Gräver inte Guld i USA: Finansminister Borg profiterar inte på dom amerikanska budget-problemen

2013-10-10

Sista tiden är såväl Kina, OECD, ECB m.m. skapat omfattande brand building för sin verksamhet genom att läxa upp USA's kongress, Vitahuset m.m. amerikansk budget-verksamhet. D.v.s. nuvarande amerikanska inrikesproblematiken kring deras budget-problem är redan accepterad affär för alla USA indirekta via lån "ägare" att tycka till kring för att få nytt media-liv i gamla avsomnade organisationer.


Att Finansminister Borg inte kapitaliserar på dessa möjligheter givet normaliserat svenskt head-count inte helt oväsentligt delägarskap och intresse i the Business of USA känns som tappade svenska möjligheter både till synlighet såväl som en chans att stärka medborgarens stolthet och självförtroende genom att trycka till något ofta upplevt större:


Sorterat från största juli 2013. Delar av hela listan är citerad. Hela listan finns här:


Jul     Jun     May     Apr     Mar     Feb     Jan     Dec     Nov     Oct     Sep     Aug     Jul
Country                2013    2013    2013    2013    2013    2013    2013    2012    2012    2012    2012    2012    2012
                      ------  ------  ------  ------  ------  ------  ------  ------  ------  ------  ------  ------  ------

China, Mainland       1277.3  1275.8  1297.3  1290.7  1270.3  1251.9  1214.2  1220.4  1183.1  1169.9  1153.6  1155.2  1160.0
Japan                 1135.4  1083.4  1103.7  1112.7  1114.3  1105.5  1103.9  1111.2  1117.7  1131.9  1128.5  1120.9  1119.8
Carib Bnkng Ctrs 4/    287.7   290.8   280.0   284.1   283.9   280.3   271.8   266.2   263.5   273.5   261.1   263.9   247.6
Oil Exporters 3/       257.7   256.8   264.5   271.7   265.1   256.8   261.6   262.0   259.1   262.2   267.2   269.1   268.4
Brazil                 256.4   253.7   255.2   253.1   257.9   256.5   254.1   253.3   255.9   254.1   251.2   259.8   256.5
Taiwan                 185.8   186.2   188.8   185.7   188.9   190.0   192.7   195.4   199.1   197.2   201.7   199.5   194.4
Switzerland            178.2   180.4   182.6   185.8   183.6   186.9   190.0   195.4   192.7   187.8   193.5   191.7   184.8
Belgium                167.7   176.1   175.2   185.5   188.4   187.3   185.6   138.8   138.5   136.4   133.2   130.2   141.3
United Kingdom 2/      156.9   162.7   155.8   160.2   159.1   138.6   139.3   132.6   133.5   133.2   137.9   137.1   135.4
Luxembourg             146.8   150.6   143.2   149.7   154.5   151.2   147.6   155.0   148.3   144.7   147.6   138.9   135.1
Russia                 131.6   138.0   143.4   149.4   153.0   164.9   164.4   161.5   166.2   171.1   163.5   162.9   156.2
Hong Kong              120.0   124.2   136.4   141.2   146.6   144.7   142.9   141.9   141.2   138.5   137.1   141.7   137.1

[Nio stycken borttagna...]

France                  49.8    51.8    60.2    50.6    56.4    53.1    52.2    51.4    59.0    58.7    59.3    52.9    55.2
Thailand                43.7    50.2    54.4    59.3    68.4    65.3    61.6    53.6    56.9    58.6    64.3    58.7    53.0
Philippines             38.9    37.1    39.0    39.3    39.7    39.6    39.6    36.8    36.8    36.9    37.0    37.1    36.9
Australia               33.1    33.9    34.6    35.8    29.4    28.9    28.6    27.4    29.0    26.7    25.7    27.6    26.7
Colombia                33.1    32.7    32.0    30.9    31.2    29.5    30.3    30.2    30.2    29.9    29.3    27.9    27.6
Sweden                  32.5    32.7    32.4    32.1    32.8    30.2    28.6    27.8    28.5    29.0    27.6    28.0    28.5
Poland                  32.1    31.4    31.4    31.6    31.2    31.2    31.8    31.5    30.8    30.4    30.0    29.4    28.8
Chile                   29.2    29.6    31.1    32.1    31.9    33.6    32.8    33.0    32.1    30.9    30.3    30.1    29.7
Netherlands             28.7    31.4    30.0    27.3    30.4    30.3    31.7    32.0    29.9    30.7    27.0    27.4    25.8
Italy                   27.5    28.5    27.2    28.1    28.5    28.8    28.4    27.5    28.3    28.0    27.6    27.5    27.7
Spain                   21.9    22.1    23.0    23.0    23.5    24.5    25.1    27.4    25.8    25.3    25.5    24.2    24.5
Israel                  21.1    24.4    26.6    24.5    23.7    23.1    23.1    24.1    26.2    28.9    25.8    25.0    23.1

[Diverse small stuff borttaget.]


Finansminister Borg har dessutom skapat förväntad hos världens media-konsumenter genom tidigare än vanligt - numera säkert bortglömt hos de flesta - ge Vitahuset välbehövliga tips:



En fin svensk kultur-preferens påbörjad av Göran Persson med dennes sedelärande ord till folket: Den som är satt i skuld är icke fri - efter år av katastrofala svenska bankaffären. Bankaffärer då som nu vi får kontrast av att Nordea när de högt funderar över att flytta huvudkontoret kanske till Finland käner sig tvungna att påpeka att det är viktigt att de är välkomna om de ev. ska flytta till ett land (vad vi kan läsa som att viss finansiell tyngd är att föredra hos en stat som just nu ska välkomna potentiellt maniska låne-givare särskilt när så kostsamma dokumenterade maniska episoder finns som för Nordea och för första gången sedan dess utan den statliga humör-stabiliserande kontrollen).


Och också om man mycket möjligt förenklar saker och ting kan man känna att om man då - eller gärna tidigare - försökt att med utgångspunkt från dom råden sökt hitta en långsiktig lösning i konceptet av att reducera utgifter acceptabelt för alla lokala intresser så hade mycket tid sparas för Kina, ECB m.fl. som nu behöver hjälpa till att skrämma upp dom amerikanska politikerna att prestera något.


Dessutom är ju själva misstanken - oavsett hur självklart defekt - om att President Obamas hela Sverige resa bara var en stor muta i svenska media-synlighet för att Finansminister Borg ska vara tyst under Obamas kommande Mexican stand-off med Kongressen åtminstone lite om inte helt oacceptabel (mycket seriösare ska självklart fler perspektiv påverkande vägas in ex. Swedish Finance Minister, Anders Borg, Would Hope For An Obama Win (2012-11-06) | Scancomark.com). När Finansminister Borg "tackades" enligt SvD reagerade han ju sunt genom att tydliggöra sitt oberoende månaden efter (följande resp. publicerings-datum för nyheterna):


"Någon timme innan USA:s president Barack Obama i förra veckan presenterade den nya avgiften för banker fick svenska finansdepartementet ett ovanligt samtal från Washington. –Amerikanska regeringen ville tacka för värdefull inspiration, berättar en stolt svensk finansminister."

Från: Obama tackade Borg (2010-01-21) | SvD

Vi kan därmed se att kutym - rent av konsument-förväntan - på kraftfullt uttalande är krävande verklighet.


Men också ett säkerhetspolitiskt värde hotar i mer än radar mirage mellan dom två stora svenska öarna...


I kontext av Sveriges säkerhetspolitik har ju ett enormt fokus varit på NATO med USA i spetsen såväl som Sovjetunionen och senare Ryssland. Om saker och ting värde borta i USA mer märkbart kanske man därför borde fundera på att köpa sig förbi Ryssland. Så att det svenska perspektivet väger minst lika tungt som Ryssland om det behövs.


Exempel med andra aktörer som redan tagit chansen att utan tvivel stärka upp sig själva och samtidigt sunt skrämma dom lata amerikanska politikerna till att göra något bra för resp. intressent har vi nedan. Vi ska notera från listan att utrymme för någon aktör ej p.s.s. så direkt just nu gynnad av fortsatta köp balanserande andra faktorer utanför det egna finns och kanske kan få visst värde bland media-konsumenterna bara från det också om jag i en flock oavsett vilken egentligen är mer avvikande åsikter svårare i vad individen är benägen att göra (oavsett internationell organisation, demokrat, republikan, finansminister o.s.v.) - emellertid är ju brand visible by bashing the lazy american politics att hämta oavsett och varför man tycker något och helt oavsett hur funktionella den egna organisationens prediktioner varit de senaste fem åren. Bara att tycka på som kommer headlines levererade.


Ka-Ching! Obama är småvillig att ställa upp om han känner sig uppskattad och det är rent och snyggt

Reuters har att berätta att President Obama kan tänka sig att Vitahuset kan ställa upp på att höja the dept limit. Mycket korrekt tydliggör han dessutom för andra politiskt intresserade i Kongressen hur det kan gå till:


"President Barack Obama is willing to sign a 'clean' bill to raise the U.S. debt ceiling - one that does not include policy demands [...]."

Från: Obama willing to sign 'clean' debt ceiling bill: White House (2013-10-10) | Reuters

En spännande förveckling på hela dept-limit-affären. President Obama ger dessutom alla cool cats i Kongressen en vänlig nick:


"'The president is happy that cooler heads at least seem to be prevailing in the House'," Carney [Red. Talesperson för Vitahuset. /HH] said,"

I nuvarande "Wall street" kultur av att i förstahand prediktera President Obamas villighet att låna fett för att låna ut med ännu bätttre villkor blir det säker Ka-Ching! på amerikanska aktiehandeln i morgon.


"Then turn around and
Spend it foolishly
We've created us a credit card mess
We spend the money that we don't possess

[...]

When you're broke go and get a loan
Take out another mortgage on your home
Consolidate so you can afford
To go and spend some more when
you get bored"

Ka-Ching!
Av Robert John "Mutt" Lange framförd av Shania Twain

Världsbanken försvarar sin plats i världen

Notera att citatet nedan är från beskrivningen av ett videoklipp (som auto-startar) hos Reuters:


"Reynolds Holding and Christopher Swann discuss how proposed cost cuts could make the World Bank a faster and more efficient lender and stronger competitor against rival sources of capital."

Från: Breakingviews: World Bank savings plan (2013-10-10) | Reuters

Problematiken här är att även om jag skulle kunna argumentera att vi alla skulle gynnas av att Världsbanken hade mer kapital att investera måste sådan argumentation bygga på vettig effektivitet. För att uppnå vettig effektivitet är ofta att ta några steg tillbaka av och till och gå över all verksamhet och skära bort eller förändra dåligt fungerande delar nödvändigt. Jag är väldigt övertygad om att en ordentlig genomgång - som kanske nu skett - med förändringar av problematiska områden just nu är väldigt motiverat hos Världsbanken givet att jag inte tycker något bakåt indikerat något liknande det så länge jag använt dem som datakälla.


Jag vill gärna se det här arbetet mindre som att Världsbanken reducerar och mer som de försöker försvara den roll de önskar att de haft och har men tappat sista åren. De inte sällan för befolkningen minst sagt problematiska investeringsaffärer olika länder givit sig in med Kina tycker jag är ett exempel på att Världsbanken är på väg att tappa sin plats i världen. Men jag vill också spekulera att hälsosam konkurrens med något för resp. aktuell landsbefolkning långsiktigt uppenbart sämre kanske kan sätta lite fart på Världsbanken att börja prestera växande allt bättre och att detta är ett gott tecken på det.


En känsla verksamhet hos dem utanför kärnverksamheten givit mig är också att man gärna startar upp i sig väldigt ambitiösa projekt där man mycket korrekt bibehåller grundläggande ambition såväl som ännu mer korrekt när det berör datakvalitet i områden som man föreställer sig är välkänt viktiga för dem allmänt i lugn takt små-förbättrar, men tenderar att övergripande paketera vad man skapat som i funktion, möjliga världen o.s.v. som färdigt enligt initialt definierat. Det huvudsakligen men ej uteslutande bedömt av att regelbundet från starten tappat data.worldbank.org på data. D.v.s. även om projekt-tänkandet det indikerar nog där som allmänt jämfört med egentligen all industri och annan verksamhet numera (och sedan säg 1995 - 2000 det helt dominerande tänket) så är det tror jag för en verksamhet likt Världsbanken meningsfullt att bibehålla ett mer traditionellt produkt-tänkande i förvaltningen av vad projekt levererar. Jag tvivlar på att sådant är kostnaden ens påverkande något mätbart och snarast ge bättre möjlighet till att lösningar i form av tjänster man skapar levererar värde som "för-räntar" sig riktigt ute i världen.


Specifikt kommenterande data.worldbank.org eftersom jag tog med det som exempel kunde jag första året konstatera en hel del fel i data liksom andra datakvalitets-problem. Egentligen inte tydligt mer än förväntat från liknande tjänster (inkl. ej i sig själva direkt indikerat "merging" andra källor med dessa angivna men implicit så ex. diverse från EU, OECD, WIPO m.m.). Samtidigt överraskade Världsbanken rörande det mot vad jag lärt mig förvänta kring sådant sista gången jag både tog ner färskt data och av olika orsaker tvingades se över datakvalitet genom att väldigt mycket verkade korrigerat. Självklart är det inte mer än vad vi ska kunna förvänta oss av aktörer med aktuella möjligheter rörande prioritet kvalitet och p.s.s. regelmässigt faktiskt investerar i just detta men jag upplever det ändå ganska tydligt bättre än genomsnitt.


Kommentaren rörande gott datakvalitets arbete i data.worldbank.org avser självklart inte ev. fel direkt propagerade från källorna till Världsbanken utan närmare merge defects och källor närmare samma "kultursfär".

Antal utan arbete i USA

Efter att endast läst Reuters rapportering är jag lite förvånad över uppgifterna:



Om något upplever jag behov av att ta mig en titt på om man ändrat något kring hur det beräknas. Kan man ha fått in något nytt med som ej brukar tas med?


Oavsett viss förvåning mycket korrekt att ta med just därför att jag snarare hade skattat det 10 - 30 000 färre. Det både understryker hur begränsade alla är rörande dessa faktorer (se ex. nyligen Vådligt jämföra USA's ekonomi idag med 1964) där jag inte alltid är ett undantag även om jag tror att en större medvetenhet hos mig hur begränsade många datakällor är i ett predikterande perspektiv minskar antalet onödiga fel liksom prediktioner man vågar sig på att göra. Tillsvidare nöjer jag mig att säga att jag varken tror på eller inte tror på dom här siffrorna - alternativt hur Reuters rapporterat dem.

Generation C - Inte trög och begränsad i vetande utan expanderad i ännu svaga men ganska säkert snart starka kanaler


"Members of Generation C are better informed and more demanding, increasingly mobile, ubiquitously connected, and amazingly social."

Från: The Rise of Generation C and Its Implications for Customer Service | Businessvalueexchange.com

Och de mest trendiga i Generation C demonstrerar sin överlägsna informed i att ha en alltid fullständig kontroll över vad deras många power-stödjande vänner på Facebook och Twitter re-tweeted eller upprepat i varianter.


Bland personer - vilka ej likt jag är inte Generation C i år utan genom att ej klara att uppdatera sig mentalt - åldrade kan därför ibland referera till informed som Twitter informed eller Facebook informed. Men korrekt har själva definitionen av informed förändrats. När ungdomen tycks för dig i samtal åtminstone lätt okunnig och lite trög är det därför ofta just hur vi definierar och ser på vetskap som ändrats.


Likt hur basic-programmering på C64 visade sig vara en helt meningslös kunskap i sig (det närmaste om än endast i namn om än ej själva språket var väl Visual Basic) ändå kunde ses nära någon form av allmän färdighet minst sagt nyttig och inkomst-skapande är vi säkert alla trygga i att detta kommer ge jämföbara värden. Även om marketing i sociala media ännu mestadels är överbetalt byggande på reducerad avslutsuppföljning eller jämförande mått kommer säkert mycket annat dom här färdigheterna är viktiga för dyka upp. Ett exempel jag kan se är hur tids- och därmed kostnadseffektivt sociala kontakter på Facebook är jämfört med luncher eller mer konkreta presentationer av varor- och tjänster är.


I firande av Generation C brukar jag flera gånger per år (cirka fyra till sex - förra året hela åtta gånger) logga in på mina Facebook konton (för annat än single-sign-on mot andra tjänster) och generera en 10 - 200 nya vänner per gång per styck. Men där träder ändå åldern emellan och det blir något av disconnected social expansion.

Vådligt jämföra USA's ekonomi idag med 1964

Det är överhuvudtaget svårt att trovärdigt jämföra ekonomi en tid och plats med något annat i den mening att vi kan prediktera effekt av åtgärder. Hela "vetenskapen" ekonomi har generellt också prioriterat väldigt lite i form av forskning - och ännu mindre av forskning levererande här - som orkar fram till det. Vi inser också svårigheten i komplexitet över aktiva faktorer kända för att påverka jämfört med dom faktorer grovare mer sammanfattande därefter praktiskt tillämpade.



Ännu vådligare blir det om man försöker ta sådana mindre funktionella "likheter" utanför domän av ekonomi och från det söker prediktera andra politiska frågor.

Nu blir det ordning och reda i Washington: Dom stora kanonerna har talat

En av USA's större implicita via utlånande pengar större delägare känner sig oroade. Utan tvekan kommer det motivera både demokrater och republikaner till stordåd - om man inte kan fortsätta låna pengar vad har då allt egentligen för nytta?


"The official Xinhua news agency said Premier Li Keqiang told U.S. Secretary of State John Kerry on Wednesday that Beijing is 'highly concerned' about Washington's debt ceiling problem.

A U.S. State Department official confirmed the conversation, noting that Li 'briefly referenced' the issue. The official said Kerry insisted the fiscal impasse 'is a moment in Washington politics' and expressed the White House's commitment to resolving the issue."

Från: China Concerned About Possible US Debt Default (2013-10-10) | Voice of America

Givet diverse spekulationer om att den amerikanska federala staten är på väg gå sönder och givet att en del upplever sig känna likhet med det amerikanska inbördeskriget bör sägas (och jag tror föga personligt bias från att jag inte riktigt tror på föregående i icke-retoriska dimensioner finns) att Kerry's lugnande ord till sin lånegivare - is a moment in Washington politics - inte ska ses som att han numera tillsammans med Obama och senaten dragit sig tillbaka till att styra den i head-count såväl som politiskt omfång mindre utmanande "statsstaten" Washingont utan den vanliga preferensen att sammanfatta hela länder till styrande parti, styrande president eller dess huvudstad (här dess mesta - eller federala - huvudstad).


Därmed inte sagt att jag inte tror att många politiker ofta längtar till lugnare mer lokala utmaningar inte lika pågående så länge i varenda fråga eller krävande fullt lika mycket i arbetssamma förhandlingar. Sedan finns ju så klart också i försvarlig andel hos båda dom aktuella partierna här (såväl som förekommande i Sverige) en del som tycker dom här perioderna är själva höjdpunkten på deras arbete - nästan förutsättningen för att klara bli valda igen. Åtminstone det senare ska man ha respekt för en demokrati även om det utökade samarbetet i representativa demokratier är viktigt eftersom varje person just representerar en del av alla väljare. Om inte för värdet av viss politiks smoothing över många representanter kan vi lika gärna välja endast en person som fritt och glatt kan implementera sin tolkning av vad hans väljare önskar så är det bra med det utan en massa onödigt likt budget-förhandingar m.m. fram till eventuellt nästa val (eventuellt därför att vi givetvis kan välja att begränsa samarbetet utefter också tidsdimensionen och frysa representationen i vad de flesta tyckte ett visst år och därefter utan förändring tills hon eller han avlider).