Färskt om sociala nätverk i sammanfattning

2010-05-01

Nytt rapporterat om sociala nätverk och sociala media, och nya guider och artiklar på Nyhetsbloggen:

1. Nya guider och artiklar på Nyhetsbloggen
2. Vänner och kontakter i sociala media analyseras allt mer kommersiellt
3. Rätt profil för dating
4. Facebook för dating
5. 44% av allt som delas delas på Facebook
6. StumbleUpon finns till Google Chrome
7. Twitter for Android finns på Android Market
8. Google Follow Finder hittar vänner på Twitter
9. Ny bildsökning till Image Search for Android och iPhone

1. Nya guider och artiklar på Nyhetsbloggen

Nya guider som hjälper dig integrera och få ut maximalt av sociala nätverk och media på Nyhetsbloggen:

Facebook Like knappen till Google Blogger
Facebook Like knappen på din sajt steg för steg
StumbleUpon knapp till Blogger steg för steg
Google Buzz och Google Reader tillsammans
Tipsa om länkar i Facebook med bookmarklet direkt från sidan du besöker
Registrera varumärken i sociala media på Kumo Xi
Projekt för en Bättre Värld
FeedFlare i FeedBurner stödjer Buzz och Facebook
Google Buzz bra för antal "RSS-prenumeranter"
Facebook har RSS strömmar att prenumerera på

2. Vänner och kontakter i sociala media analyseras allt mer kommersiellt

Bloomberg Businessweek har publicerat en intressant artikel som diskuterar värdet av statistiska data vänner, följeslagare m.m. i sociala media kan representera:

Learning, and Profiting, from Online Friendships | www.businessweek.com
"A question: If you have 347 followers on the Twitter microblogging service, what are the chances that they'll click on the same online ad you clicked on last night? Advertisers are dying to know.

Problemet här och som dåligt berörs (eller inte alls trots att det är själva utmaningen) är att du inte diskuterar samma sak med alla vänner, släktningar m.m. oavsett om det sker på nätet eller inte.

Problematiken för Twitter, Facebook m.m. är att det inte är trivialt att skilja mellan vad i samma ström som syftar mot olika personer. Inte minst därför att diskussionen och feedback inte nödvändigtvis för de viktigaste kontakterna kommer tillbaka i strömmen. Det kan mycket väl för dom viktigaste mest avgörande råden och responsen komma via e-post eller personligen.

Här liksom de flesta diskussioner och undersökningar betraktar man heller inte korrekt hastighet och förändring av vad som sker. Vanligen tas en större tidsrymd ut och en population användare analyserar men det ger dålig information därför de har olika naturlig grundkommunikation kring ämnet och vad som faktiskt indikerar något är förändringen.

3. Rätt profil för dating

Okcupid undersökte vad som fungerar och inte fungerar för online dating när det gäller profilen:

The 4 Big Myths of Profile Pictures | blog.okcupid.com
"To write this piece, we cataloged over 7,000 photographs on OkCupid.com, analyzing three primary things:

Facial Attitude. Is the person smiling? Staring straight ahead? Doing that flirty lip-pursing thing?
Photo Context. Is there alcohol? Is there a pet? Is the photo outdoors? Is it in a bedroom?
Skin. How much skin is the person showing? How much face? How much breasts? How much ripped abs?"

Troligen gäller att sambanden för detta (därmed inte sagt att just dom här resultaten nödvändigtvis är bekräftade) är allmänna för profiler i sociala nätverk, sociala media m.m. oavsett om det handlar om dating, media representanter o.s.v. Det innebär dock inte att samma bild typ av bild är bäst i alla situationer därför att rollen är olika. För en manlig media representant tror jag t.ex. säkert det är bättre om han lite "omanligt" ser mer avslappnat glad ut än som en kraftfull krigare som kan försvara sin kvinna och deras avkomma.

4. Facebook för dating

Tips hur du rätt använder Facebook för dating ges av Jasmine France i CNET. Exakt vilken hennes erfarenhet av området är framgår inte men CNET är en stor och seriös nättidning så hon har säkert experimenterat runt ordentligt med Facebook dating för att reda ut exakt vad som ger maximalt antal spännande möten som faktiskt leder till konkret värde:

Facebooking for love, part 1--Jasmine's Tech Dos & Don'ts | reviews.cnet.com
"DO look for love on Facebook. Why not, really? For one thing, it works. "

5. 44% av allt som delas delas på Facebook

Facebook är väldigt starka jämfört med Twitter och Buzz när det kommer till trafiken de kan driva till särskilt bredare publicerade sajter. Hur stora Facebook är framgår bra i denna artikel hos Techcrunch:

Facebook Drives 44 Percent Of Social Sharing On The Web | techcrunch.com
"Distribution of shared items
Facebook: 44%
Twitter: 29%
Yahoo:18%
MySpace:9%

It makes sense, people prefer to broadcast links rather than share them one at a time via email."

6. StumbleUpon finns till Google Chrome

StumbleUpon är en trevlig tjänst för att få inspiration och nya intryck som verkligen bör testas. Nu finns deras verktygsfält sedan ett tag till Google Chrome:

Stumble StumbleUpon Toolbar for Chrome | www.stumbleupon.com

7. Twitter for Android finns på Android Market

Twitter for Android från Twitter finns nu på Android Market och hjälper dig att enkelt dela foton m.m. till Twitter:

Twitter for Android: Robots like to share too | blog.twitter.com
"When we tweet what’s happening around us, we share not only our thoughts, but also web pages, photos, videos, location...anything. Mobile phones are increasingly part of our lives, and we seem to be doing everything but making phone calls. Reading the news, watching a YouTube video, and taking photos at events like the World Cup are things we expect to do on mobile phones – sharing our experiences on these little screens should be just as easy and fast as on big ones."

Twitter for Android ser riktig trevlig ut och jag tror säkert många kommer använda den även när de arbetar framför en vanlig dator. Det ger en särskild skärm där Twitter enkelt kan följas samtidigt som det ger samma gränssnitt och knappar att använda över allt.

Twitter: Android

Att det är den officiella applikationen för Twitter på Android innebär inte att den självklart är bättre än dom som redan finns eller har fler funktioner. Däremot över tiden brukar officiella applikationer vara enklare att använda därför att förändringar i API:er, nya funktioner m.m. fångas snabbare och bättre.

8. Google Follow Finder hittar vänner på Twitter

Google Blogoscoped (ej en blogg från företaget Google utan om Google) rapporterar om ett nytt verktyg från Google för att hitta folk att följa på Twitter:

Google Follow Finder for Twitter | blogoscoped.com

9. Ny bildsökning till Image Search for Android och iPhone

Google har uppdaterat sin bildsökning för Android och iPhone:

The New Image Search for Android and iPhone | googlemobile.blogspot.com
[We focused] on making it easy to quickly see as many image thumbnails as possible:

1. The thumbnails are square to maximize the number of images we can get on the screen at one time so you can scan them quickly

2. You can swipe to see the next or previous page of results, or tap the large, stationary 'Next' and 'Previous' page buttons

3. We optimized for speed so that the images appear quickly when you browse

When it comes to viewing the images, we now make them as large as possible by introducing a special image viewing page:

1. The black background emphasizes the image and the buttons fade after a few seconds so you can just see images with little distraction

2. Easily browse through the images by swiping from picture to picture"

Ett filmklipp med bilder och exempel finns: