Bloggar: Att arbeta med nyheter

2008-01-12
Bloggosfären har alltid varit "nyhetsintensiv". För många bloggar är den personliga kommentaren ryggraden och inte minst till aktuella händelser. En växande trend är att bloggar inte bara nyheter i media utan går till källorna. Här ges tips på hur man kan arbeta med nyheter på en blogg.

En blogg kan i huvudsak arbeta med nyheter på tre sätt:

  • Egna nyheter d.v.s. det som händer en själv, en förening eller annat lokalt. Unika nyheter där man själv mer eller mindre är ursprungskällan.
  • Kommentera nyheter i tidningar och i övriga stora aktörer i media.
  • Publicera nyheter där man går till en ursprungskälla jämförbart med hur tidningar gör (när de nu inte köper material från telegrambyråerna.

Här berör vi de två sista alternativen.

Kommentera nyheter i tidningar
Vad som är viktigt för en seriös blogg är att ge mervärde för läsaren när man tar upp eller kommenterar nyheter. Det kan ske på följande sätt:

  • Lyfta fram och samla nyheter om ett avgränsat område från stora mer generella tidningar.
  • Ge en personlig kommentar med åsikter till nyheten.
  • Addera specialistkunskap till nyheten.

Att bara lyfta fram nyheter har typiskt lite värde för läsaren. Det finns redan mycket bra tjänster som hjälper läsaren att hitta det som intresserar dem. En personlig kommentar och att lägga kunskap till nyheten kan dock ha stort värde.

Twingly och att kommentera nyheter
Vissa tidningar arbetar tillsammans med aktören Twingly. Det innebär att en blogg som länkar en nyhet kan få en länk från nyheten hos tidningen. Syftet är givetvis att ge tidningarna mer trafik och kanske förbättra deras ranking hos Google. Möjligheten för bloggaren är att få trafik från tidningen.

För detta krävs att man pingar Twingly efter att publicerat bloggpostningen som länkar nyheten hos tidningen. De tidningar som använder Twingly finns listade här.

Specialistbloggar och nyheter
Traditionella tidningar och media är tydligt begränsade avseende hur mycket de kan bevaka. Särskilt gäller det som media aldrig varit någon riktigt lönsam bransch. Dessutomär svenskan ett litet språkområde.

Specialistbloggar med hög kompetens och intresse för ett område kan här ge stort värde genom att följa områden som inte är lönsamma hos större mediaföretag. Lägre kostnader gör dessutom att detta också kan vara lönsamt.

Nyheter som inte tas upp i Sverige
Genom att svenskan är ett litet språkområde kan något mycket väl tas upp i media utomlands även om det inte blir en nyhet här. Detta gäller bland några exempel:

  • Sådant som händer i andra länder.
  • Internationella nyheter med begränsat intresse för svensken.
  • Komplexa nyheter.

Den här typen av nyheter kan nyhetstjänster användas för att hitta. Ett bra alternativ är Google News. Google News är enkel att sätta upp bevakning på och tämligen komplett för engelska språkområdet.

Komplexa nyheter
Komplexa nyheter avser sådant skribenten har svårt att förstå. Finns specialisten utomlands ökar tiden det tar att skriva nyheten genom att kontakt behöver tas med denna.

Komplexa nyheter tas upp i mycket begränsad i svenska medier även när ganska stort intresse finns hos läsaren. Faktiskt tas dessa nyheter upp sällan även jämfört med liknande europeiska länder. Dessa är därför mycket intressanta för en specialistblogg.

Forskningsnyheter
Forskningsnyheter kan vara komplexa nyheter men behöver inte vara det. De är utan tvekan intressanta för specialistbloggen. Två användbara nyhetstjänster är www.eurekalert.org och www.alphagalileo.org.

Faktagranskning och kontextuell information
Faktagranskning är givetvis viktigt liksom att ge kontextuell information. Kontextuell information är bakgrundsinformation, förklaring av begrepp, bilder, diagram m.m. som ökar förståelsen. Särskilt för en komplexa nyheter är kontextuell information viktigt. Detta är också något som specialistbloggar kan ge stort värde för läsaren genom att arbeta.

Webbsajter med fakta om olika ämnen, statistik m.m. som kan användas för att ge kontextuell information samlar jag på en särskild blogg: Uppslagsböcker.

Uppslagsböcker & Ordlistor
På Nyfikenvital arbetar vi med kontextuell information inte bara i själva nyheten utan också via uppslagssidor. De sammanfattar området, ger bakgrundsinformation, länkar till mer information m.m. Uppslagssidorna är koncentrerad kontextuell information.

Uppslagssidorna samlas i ett register. Registret gör det möjligt för läsaren att fritt slå upp kontextuell information inom huvudområdena. Uppslagssidorna går sedan givetvis också att nå i varje situation där de kan vara till nytta för läsaren t.ex. i en nyhet om det. I registret förklaras också begreppen kortfattat och kan därför även fungera som en ordlista. Vi har precis börjat införa det men går att se i uppslagsboken för R.

En specialistblogg som varit igång ett tag kan enkelt gå vidare och göra uppslagssidor. Det ger utan tvekan ytterligare värde för läsaren.