Korrigering: SVT låter JKL-konsulter fortsätta att agera i programmen

2009-11-23

Jag får korrigera vad jag skrev. Det var inte som jag tyckte självklart att SVT rensade bort PR-byråerna och särskilt JKL från att tycka i programmen.

Tvärtom får Anders Björck och antar jag diverse andra fortsätta vara med i programmen. Intressant tycker jag särskilt följande rader är:

"Enligt Eva Lundin, chef för SVT Morgon, har Anders Björck dock ingen insyn i JKL:s kundportfölj."

Det är inte alls som Lundin fått för sig ett argument för att han ska få kvarstå. Tvärtom har han och andra inflytelse-konsulter till uppgift att sprida vissa generella värderingar (att jag faktiskt stödjer de flesta hör inte hit). Att han inte känner till JKL:s kunder (vilket jag gör och vet vad det är i övrigt) gör situationen värre därför det gör det lättare att utnyttja honom för inflytande.

Vi kan bara hoppas att SVT åtminstone tydligt påtalar för TV-tittarna vad han och diverse andra PR-konsulter representerar. D.v.s. företag de är anställda på, vilka typer av kunder dessa tar (gärna med exempel) och vilka värderingar och politiska åsikter de får betalt för att sprida.

Läs mer i Dagens Media:

"Han får inte ha några andra lojaliteter"

Inlägget som här korrigerades:

SVT rensar bort JKL-konsulten Anders Björck