men i närmiljön till Europa ska nog bäst EU kunna leverera samma sak för att inte riskera att för oss allvarliga blir lösta för sent.

UK och Frankrike tycks ju engagera sig mer och mer med större initiativ men det är en hög praktisk kostnad för dem ensamma. Gemensamma lösningar i EU låter givetvis bra på pappret men problemet är ju också att concretness i att använda dem ska finnas med rimlig leveranstid.

Om vi upplever att FN och USA agerar långsamt här kan vi troligt multiplicera det med 50 innan EU skulle kunna klara att fatta ett gemensamt problem innehållande minsta lätt arbetsamt eller politiskt lite obehagligt för något av medlemsländerna.

Större ansvar i parlamentet och mer riktigt av dem utsedda mekanismer tror jag skulle lösa mycket av dom problemen på sikt. Den nuvarande lösningen med högt ansvar på annat håll med distans till de krav röstande medborgare ställer kan nog tänkas vara lite för bekväm för att ändra det. Särskilt som varje enskilt land som hindrar eller försenar något tenderar att vinna på hemmafronten representerande bland få frågor där de uppmärksammas tydligt i hemma-landet.

Japan högre i "nyhetskraft" än Syrien, Iran och Kina

Jag blev något förvånad att Japan vid en testkörning på news power ur olika dimensioner låg högre än övriga koncept (huvudsakligen) länder jag körde vid.

När jag surfade aktuella nyheter på Google News såg jag ingenting speciellt första gången och låg för begränsad i minne på denna dator för att försöka fånga vilka nyheter vid den senaste importen som kunde vara orsaken.

Jag såg dock flera som kan bidra men ingenting riktigt för att kanske få upp till nivå med Syrien och Iran. Nu såg jag dock när jag sökte på Google News igen att radioaktivitet sprider sig från Fukushima.

Värdena förklaras ytligt och några av övriga för större jämförelse ges längre ned.

japan 0.0443383591299501 0.00978238173798846 0.0183311244575341
syria 0.0446857149808703 0.0076488344560529 0.00383146819105424
iran 0.0791015955305456 0.0165439335845319 0.00858658692152573
china 0.0768784335769507 0.00687551367170525 0.0209992062283493

News power i denna körning byggdes från 21 och 22 februari. I första kolumnen ligger news power beräknad direkt från nyheterna konceptet är ett relevant subjekt till d.v.s. förekommer koncept, ord m.m. associerat till en emotionell potens vid vidare beräkning associerad till påverkan på "nyhetsnivån" riktningslöst (d.v.s. skattehöjning eller skattesänkning kan vara lika potent).

I andra rader ges sekundär påverkan från news power för associerade koncept viktat med associationen.

I den tredje p.s.s. men för blue light och vid denna körning viktlöst. För news power via relationer i blue light ska den relativa skillnaden mot jämförbara länder sättas i relation till hur kraftigt landet ligger i de två första. Vi kan även om det "kanske" inte framgår tydligt se poängen i att konflikt i ett land kan påverka bl.a. en grupp länder. När dessa länder i blue lights relationer uttryckande inlärd vedertagen association är anslutna förstår vi att påverkan på respektive kan bli större från påverkan på en ex. förväntat deltagande i en intervention eller i det extrema kraven som skulle ställts på individuella länder i NATO respektive Warszawapakten om ex. någon tillräckligt högt upp i Östtyskland blivit galen och helt enkelt fick för sig att angripa Västtyskland med maximal kraft. Även om dessa länder ej förekommer relativt det totala i situationen särskilt associerade med incidenten är påverkan på dem hög.

england 0.0166543421690261 0.00171012892591885 0.0132858883183754
france 0.0244491455449857 0.00362570991828759 0.0164621630751586
russia 0.0196215874942601 0.00499842184995876 0.0141109971393045
brazil 0.00250106534493473 0.000830781499237207 0.0141580582870741
libya 0.00865769675182355 0.0020721817103708 0.00320366877861333
germany 0.0158687670923111 0.00395123922348755 0.0174258943850428
egypt 0.0156332803321792 0.0028082688497486 0.00923738148634386
iraq 0.00575979624058047 0.00103244993745502 0.00697561760366213
california 0.0141282390689648 0.00327998071448727 0.0139581922761877
japan 0.0443383591299501 0.00978238173798846 0.0183311244575341
australia 0.0136755737441724 0.00260821058074973 0.0132771687437623
canada 0.0176618658681824 0.00345638137469931 0.0154394060142083
italy 0.0177597534416579 0.00340303841774209 0.0147945105766193
greece 0.0653961656662627 0.0113567383899303 0.00945370029288159

tax 0.0570314499459336 0.00556979789869597 0.00413636236757617
war 0.00920579792639358 0.00138925783816938 0.0103644804461001
freedom 0.00390816685953671 0.000395024710504426 0.00715633143953447

Vi hade kunnat om fler körningar över tiden gjorts eller framgått här se skillnaden mellan Europa och Asien i att Asien ligger högre i de två första kolumnerna uttryckande att hetare nyheter genereras relaterat till Asien och i närhet till andra heta koncept respektive att Europa ligger högre i sedan längre tid etablerade relationer som ett tecken på att Europa tappar dynamik. Världen hade varit mycket enklare om det i så fall berott på att Asien tar kraft från Europa men det är snarast att Europa tappar trots ökade möjligheter dynamiken i Asien skapar (d.v.s. att Asien är dynamiskt och utvecklats har givit Europa kraft).

europe 0.0661742050435423 0.00918869721764316 0.0110180055375526
africa 0.0445317535179013 0.00987619872863815 0.0107634921611501
asia 0.0166187366907052 0.00264241856039752 0.00777962108543464