Två kul automatiska sökordsförslag i Google

2009-11-23

Jag såg att Carl-Gustav Öberg gav ett par kul exempel på roliga (åtminstone om man följt sökoptimeringsbranschen några år) sökförslag i Google (i kommentarerna på en annan blogg men jag minns inte vilken):

Getupdated såg jag förresten har plats ett på Google på sökordet sökordsförslag (Google.se).

Sökförslagen sätts givetvis automatiskt och det inses om inte annat på det enorma antalet sökord som finns. Avseende vad som påverkar förslagen skriver Google så här:

"If you're signed in to your Google Account and have Web History enabled, suggestions are drawn from searches you've done, searches done by users all over the world, sites in our search index, and ads in our advertising network. If you're not signed in to your Google Account, no history-based suggestions are displayed. Data you send to Google is protected by Google's privacy policy."

Oavsett vad som avgör när förslagen sätts är det väldigt praktiskt och en av de Google-funktioner jag tycker fungerar bäst.

Fler färska inlägg om Google:

Matt Cutts (Google) om laddningstid

Resumé skrattar och en liten diskussion om sökord

Ge Google bilder med rätt html

Matt Cutts (Google) om laddningstid

Jag tipsade för ett tag sedan om att laddningstid kan vara en faktor Google kommer börja att prioritera, har börjat prioritera eller i större utsträckning kommer att prioritera. I inlägget gav jag också några enkla tips som kan vara till hjälp på vägen:

Optimera laddningstid

Nyligen följde jag upp med att flera uppgav att Google pekat på att detta är en faktor vid Pubcon, Las Vegas.Pubcon conference, Las Vegas, där Matt Cutts hållit föredrag:

Laddningstid påverkar Google

Jag brydde mig inte om att citera någon av de bloggare som bevakat konferensen eftersom Cutts brukar posta sina egna föredrag med kommentarer och peka ut sajter där de finns "översätta" till text. Branschen omsätter ju trots allt stora belopp och uttalanden från Google är därför bäst att läsa bekräftade från dem snarare än tolkade av leverantörer. Han har nu gjort sitt föredrag tillgängligt:

State of the Index, November 2009

Han rekommenderar denna sida där föredraget finns nedskrivet "live" som text:

Pubcon Smackdown Session

I föredraget rekommenderas två verktyg för att testa och optimera laddningstid:

Page speed

www.webpagetest.org

Page speed är framtaget av Google och vad de använder själva. Det är samma verktyg jag skrev tidigare om i optimera laddningstid.

Webpagetest.org är inte gjord av Google men tycks när jag körde det ge en hel del användbar information. När jag körde det från San Jose, CA, mot Nyfiken vital (driftsatt i Kalifornien) såg jag inga allvarliga prestanda problem även om vissa saker som kan bli bättre pekades ut. Analytics och Adsense verkar ta en del prestanda om jag tolkade det rätt:

Content breakdown by domain (First View) | Exempel Nyfiken vital
(Om sidan är läsbar och inte försvinner i vilket fall den kanske inte går att nå. Länken därifrån till vår sida är nofollow och annars hade jag inte länkat till den.)

Där ska dock sägas att båda i min erfarenhet presterar väldigt bra jämfört med andra verktyg för statistik respektive annonsvisning. Inte minst har Adsense aldrig hängt min webbläsare eller dator vilket ju är långt ifrån ovanligt med vissa annonseringslösningar.

Dagens citat: President Obama

Ett svar en fråga President Obama fick under frågestånden vid besöket i Shanghai, Kina, var tycker jag insiktsfullt och dessutom elegant formulerat. Frågan han svarade på ställdes av Ambassadör Huntsman:

"That's right. And not surprisingly, 'in a country with 350 million Internet users and 60 million bloggers, do you know of the firewall?' And second, 'should we be able to use Twitter freely' -- is the question."

Här har vi President Obamas svar och den del som gjorde svaret värt att bli dagens citat markerade jag som kursiv:

"Well, first of all, let me say that I have never used Twitter. I noticed that young people -- they're very busy with all these electronics. My thumbs are too clumsy to type in things on the phone. But I am a big believer in technology and I'm a big believer in openness when it comes to the flow of information. I think that the more freely information flows, the stronger the society becomes, because then citizens of countries around the world can hold their own governments accountable. They can begin to think for themselves. That generates new ideas. It encourages creativity. "

Jag hade inte kunnat formulera min egen övertygelse på ett bättre sätt.

Ambassadör Huntsman är USA ambassadör i Kina. Han talar både mandarin och hokkien. Innan detta uppdrag var han guvernör i Utah.

Hela talet finns att läsa på Whitehouse.gov:

Remarks by President Barack Obama at Town Hall Meeting with Future Chinese Leaders - Museum of Science and Technology, Shanghai, China

Till det vill jag också tillägga att det givetvis inte är helt enkelt att i politiska frågor optimalt hantera en diktatur med det inflytande Kina har. Särskilt gäller det när den demokratiska delen av världen nu samtidigt möter många andra stora problem. Här är mitt intryck att President Obama i denna fråga precis som mycket annat när det gäller utrikespolitik än så länge gjort ett väldigt bra jobb.

Mer som varit värt att citera

Tidigare uttalanden och formuleringar i text av olika skribenter, politiker m.m. inkluderar än så länge:

Stefan Hallgren

Johnny Munkhammar

Rebecka Åhlund

Lars Berge

En guide till hur citat kan användas och hur man hittar klassiska citat finns också:

Citat ger bättre artiklar

Korrigering: SVT låter JKL-konsulter fortsätta att agera i programmen

Jag får korrigera vad jag skrev. Det var inte som jag tyckte självklart att SVT rensade bort PR-byråerna och särskilt JKL från att tycka i programmen.

Tvärtom får Anders Björck och antar jag diverse andra fortsätta vara med i programmen. Intressant tycker jag särskilt följande rader är:

"Enligt Eva Lundin, chef för SVT Morgon, har Anders Björck dock ingen insyn i JKL:s kundportfölj."

Det är inte alls som Lundin fått för sig ett argument för att han ska få kvarstå. Tvärtom har han och andra inflytelse-konsulter till uppgift att sprida vissa generella värderingar (att jag faktiskt stödjer de flesta hör inte hit). Att han inte känner till JKL:s kunder (vilket jag gör och vet vad det är i övrigt) gör situationen värre därför det gör det lättare att utnyttja honom för inflytande.

Vi kan bara hoppas att SVT åtminstone tydligt påtalar för TV-tittarna vad han och diverse andra PR-konsulter representerar. D.v.s. företag de är anställda på, vilka typer av kunder dessa tar (gärna med exempel) och vilka värderingar och politiska åsikter de får betalt för att sprida.

Läs mer i Dagens Media:

"Han får inte ha några andra lojaliteter"

Inlägget som här korrigerades:

SVT rensar bort JKL-konsulten Anders Björck

SVT rensar (inte) bort JKL-konsulten Anders Björck

Notera följande korrigering jag gjorde (eller så jag skrev jag omedvetet fel här för att bättre påvisa hur horribelt SVT agerar):

Korrigering: SVT låter JKL-konsulter fortsätta att agera i programmen

Dagens Media rapporterar att SVT nu ser över vilka experter de använder för kommentarer. I just detta fall är det JKL-konsulten Anders Björck som tagits bort:

JKL-konsulten Anders Björck bort från SVT

Apropå JKL fick jag för ett par dagar sedan för mig att jag såg Lena Smedsaas (tidigare TV4) i Uppsala ätande mat tillsammans med folk från UNT? Men jag kan ha sett fel. Även om jag tog fel på personer var det intressant. Fick mig att ta in tur in och äta middag på samma restaurang men jag fick inte bord så att jag kunde höra något. Det verkade nog vara socialt.

Blandade färska inlägg om tidningar, TV och andra delar av media på Nyhetsbloggen:

onDemand och reklamfilm från Com Hem (kul flip)

Trycks JAS bort från Brasilien?

Resumé visar att mediatidningar är samhällsviktiga

Resumé skrattar och en liten diskussion om sökord

Kompetens gör Lena Mellin "mäktigast" i media

Kvällstidningar utvecklas till samhällets stöttepelare

Poker hos Aftonbladet

Google News har potential

Google Books finns och är fint användbar

Omvandla TV-tittare till besökare på nätet

Kvällstidningar utvecklas till samhällets stöttepelare

Aftonbladet har i flera artiklar pekat på problem med Postkodlotteriet:

Postkodlotteriet: Proffsspelare blåser tittarna

Postkodlotteriet: Raseri mot tv-kuppen

Postkodlotteriet: Skatteverket blåste dem på storvinst

Även om bevakning av Postkodlotteriet kanske inte har lika stor status som mycket annat är det samhällsviktigt. Det är väldigt många svenskar som deltar i tävlingarna och ringer in. Givetvis ska det kunna förvänta sig att få riktig information om chansen att vinna. Att som TV4 dessutom försöka dölja problemet känns heller inte trevligt - Ett problem som dessutom relativt enkelt kan korrigeras.

Bevakningen berättar också något viktigt vi aldrig får glömma:

Att något ger bidrag till organisationer som verkar för en bättre värld innebär inte att det är felfritt eller ens positivt för samhället.

Ännu viktigare tycker jag både att denna bevakning och många fler exempel pekar på att kvällstidningarna kanske särskilt senaste året har tagit en mycket större roll. De bevakar både nöje men också samhällsviktiga områden. Kvällstidningarna har blivit samhällsviktiga.

Dessutom klarar de att göra det på ett sätt som både ger en rolig och läsvärd tidning men där bevakningen allt oftare är seriös och välgjord.

Aftonbladet ger jag därför två medaljer. Den första för välgjorda och samhällsviktiga reportage:

Den andra för att hela tidningen utvecklas allt närmare vad jag tror är framtiden för tidningar (de har ju rent av framgångsrik webb-tv):