Att följa värdet av Buzz är svårt liksom de flesta sociala media. Särskilt gäller det egna åtgärder.
Antalet följeslagare säger lite eftersom kulturen är att följa många fler än som blir lästa.
Trafik går ibland att följa
Att titta på trafik som genereras är en möjlighet som ibland fungerar. När det gäller bl.a. Facebook kan jag dock se i Analytics att det av och till ger trafik trots att jag aldrig överhuvudtaget brytt mig mer i Facebook än att pröva det tror jag två gånger utan att egentligen göra något.
För Buzz vet jag dock inget vettigt sätt att se det på: Google tvättar bort ursprunget noga. Självklart om du själv postar länkar kan du skicka dem via någon redirect-tjänst men det känns inte aktuellt för mig.
Antalet RSS-prenumeranter
Ett intryck jag dock får är att Buzz har gynnat antalet RSS-prenumeranter på samtliga sajter jag följer via FeedBurner och lyft fram i min Buzz. Skillnaden är inte stor i antal jämfört t.ex. med trafik från webbsökningar men däremot i procent.
Avseende länkar från bloggar har jag egentligen inte sett någon skillnad på dom sajter där skillnad i det antal spontana inlänkar som kan vara aktuellt går att särskilja (för sajter där antalet är högt är förändringar för små för att synas). Där är ju dock Pryltrend den som avseende innehåll är mest länkvänlig men dess design är ju för ögonblicket väldigt dålig (ska korrigeras) vilket ju välkänt dödar allt sådant men inte alls lika mycket nybildning av antal RSS-prenumeranter.
Relaterat
Jag är ingen expert (inte i närheten) av vilka funktioner som finns i Buzz. Men några tankar från mitt perspektiv där jag inte suttit och läst in mig på hjälpsidor, blogginlägg m.m. har givits i:
Att utveckla Google Buzz I: Stimulera diskussion
Google Buzz stimulerar diskussion med ny funktion
Läsvärt kan även följande inlägg vara:
Buzz, webbkameror och foton på Google Maps
Buzz i urval om mediebranschen
Geografiskt lokaliserad information för insamling